2012-08-20, 20:53
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Eftersom detta är Flashback måste man så några foliehattsfrön.

Centern har åtminstone sedan juli i år anlitat pr-byrån Prime att för "bygga sin image".
http://www.resume.se/almedalstidningen/2012/07/04/almedalstidningen-nr-3-2012/

Prime och dagens opinstitut United Minds ingår i Primegruppen. De två bolagen ingår alltså i samma "grupp" och sitter t o m på samma adress. Jag tror att i praktiken är Prime och United minds samma företag.
http://www.primegroup.com/om-prime

Är dagens centersiffror fejkade?
United Minds samarbetar ju även med Aftonbladet så jag har svårt att tro på någon konspiration. En darrig sommarmätning möjligtvis men inte mer än så.

http://sv.wikipedia.org/wiki/United_Minds
2012-08-20, 21:00
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
United Minds samarbetar ju även med Aftonbladet så jag har svårt att tro på någon konspiration. En darrig sommarmätning möjligtvis men inte mer än så.

http://sv.wikipedia.org/wiki/United_Minds
Sossarna har också anlitat Prime tidigare.

Men det höjer ju inte riktigt trovärdigheten bara för att man också jobbar för något annat parti- eller partiorgan. Nu kanske det är centern som betalar bäst. Förut var det kanske sossarna.

Det behöver ju inte vara en konspiration med det är ju löjligt om samma bolag både arbetar som pr-byrå med att påverka opinionen och som opinstitut med att mäta den samt presentera den som en oberoende mätning.
Senast redigerad av Madagascar 2012-08-20 kl. 21:11.
2012-08-20, 21:20
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Sossarna har också anlitat Prime tidigare.

Men det höjer ju inte riktigt trovärdigheten bara för att man också jobbar för något annat parti- eller partiorgan. Nu kanske det är centern som betalar bäst. Förut var det kanske sossarna.

Det behöver ju inte vara en konspiration med det är ju löjligt om samma bolag både arbetar som pr-byrå med att påverka opinionen och som opinstitut med att mäta den samt presentera den som en oberoende mätning.
Välkommen till lilla Sverige, massvis av tidningar är politiskt bundna vilket gör att de kommer att kontaminera de opinionsinstitut de anlitar.
Flera opinionsinstitut har dessutom grenar som är politiskt aktiva. Demoskop är ett exempel som har förgreningar till moderata Kreab.
Senast redigerad av eternussermo 2012-08-20 kl. 21:26.
2012-08-20, 21:25
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Välkommen till lilla Sverige, massvis av tidningar är politiskt bundna vilket gör att de kommer att kontaminera de opinionsinstitut de anlitar.
Flera opinionsinstitut har dessutom grenar som är politiskt aktiv. Demoskop är ett exempel som har förgreningar till moderata Kreab.
Tack tack... jag känner mig välkommen trots min naiva inställning. Jag är egentligen inte särskilt förvånad över kopplingen mellan United Minds och Centerpartiet, jag tyckte bara den var flagrant och iögonfallande. Tråkigt att vi mediakonsumenter inte kräver bättre kvalitet av våra medier. Trist också att de inte är professionella nog att ge oss bra kvalitet. De serverar oss skit och vi äter villigt upp den.

Vilka opinstitut är de mest hedervärda och oberoende?
Senast redigerad av Madagascar 2012-08-20 kl. 21:28.
2012-08-20, 21:26
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Tack tack... jag känner mig välkommen trots min naiva inställning. Jag är egentligen inte särskilt förvånad över kopplingen mellan United Minds och Centerpartiet jag tyckte bara den var iögonfallande. Tråkigt också att vi mediakonsumenter kräver bättre kvalitet av våra medier. De serverar oss skit och vi äter villigt upp den.

SIFO.
2012-08-20, 23:19
Medlem
Citat:
Tack tack... jag känner mig välkommen trots min naiva inställning. Jag är egentligen inte särskilt förvånad över kopplingen mellan United Minds och Centerpartiet, jag tyckte bara den var flagrant och iögonfallande. Tråkigt att vi mediakonsumenter inte kräver bättre kvalitet av våra medier. Trist också att de inte är professionella nog att ge oss bra kvalitet. De serverar oss skit och vi äter villigt upp den.

Sifo och SCB.

Minst pålitliga är nog Yougov, Sentio och United Minds. Enligt mig då.
2012-08-21, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av recept
Sifo och SCB.

Minst pålitliga är nog Yougov, Sentio och United Minds. Enligt mig då.

Sanningen och säga vet vi inte, framför allt inte vad gäller SDs siffror. Vars höga siffror i valet ändå kom som en chock för många. Trots zillioner av prevalsmätningar.
2012-08-24, 19:05
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
SIFO.
Sifo Väljarbarometern nu på söndag?
2012-08-26, 09:29
Medlem
humanlifes avatar
Sifo noterar en rörelse mot vänster och det är ju väntat. Lövén avslöjas som högersosse och lika dålig som moderaterna. Det är väl bara en tidsfråga innan de båda partierna går ihop.
"Flykten verkar dels ha gått till Vänsterpartiet som ökar med 1,8 procentenheter till 6,2 procent och till kategorin osäkra som ökar från 11,9 till 15,1 procent."

Intressant också att andelen osäkra blir allt större. Hoppas det tyder på ett uppvaknande från den sjuka partipolitiken, där skillnaderna är så små.

Så stort stöd får partierna i mätningen i procent:
Parti;Väljarstöd;Förändring*;

S;34,3;-4,5;
V;6,2;+1,8;
MP;9,9;+1,3;
M;28,5;+0,9;
C;4,6;-0,2;
FP;6,2;+0,6;
KD;3,4;-0,5;
SD;6,2;+0,8;

http://www.svt.se/nyheter/sverige/stort-ras-for-s-i-ny-sifo-matning
2012-08-26, 10:05
Medlem
Bruksgasellens avatar
Kategorin osäkra som ökar från 11,9 till 15,1 %, visst är det en statistiskt säkerställd förändring? Vad är den förändringen i så fall en hint om? Att de som svarar inte vill uppge bästa parti? Att andelen som väljer soffan som alternativ kommer att öka?
2012-08-26, 10:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Sifo noterar en rörelse mot vänster och det är ju väntat. Lövén avslöjas som högersosse och lika dålig som moderaterna. Det är väl bara en tidsfråga innan de båda partierna går ihop.
"Flykten verkar dels ha gått till Vänsterpartiet som ökar med 1,8 procentenheter till 6,2 procent och till kategorin osäkra som ökar från 11,9 till 15,1 procent."

Intressant också att andelen osäkra blir allt större. Hoppas det tyder på ett uppvaknande från den sjuka partipolitiken, där skillnaderna är så små.

Så stort stöd får partierna i mätningen i procent:
Parti;Väljarstöd;Förändring*;

S;34,3;-4,5;
V;6,2;+1,8;
MP;9,9;+1,3;
M;28,5;+0,9;
C;4,6;-0,2;
FP;6,2;+0,6;
KD;3,4;-0,5;
SD;6,2;+0,8;

http://www.svt.se/nyheter/sverige/stort-ras-for-s-i-ny-sifo-matning
Ingen Lööf-effekt direkt. Centern är oförändrade över sommaren. Jag hade förväntat mig en tydlig opinionsförlust.
2012-08-26, 11:24
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ingen Lööf-effekt direkt. Centern är oförändrade över sommaren. Jag hade förväntat mig en tydlig opinionsförlust.

När det gäller centern är det snart bara kärnväljare pluss gänget runt flumliberalismen från Stureplan kvar. Därför märks inte en och annan dumhet alls. Däremot ligger C riktigt risigt till nu eftersom jag har svårt att se hur de skall kunna locka tillbaka de gamla väljarna.
Dessutom har nog inte Annie-effekten fått fullt genomslag än.

Det som oroar mig är att S tappar men troligen kommer trenden att peka uppåt igen när de åter bjuds in i massmediadebatten efter budgetkarussellen har fått fart och även de får vara med i debatten.
MPs och Vänsterns siffror är dock glädjande.
Huvudsaken trots allt är att alliansen sammantaget får så lite röster som möjligt

Slutligen är jag inte glad över SD:s ökning, även om den är liten, så är den lite som ett smolk i ögat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in