Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Efter 2014 kan man kalla centern och kristdemokraterna och förhoppningsvis även vänstern för "utomparlamentariska politiska grupperingar" i motsatställning till de demokratiskt invalda riksdagspartierna...HEHE.
Vem hade kunnat tänka sej detta scenariot för något decenium tillbaka...?
Då var själva definitionen av politisk acceptans starkt associerat med att de politiska företrädarna satt i riksdagen och utifrån detta hade demokratisk legitimitet.
Det blir en nöt att knäcka för de mer politiskt korrekta eftersom deras definition framöver snarast avlegitimiserar deras politiska förträdare och vilka "politiska broilers" lär efter 2014, men kanske redan idag försöka satsa på en politisk karriär i nån av de "utrotningshotade" partierna? Snöbollen är rullning.
Detta var vad som hände med socialdemokratin under dess "herrelösa" tid med Mona Sahlin vid rodret, då alltmer akademiskt skolade män övergav partiet till förmån för inkvoterade minoritetsgrupper, främst kvinnor.
Bäst förklarat av MW själv:
"Jag tycker om kvotering till exempelvis politiska uppdrag. I vårt parti har vi en sådan regel när det gäller kvinnor och politiska uppdrag. På arbetsmarknaden är det svårare eftersom det krävs en viss kompetens för ett visst jobb"
Margareta Winberg jämställdhetsminister
Jag tror vi står inför ett paradigmskifte.
Jag är helt enig med dig. Intressanta tider stundar.
Min personliga prognos är att minst ett parti åker ut i nästa val 2014. Förhoppningsvis Centern eller Kristdemokraterna på allians sidan.
På den rödgröna sidan så tror jag tyvärr att både MP och V klarar sig kvar.
Det intressanta där är ju vilken väg Socialdemokraterna kommer att välja i framtiden? Socialdemokraterna är idag ett totalt splittrat parti totalt utan självförtroende. Antingen så vaknar man upp och inser hur verkligheten idag ser ut eller så går man sotdöden till mötes.
Socialdemokraterna måste snart välja sida. Vill dom få makten tillbaka så måste dom släppa detta med mångkultur o.s.v. Att våga släppa Mona Sahlins olyckliga svenskfientliga vägval. Antingen det eller så fortsätter man att blöda och tappa väljare till SD.