2013-04-01, 06:52
Moderator
v50s avatar
Kan tillägga att i ipsos mätning var andelen osäkra väljare 20,8%

Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
KD ökar med 1 %, samtidigt ökar S med 1,5 %, troligen har SD tappat röster till dessa partier. Jag skulle inte förvånas om SD minskar i motsvarande grad de mindre högerpartierna ökar, i praktiken kommer borgerliga väljare se till att småpartierna räddas kvar i riksdagen, till priset av ett försvagat SD, hellre det än en rödgrön regering.

Jag hade inte gråtit om både C och KD åkte ut ur riksdagen
2013-04-01, 07:29
Medlem
Att en hel femtedel är osäkra är ju helt sjukt. Inte så konstigt med tankte på att undersökningen gjordes via telefon. Sprid ut dom procentenheterna till partierna så skulle man få helt annorlunda siffror. SD skulle inte sjunka lite lågt, eller så skulle dom öka. Jag är säker på att många av de osäkra är egentligen rädda att säga att dom röstar på SD trots att dom är anonyma. Nu kommer Aftonbladet jubla och skriva en artikel om hur SD krashar.
Senast redigerad av Xavian 2013-04-01 kl. 07:42.
2013-04-01, 07:46
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Att en hel femtedel är osäkra är ju helt sjukt. Sprid ut dom procentenheterna till partierna så skulle man få helt annorlunda siffror. SD skulle inte sjunka lite lågt, eller så skulle dom öka. Jag är säker på att många av de osäkra är egentligen rädda att säga att dom röstar på SD trots att dom är anonyma. Nu kommer Aftonbladet jubla och skriva en artikel om hur SD krashar.
Löfven glider fram på en räkmacka och skördar frukterna av väljarnas missnöje med Reinfeldt och ekonomin. Men förr eller senare måste han ta bladet från munnen och formulera en vettig politik. Hur kommer det redovisas av gammelmedia? Och hur kommer det att tas emot av väljarna?
2013-04-01, 08:16
Medlem
Bruksgasellens avatar
Det som övergår mitt förstånd är hur så många lyckas undgå att förstå att om du röstar på sossarna då får du galningarna i miljöpartiet på halsen. Dvs. du får tillväxtfientlig politik och samtidigt som Sverige översköljs av allsköns lycksökare förklädda till flyktingar. Skulle det här bli valresultatet då törs jag sticka ut hakan och säga att Sveriges tid som organiserat samhälle definitivt är över.
2013-04-01, 09:01
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos marsmätning, största nyheten är att SD tappar så pass mycket som 2,2% och S ökar 1,5% i övrigt är förändringarna inte så stora.

S: 34,6% (+1,5)
V: 5,5% (+/-0)
MP: 9,2% (+0,1)

SD: 8,0% (-2,2)

M: 28,0% (-0,1)
FP: 5,6% (+0,4)
KD: 4,0% (+1)
C: 3,8% (+/-0)

Övriga: 1,1% (+0,3)

http://www.dn.se/nyheter/sverige/socialdemokraterna-gar-om-moderaterna

Om man förutsätter att både c och kd klarar sig kvar, så är det dött lopp mellan de rödgröna och alliansen + SD. Att S ökar är inte märkligt - snarare konstigt att de inte ökar mer. KD har stärkts något under de senare mätningarna, men jag tror inte att det är på egna meriter utan en följd av centerns sammanbrott. Där ser det ju mycket illa ut. Det kom en förtroendeundersökning presenterad i Aftonbladet idag, och Annie Lööfs förtroendesiffror är i botten.

Det är ju egentligen off topic, men lite lustigt med SD; de har ju hållit sig undan från skandaler för en gångs skull, och då sjunker oppinionssiffrorna!
2013-04-01, 09:35
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
DN/Ipsos marsmätning, största nyheten är att SD tappar så pass mycket som 2,2% och S ökar 1,5% i övrigt är förändringarna inte så stora.

S: 34,6% (+1,5)
V: 5,5% (+/-0)
MP: 9,2% (+0,1)

SD: 8,0% (-2,2)

M: 28,0% (-0,1)
FP: 5,6% (+0,4)
KD: 4,0% (+1)
C: 3,8% (+/-0)

Övriga: 1,1% (+0,3)

http://www.dn.se/nyheter/sverige/socialdemokraterna-gar-om-moderaterna
Ser ut som vi går mot en ny minoritetsregering där SVMP regerar med SD's samtycke under förutsättning att C kan kravla över de 0.2% som behövs, men SVMP är nära egen majoritet så vem vet vad som händer.
2013-04-01, 09:59
Medlem
Powergirls avatar
Det är skönt att se Socialdemokraternas siffror pekar åt rätt håll. Att så sker är inget konstigt eftersom inget, absolut inget sker från de partier med kapten Reinfeldt i spetsen som styr skutan Svea.
Fortfarande har styrman Borg inte ändrat kurs en millimeter, trots att stormen inte bedarrat, utan snarare ökat. De enda lösningen är fortfarande fler jobbskatteavdrag så blir de arbetslösa färre, de sjuka friska och pensionärerna rika. En ekvation som ingen förstår som lever i verkligheten.
Sjökortet är fortfarande saligt allenagörande trots ändrade yttre förutsättningar.
Det är bara en tidsfråga innan kapten Reinfeldt tvingas kasta av en del av lasten och förmodligen bli av med en del av besättningen för att skutan Svea inte skall sjunka.
Blir inte lätt för kapten Löfven och hans besättning att navigera, utan det i och för sig odugliga sjökortet, men med en båt som inte är underhållen de senaste sex åren.
2013-04-01, 10:05
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ser ut som vi går mot en ny minoritetsregering där SVMP regerar med SD's samtycke under förutsättning att C kan kravla över de 0.2% som behövs, men SVMP är nära egen majoritet så vem vet vad som händer.

Mycket kan hända fram till valet men mycket tyder på att folk börjar tröttna på alliansen, det är inte ovanligt efter att en regering har suttit två mandatperioder efter varandra och alliansen kommer egentligen inte med något nytt utan de kör på som vanligt med fler jobbskatteavdrag om de vinner nästa val.
2013-04-01, 10:16
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Mycket kan hända fram till valet men mycket tyder på att folk börjar tröttna på alliansen, det är inte ovanligt efter att en regering har suttit två mandatperioder efter varandra och alliansen kommer egentligen inte med något nytt utan de kör på som vanligt med fler jobbskatteavdrag om de vinner nästa val.
Ja, som jag påpekat tidigare så var det mycket större gap inför förra valet, men nu sitter regeringen bakbunden och får mothugg från SVMP+SD bland annat när de blev bortröstade i socialförsäkringsfrågan och kunde heller inte lägga fram förslaget om ett nytt jobbskatteavdrag av samma anledning.

Jag tror dock det blir jämnare på valdagen och att det kanske inte kommer att skilja mer än ett par procent, mycket kommer att hända när Löfvén öppnar kakhålet och alliansen får lägga fram förslag och mer fokus kommer att läggas på ekonomin där regeringen fått mycket beröm från internationell press och experter.
2013-04-01, 10:22
Medlem
humanlifes avatar
Det är ett sundhetstecken att så många, ca 20 %, är osäkra. Jag förmodar att det till stor del uttrycks av de många man möter som säger att de vill ha bort borgarna, men att sossarna inte är ett dugg bättre. De ser helt enkelt inget alternativ i riksdagspartierna.
Man MÅSTE inte välja mellan pest och kolera som en lydig hund.
Man kan rösta blankt, det är en tydlig missnöjesyttring.
2013-04-01, 10:26
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Ja, som jag påpekat tidigare så var det mycket större gap inför förra valet, men nu sitter regeringen bakbunden och får mothugg från SVMP+SD bland annat när de blev bortröstade i socialförsäkringsfrågan och kunde heller inte lägga fram förslaget om ett nytt jobbskatteavdrag av samma anledning.

Jag tror dock det blir jämnare på valdagen och att det kanske inte kommer att skilja mer än ett par procent, mycket kommer att hända när Löfvén öppnar kakhålet och alliansen får lägga fram förslag och mer fokus kommer att läggas på ekonomin där regeringen fått mycket beröm från internationell press och experter.

Å andra sidan kan inte alliansen längre skryta om att de sänkt statsskulden, faktum är att den är högre nu än när de tillträdde trots att de sålt av ett antal statliga bolag

Andra saker som kommer ligga dem till last är deras migrationspolitik där man i realiteten nu kör med fri invandring och reinfeldt har så sent som förra veckan gått ut och sagt att den kommer vara oförändrad eller rent av öka vilket knappast kommer tas emot med jubel och applåder direkt av många väljare.

Men som du säger är det stor chans att det blir ganska jämt när valet väl skall genomföras det är ändå ca 1,5 år dit så mycket kan hända ännu.
2013-04-01, 10:30
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är ett sundhetstecken att så många, ca 20 %, är osäkra. Jag förmodar att det till stor del uttrycks av de många man möter som säger att de vill ha bort borgarna, men att sossarna inte är ett dugg bättre. De ser helt enkelt inget alternativ i riksdagspartierna.
Man MÅSTE inte välja mellan pest och kolera som en lydig hund.
Man kan rösta blankt, det är en tydlig missnöjesyttring.

Från Vänsterpartist till Menlös är tydligen inte steget långt.
De ca 20 procenten motsvarar ungefär antalet soffliggare och är närmast att betrakta som ett normalt bortfall, möjligen lite högt, i en opinionsundersökning men fakta är inte alltid en före detta kommunist starka sida.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in