2013-05-20, 14:01
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Moderaterna delar inte din åsikt

http://www.youtube.com/watch?v=nM-ByPAD48w
Storstadsmoderaterna menar du!! ,moderaterna ute i landet var inte direkt förtjusta när uttalandet kom.
Men grävskopan har väl visat i praktiken hur läget är åtskilliga gånger...
2013-05-20, 14:17
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
I den här mätningen är det C som är illa ute. Det är bara att konstatera att C och KD är båda på väg ur riksdagen om det inte händer något anmärkningsvärt fram till valet.
Jag finner det osannolikt att Centern låter det gå så långt ,speciellt med de ekonomiska resurser man har,som sveriges absolut rikaste parti.
skulle snarare tro att man vinklar om sin politik från stureplan mot landsbygden igen,och det är väl Hatts utspel om mobiltelefonnätet ett bevis på.
2013-05-20, 14:21
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Beror på vad du menar med högersväng. Vad KD behöver är att gå tillbaka till sina kristna rötter; att vara ytterligare ett borgligt mittenparti.... Jäsp!
men KD var betydligt mer vänster tidigare,då man fick många broderskapares röster ,och främst hade frikyrkliga borgeliga politiker,de högkyrkliga har alltid röstat på högern..
2013-05-20, 15:01
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Jag finner det osannolikt att Centern låter det gå så långt ,speciellt med de ekonomiska resurser man har,som sveriges absolut rikaste parti.
skulle snarare tro att man vinklar om sin politik från stureplan mot landsbygden igen,och det är väl Hatts utspel om mobiltelefonnätet ett bevis på.

Jag delar helt din uppfattning, om Centern lägger om sin politik. Dessutom tycker jag det är tragiskt att ett parti som så många gånger visat att de är att lita på, när det brinner i knutarna, har hamnat i stureplansmaffians händer.
2013-05-20, 15:17
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag delar helt din uppfattning, om Centern lägger om sin politik. Dessutom tycker jag det är tragiskt att ett parti som så många gånger visat att de är att lita på, när det brinner i knutarna, har hamnat i stureplansmaffians händer.
Har bekanta som har goda kontakter med folk i gamla ledningen på centern,och dom skrädde inte orden om vad dom tyckte om Maud Olofssons försök att få in centern på Stureplan,och speciellt vad dom tyckte om Fredrik Federley..
2013-05-20, 16:30
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Har bekanta som har goda kontakter med folk i gamla ledningen på centern,och dom skrädde inte orden om vad dom tyckte om Maud Olofssons försök att få in centern på Stureplan,och speciellt vad dom tyckte om Fredrik Federley..

Maud Olofsson "försökte" inte bara utan lyckades till 100% med att Stureplanisiera Centern. Jag tror att vägen tillbaka blir mycket svår, endast kamrat 4% och bögarna återstår, åtminstone på kort sikt.

Annie har i mångt och mycket fått bli en syndabock för vad Maud gjorde - Maud är den nyliberala arkitekten. Annie är faktiskt en relativt skicklig politiker sett utifrån sin ålder och vad hon ärvde. Annie kan så småningom bli en nyttig tillgång för Allahiansen om hon överlever dagens akuta problem.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2013-05-20 kl. 16:45.
2013-05-20, 16:36
Medlem
Citat:
men KD var betydligt mer vänster tidigare,då man fick många broderskapares röster ,och främst hade frikyrkliga borgeliga politiker,de högkyrkliga har alltid röstat på högern..

Hur menar du nu? Varför skulle någon vara med i broderskap och rösta på KD, det är ju lika logiskt som att S-kvinnor skulle röstat på Centern under Mauds ledning.
2013-05-20, 17:09
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Maud Olofsson "försökte" inte bara utan lyckades till 100% med att Stureplanisiera Centern. Jag tror att vägen tillbaka blir mycket svår, endast kamrat 4% och bögarna återstår, åtminstone på kort sikt.

Annie har i mångt och mycket fått bli en syndabock för vad Maud gjorde - Maud är den nyliberala arkitekten. Annie är faktiskt en relativt skicklig politiker sett utifrån sin ålder och vad hon ärvde. Annie kan så småningom bli en nyttig tillgång för Allahiansen om hon överlever dagens akuta problem.

Även ditt inlägg är jag berädd att hålla med dig delvis om. Maud försökte att attrahera väljare både fråm moderaterna dvs storbönder, som tradionellt är moderater, genom sin omsvängning i kärkraftsfråga. Samtidigt som hon försökte vara modern med mer eller mindre lyckliga försök att attrahera stureplans centerm med ologiska skattelindringar.
Däremot är jag tveksam till Annie L beroende på att hon har en tendens att känna av för mycket hur vinden svänger. Hon är möjligen en skicklig politiker men har tagit för mycket intryck av Folkpartiets vinflöjelpolitik.
2013-05-20, 20:47
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
För att inte tala om fotfolket, jag vet gamla bönder och bondesläkt som skrek rakt ut efter Annie Lööfs och ledningens nya ideprogram.
Centern har tappat sitt fotfäste.
2013-05-20, 21:57
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Mmmmm.... att gå tillbaka till kristendommen skulle inte nödvändigtvis betyda en högersväng i betydelsen vurm för nyliberalism och ökade klassklyftor, men jag tror det är försent för KD. Även om de skulle tuffa till sig, så är npg derar trovärdighet bland väljarna körd i botten vid det här laget.
2013-05-20, 22:46
Medlem
SVTs nya partibarometer är kanske något som borde tas upp i tråden i fortsättningen?

"Inför supervalåret 2014 Nästa år är det val till både EU-parlamentet och riksdagen. Som en hjälp till väljarna kommer Sveriges Television regelbundet att redovisa en sammanställning av flera instituts opinionsmätningar, en sk poll of polls. Mallen är gjord av valforskaren och statsvetarprofessorn Henrik Ekengren Oscarsson vid Göteborgs universitet."
Senast redigerad av Macbajs 2013-05-20 kl. 22:55.
2013-05-21, 08:39
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
---.

Ligger kanske något i det, men det är väldigt svårt för en politiker att vända en så dålig medial trend som Annie har fått. Mona Sahlin är ett exempel på detta; i grund och botten var hon inte usel vare sig som talare, debattör eller politiskt taktiker (fast visst gjorde hon en del dåliga uttalanden), men hon kunde inte vända den dåliga trenden i media och opinion. I någon mån kan man säga det samma om Juholt; om man lyssnar på hans bästa riksdagsdebatter, så sopade han rent retoriskt banan med Reinfeldt. Sedan var det andra saker som gjorde att han inte ingav förtroende, som ogenomtänkta förslag, och dålig press. Så jag är nog pessimistisk över Annies och centerns politiska framtid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in