2012-12-17, 10:16
Medlem
Clodiuss avatar
Siffror frpn Aftonbladet United Minds:
M 28,9
Fp 4,9
C 4,8
KD 3,8
MP 8,2
S 32,0
V 6,7
SD 9,7
Övriga 1,1

KD är nu så nära 4% spärren så att det verkar troligt att stödröster kan rädda partiet en period till. Trotts att vänsterblocket går fram en del, är man fortfarande långt ifrån egen majoritet. Lite märkligt med tanke på alla regeringens misstag. Notera att folkpartiet faller snabbt, och är bara obetydligt större än centern. Har det börjat gå upp för väljarna att folkpartiet är ansvarig för de största fiaskona i regernigens politik - utbildningspolitiken och integrationspolitiken?
SD fortfarande starkt trotts ansiktsspottande och järnrörsviftande. Mycket konstigt!
2012-12-17, 11:40
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Siffror frpn Aftonbladet United Minds:
KD är nu så nära 4% spärren så att det verkar troligt att stödröster kan rädda partiet en period till. Trotts att vänsterblocket går fram en del, är man fortfarande långt ifrån egen majoritet. Lite märkligt med tanke på alla regeringens misstag. Notera att folkpartiet faller snabbt, och är bara obetydligt större än centern. Har det börjat gå upp för väljarna att folkpartiet är ansvarig för de största fiaskona i regernigens politik - utbildningspolitiken och integrationspolitiken?
SD fortfarande starkt trotts ansiktsspottande och järnrörsviftande. Mycket konstigt!
Skulle gärna se kd åka ut, det blir för många partier som måste samarbeta...

Ang fp så är ju utbildningspolitiken det enda som gjort att folk röstat på dom, väldigt många fler än 5% som håller med om dom där, bara att dom inte har något annat som är intressant.
2012-12-17, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drini
Skulle gärna se kd åka ut, det blir för många partier som måste samarbeta...
KD har en överraskning i bakfickan tror jag. Kolla vad KDU grejar med nu medan andra u-förbund tävlar om vem som kan tjata fram mest invandring... KDU snackar istället om brott & straff och "three strikes and you're out". Jag tror dom har en maktkamp just nu där vissa krafter vill bevara töntkristen snällism och de yngre (samt äldre värdekonservativa) vill att KD ska bli ett tufft parti som ställer ner skåpet.
2012-12-17, 12:42
Medlem
Vad tror ni C kommer att hamna på efter det senaste utspelet om fri invandring? Kan man hoppas på det största enskilda raset hittils för Åsa-Nissemarxisterna?

Nån som har koll på när deras robot Annie Lööf ska väljas om?
2012-12-17, 13:32
Medlem
Mikojans avatar
Jag har respekt för Björklunds försök att omdana den svenska skolan till nånting som kan lyfta landet. Men tydligen går det inte att göra något åt den sossefördärvade utbildningen. Och vill folk och fä och lärare och alla andra ha tillbaka kravlösa sosseskräpet, tja skyll er själva.

Å andra sidan går det knappast att förena en skola som begär något av elever och lärare med centerns med fleras idéer om fri invandring. Vi har verkligen en samling politiker som med gemensamma krafter sänker nivån på detta livsviktiga område
2012-12-17, 13:42
Avslutad
Citat:
Skillnaden är ju att om man röstar s så röstar man för en ny regering, och det är Clodius fromma förhoppning att en ny regering innebär en ny politik, men som oppinionsläget verkar vara känns det inte hoppfullt.

Fast att sitta och taktikrösta efter vilket parti som är störst och kan bilda regering är iallafall enligt mig ganska meningslöst. Men eftersom på tok för många säkert tänker som du gör är det viktigt att SD ökar i storlek så att man kan ses som ett huvud-oppositionsparti.
Senast redigerad av knaz_mongo 2012-12-17 kl. 13:46.
2012-12-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnyggSmartochLat
Vad tror ni C kommer att hamna på efter det senaste utspelet om fri invandring? Kan man hoppas på det största enskilda raset hittils för Åsa-Nissemarxisterna?

Nån som har koll på när deras robot Annie Lööf ska väljas om?
Utspelet fick ju ganska stor spridning, jag var orolig först att det bara skulle bli en AB-rubrik som snabbt smusslades ner till botten på förstasidan, men det gick ut i SR, SVT och TV4 under dagen och kvällen. Det bör straffa sig med minst en tappad procent i januarimätningarna. Men det verkligt roliga kommer i slutdebatterna 2014 när Jimmie kan traska båda blocken för att de har varsitt parti (C, MP) som vill ha fri invandring och att det därför är lika med Sveriges död att rösta på M eller S...
2012-12-17, 16:12
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
KD har en överraskning i bakfickan tror jag. Kolla vad KDU grejar med nu medan andra u-förbund tävlar om vem som kan tjata fram mest invandring... KDU snackar istället om brott & straff och "three strikes and you're out". Jag tror dom har en maktkamp just nu där vissa krafter vill bevara töntkristen snällism och de yngre (samt äldre värdekonservativa) vill att KD ska bli ett tufft parti som ställer ner skåpet.
Jo du har rätt, jag har egentligen inget stort emot något av allianspartierna bortsett från invandringspolitiken som är helt horribel hos alla av dom.

Men ju fler kockar ju värre soppa... V har tyvärr tillräckligt för att inte ha risk för att åka ur, dom må inte växa mer men deras väljarbas är stadig.

Även om 2 Partier som i usa är på tok för lite så tycker iaf jag att 8 är för många, iaf när vi har en dessa två tydliga grupperingarna.

När 3 borgeliga partier inte kan känna sig toksäkra kommer det nog dyka upp många desperata förslag. Jag gissar att tyvärr kommer alla klara sig via stödröster 2014,även om det inte kommer hjälpa direkt, det kommer bli en heltokig regeringsituation.

2018 är jag dock hyffsat säker på att vi kommer ha max 7partier.
2012-12-17, 16:38
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikojan
Jag har respekt för Björklunds försök att omdana den svenska skolan till nånting som kan lyfta landet. Men tydligen går det inte att göra något åt den sossefördärvade utbildningen. Och vill folk och fä och lärare och alla andra ha tillbaka kravlösa sosseskräpet, tja skyll er själva.

Å andra sidan går det knappast att förena en skola som begär något av elever och lärare med centerns med fleras idéer om fri invandring. Vi har verkligen en samling politiker som med gemensamma krafter sänker nivån på detta livsviktiga område
Problemet med ditt resonomang är bara det att barnen faktiskt lärde sig betydligt mycket mer i den gamla sosseskolan än i dagens folkpartiflumskola. Men Clodius skulle vilja se en tredje väg - som sattsar på kunskap och respekt för det svenska kulturarvet. Ett parti som började driva detta tror jag skulle få stöd. Folkpartiet har tappat all trovärdighet i utbidningspolitiken.
2012-12-17, 17:12
Medlem
Citat:
Problemet med ditt resonomang är bara det att barnen faktiskt lärde sig betydligt mycket mer i den gamla sosseskolan än i dagens folkpartiflumskola. Men Clodius skulle vilja se en tredje väg - som sattsar på kunskap och respekt för det svenska kulturarvet. Ett parti som började driva detta tror jag skulle få stöd. Folkpartiet har tappat all trovärdighet i utbidningspolitiken.
Jag blir inte riktigt klok på dig och dina sosse-kollegor i olika trådar. Ni använder en SD-retorik men vill samtidigt låtsas som att en röst på SD är kontraproduktiv och att en röst på S istället ledar till alla de fina saker som SD-väljare vill ha.

Själv menar jag naturligtvis att det är precis tvärtom. Det finns ingen garanti alls att Löfven kommer att bedriva någon sund politik i de här avseendena såvida han inte blir tvingad till det av ett starkt SD, men om detta kan man naturligtvis ha delade meningar.

Vad jag försöker lista ut är om ni verkligen tror på vad ni skriver eller om ni är avlönade att bedriva er propaganda. Om det är det första så har jag all respekt och tar gärna en debatt, men om det är det senare så ser jag ingen idé att gå in i en diskussion.
2012-12-17, 17:17
Medlem
Drinis avatar
Citat:
Eller så lärde man sig nästintill ingenting i sossarnas flumskit, helt jävla värdelös politik vänstern har. Folkpartiet hur lite jag än gillar dom så är det de enda parti som har gjort något som hellst vettigt med skolan. Vet inte vilken årtionde du gick i skolan men du är väldigt förvirrad.

Svenska skolan är i allmänhet ett patetiskt skämt, inga resurser alls läggs på dom som kan något. dom som vill lära sig. dom ses som en pest och trycks ner i avgrunden så dom förlorar all vilja att lära sig.
2012-12-17, 17:55
Medlem
Citat:
Vilken av sosseskolorna?

Den gamla statliga skolan som 50-, 60- och 70-talister gick i efter enhetsskolereformen på 60-talet fungerade utmärkt. Det var etniskt homogena, välkammade skolklasser som utbildades av 100% behöriga lärare. Dessutom distraherades man inte av mobiltelefoner och Gameboy på den tiden. Det roligaste man kunde ha var penntroll och digitalklocka.

S/MP/V-flumskolan som 80- och 90-talisterna fått gå i är något helt annat och betydligt sämre.

Björklund-skolan är mer en tillbakagång till hur skolan var innan, men resultaten trashas ändå pga utomeuropeisk invandring av muckiga, bråkiga araber och afrikanska analfabeter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in