2012-08-18, 14:12
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Jo men då räddar man en politiker, ett valsamarbete innebär väl i praktiken att man registrerar ett helt nytt parti?
Centerpartiet + KDS blev Centern, som ställde upp i valet med saxade listor.
Läs mer här.
2012-08-18, 14:15
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Jo men då räddar man en politiker, ett valsamarbete innebär väl i praktiken att man registrerar ett helt nytt parti?
Jo det skulle väl i det här läget innebära i praktiken ett nytt parti. Särskilt som de är jämnsmå.

Men om det t ex är givet att KD trillar ner under 4% så skulle KD teoretiskt kunna sätta upp sina kandidater på centerns listor i valkretsar där KD fortfarande är större än centern. Chansen att centern blir större och klarar 4% ökar då. Och detta skulle kunna ske utan att man reggar ett nytt parti.
Senast redigerad av Madagascar 2012-08-18 kl. 14:22.
2012-08-19, 10:59
Medlem
Madagascars avatar
Fortfarande ingen ny opundersökning!? Jag är abstinent och väntar på katastrofsiffror för centern.

Hur länge ska opinstituten ha semester - man slutar väl inte ha åsikter bara för att det är sommar!?
2012-08-19, 12:17
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Fortfarande ingen ny opundersökning!? Jag är abstinent och väntar på katastrofsiffror för centern.
Kan bara hålla med!
Citat:
... - man slutar väl inte ha åsikter bara för att det är sommar!?
Det vore i så fall väldigt sunt om svenska folket befriade sig från den meningslösa partipolitiken under semestern! Den är ju inte till för oss, utan för makthavarna.
2012-08-19, 12:52
Medlem
Nomen Nescios avatar
Citat:
Hur länge ska opinstituten ha semester - man slutar väl inte ha åsikter bara för att det är sommar!?
Tns-Sifo lär väl dyka upp i kväll eller i morgon.
Senast redigerad av Nomen Nescio 2012-08-19 kl. 12:54.
2012-08-19, 12:55
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Tack. Bra. Äntligen...
2012-08-19, 13:20
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Såvitt jag vet dyker alltid sifo upp på söndagmorgnar. Så jag tror snarare på nästa söndag. Kanske någon annan hinner före då.
Det är lika bra att läsa en god bok medan vi väntar på centerraset.
2012-08-19, 14:08
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Jo det skulle väl i det här läget innebära i praktiken ett nytt parti. Särskilt som de är jämnsmå.

Men om det t ex är givet att KD trillar ner under 4% så skulle KD teoretiskt kunna sätta upp sina kandidater på centerns listor i valkretsar där KD fortfarande är större än centern. Chansen att centern blir större och klarar 4% ökar då. Och detta skulle kunna ske utan att man reggar ett nytt parti.

Men budskapet måste nå ut till väljarna annars blir de helt förvirrade och man tappar massor av väljare till helt andra partier.

Man måste ta bort sina egna listor helt och ha en tydlig gemensam lista typ Kristdemokraterna-centern. Men även då kommer man att förlora på att många väljare inte hängt med i svängarna inte förstår vad det betyder och i stället tar de en pålitligt S valsedel.
2012-08-19, 22:24
Medlem
Det är den 19 idag och det har bara släppts en enda opinionsmätning än så länge, är det bara jag som tycker att det är konstigt?

Har opinionsinstituten äntligen tröttnat på dessa eviga mätningar, eller väntar man helt enkelt in den sk Annie Lööf effekten?
2012-08-19, 22:40
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blue-tie
Det är den 19 idag och det har bara släppts en enda opinionsmätning än så länge, är det bara jag som tycker att det är konstigt?

Har opinionsinstituten äntligen tröttnat på dessa eviga mätningar, eller väntar man helt enkelt in den sk Annie Lööf effekten?

När man känner sig konspiratorisk bör man tänka ett varv till. Vad sägs om sommaruppehåll, sommarledighet och sommarlov? Du förstår säkert att det leder till massor av "problem" gällande opinionsmätningar.

I vilket fall så blir det intressant att se var Centerns väljare tar vägen. C bör ju falla någon procentenhet eller två.
2012-08-19, 22:47
Medlem
hurvardetnus avatar
Nästa undersökning visar nog att både KD och C är under 4% spärren, jag skulle tro att M och FP tar en del av dessa tappade % enheter.

S kommer säkert också ha tappat då musslan Löven återigen dragit sej tillbaka och detta är nog V(PK) räddning, MP kommer nog stå och stampa där de var sist beroende på att de numera kör Löven taktik.

Vad det gäller SD så vinner de röster på osäkra väljare då det förs en i längden en ohållbar invandrings politik som övriga politiker är alldeles förrädda för partipiskan, stora rädslan vore för övriga partier om de närmare valet ligger stadigt över 10% i undersökningarna, om nu de mest fega och politiskt korrekta tidningar och media skulle våga gå ut med sådana siffror, snarare kommer de mörka sådana siffror och de politiska stora chocken kommer på valnatten sept 2014.
2012-08-19, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue-tie
Instituten har fullt upp med att ändra sina viktningssystem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in