2024-10-28, 19:39
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Kut att du citerar dig själv, precis som du skulle vara nån expertis på ämnet....

En till idiot. Jag citerade inte mig själv ditt dumma aber, jag länkade till en tråd som man kan läsa i, där trådens ansats är att reda ut vad som gäller. Hur fan tar du dig ens till jobbet på dagarna?
Citera
2024-10-28, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är samma princip, att även läkare och forskare förnekar saker som de egentligen vet, av politiskt korrekta skäl.

Ja, så är det, men jag menade mer att jag aldrig hört talas om fenomenet att man skulle förneka att mödomshinnan existerar tidigare. Det måste jag ha missat helt.

Vad är skälen till att man gör det? Låt mig gissa: något feministiskt trams om att "patriarkala" kulturer anser det vara viktigt att kvinnan är oskuld vid giftermålet?
Citera
2024-10-28, 19:46
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du kommer som vanligt med dessa mellanstadiefrågor. Jag orkar inte föra diskussionen så. Jag kan inte säga exakt vilka raser jag delar upp människor i, eller exakt vilka kriterier som det ska göras efter. I din IQ-80-hjärna så betyder det "hah, Stig-Britt kan inte!" men för någon som inte är efterbliven så bringar detta svaret klarhet:

Det räcker med att titta på hur man gör uppdelningar i djurriket i övrigt, och notera att man gör ett stort avtramp från hur man brukar göra just när det kommer till människan. Hade man använt samma metodik och kriterier för människan som för djurriket i övrigt, så hade vi fått ett antal raser (vad det antalet är beror sedan lite på, eftersom det finns lite variation och godtycklighet även i uppdelning av underarter i djurriket, men man gör helt annorlunda när det gäller människan).

Ok, varför gör man annorlunda? Inte för att det inte finns genetiskt eller morfologiskt underlag för uppdelning i underarter, utan för att det är politiskt svårt att försvara. Om du hade läst någon litteratur över huvud taget bortom Kalle Anka-serietidningar, så hade du vetat att redan Darwin insåg detta faktum kring zeitgeist vilket var varför han låste in sina anteckningar till efter sin död - han förstod att det inte var tidsenligt att prata om evolution i ett samhälle där ett gäng Jenny9-liknande varelser skulle bli upprörda över faktumet.

Skriv med någon annan, du behöver typ dubbla din IQ för att jag ska orka föra diskussion med dig.

Långt ifrån alla djurarter delas in i raser ditt dumma helvete.

Darwin, progressiv som han var, levde på 1800-talet och gifte sig med sin 1:a kusin. Vi har kommit en bit längre på vägen sen dess .... Iallafall vissa av oss.

Jag frågar igen, vilka raser delar du in människorna i? Efter vilka kriterier?
Citera
2024-10-28, 19:49
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Långt ifrån alla djurarter delas in i raser ditt dumma helvete.

Om du över huvud taget kunnat läsa så hade du sett att jag BARA använder termen underarter i relation till djur. Ironiskt nog är det du som kallar mig för "dumma helvete." Att du inte skäms.

Citat:
Du kommer som vanligt med dessa mellanstadiefrågor. Jag orkar inte föra diskussionen så. Jag kan inte säga exakt vilka raser jag delar upp människor i, eller exakt vilka kriterier som det ska göras efter. I din IQ-80-hjärna så betyder det "hah, Stig-Britt kan inte!" men för någon som inte är efterbliven så bringar detta svaret klarhet:

Det räcker med att titta på hur man gör uppdelningar i djurriket i övrigt, och notera att man gör ett stort avtramp från hur man brukar göra just när det kommer till människan. Hade man använt samma metodik och kriterier för människan som för djurriket i övrigt, så hade vi fått ett antal raser (vad det antalet är beror sedan lite på, eftersom det finns lite variation och godtycklighet även i uppdelning av underarter i djurriket, men man gör helt annorlunda när det gäller människan).

Ok, varför gör man annorlunda? Inte för att det inte finns genetiskt eller morfologiskt underlag för uppdelning i underarter, utan för att det är politiskt svårt att försvara. Om du hade läst någon litteratur över huvud taget bortom Kalle Anka-serietidningar, så hade du vetat att redan Darwin insåg detta faktum kring zeitgeist vilket var varför han låste in sina anteckningar till efter sin död - han förstod att det inte var tidsenligt att prata om evolution i ett samhälle där ett gäng Jenny9-liknande varelser skulle bli upprörda över faktumet.

Skriv med någon annan, du behöver typ dubbla din IQ för att jag ska orka föra diskussion med dig.

Citat:
Darwin, progressiv som han var, levde på 1800-talet och gifte sig med sin 1:a kusin. Vi har kommit en bit längre på vägen sen dess .... Iallafall vissa av oss.

Starkt argument.
Citera
2024-10-28, 19:50
Medlem
Citat:
En till idiot. Jag citerade inte mig själv ditt dumma aber, jag länkade till en tråd som man kan läsa i, där trådens ansats är att reda ut vad som gäller. Hur fan tar du dig ens till jobbet på dagarna?

Jag cyklar, tackar som frågar.

Du länkar en egen tråd på flashback som nån slags expertis om ämnet, vilket , med tanke på alla stollar som sitter här är fullständigt nonsens.

Ska du presentera nån slags sakligt svar på din frågor så tips...vänd dig till någon källa som har nått att komma med.

Nu har jag googlat upp något åt dig som du bör läsa som förklarar detta som jag ovh flera Jennys ex försöker förklarar för dig...

https://fronesis.nu/wp-content/uploads/2021/07/FR06605.pdf

https://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Lewontin

och där har du författaren till denna översatta artikel, en riktig expert på ämnet.

Han vet vad han talar om, det gör INTE flashbacksmobben.

Läs och lär.
Senast redigerad av Merapi 2024-10-28 kl. 20:07.
Citera
2024-10-28, 19:51
Medlem
Människors genetik varierar. Det finns inga solklara linjer som man kan dra för att gruppera in människor i olika raser (eller liknande begrepp). Man kan gruppera människor på ett flertal olika sätt både efter genetik och geografi. Det är emellertid tydligt att det finns genetiska skillnader mellan vanliga grupperingar t.ex. vita (europeiskt ursprung) och svarta (afrikanskt ursprung, vanligtvis subsahariska Afrika) när det gäller t.ex. intelligens. Det finns även skillnaden att vissa delar av Östafrika är genetiskt avsevärt bättre på att springa långdistans (även rent generellt skulle man kunna säga att svarta är mer atletiska än vita, iaf männen). Det förekommer även massa andra små skillnader t.ex. vid vilken ålder svarta vs. vita får sin första mens. Huruvida det finns genetiska skillnader som bidrar till skillnader i benägenhet för våldsamhet är mer oklart, jag lutar åt det men är inte säker. Observera att alla skillnader jag pratar om handlar om i genomsnitt, det finns såklart för alla dessa egenskaper folk som är högre och lägre än genomsnittet (för sin egen grupp eller för den andra gruppen).
https://www.reddit.com/r/interestingasfuck/comments/rxe0ha/birthplaces_of_100_fastest_10000m_runners/
Citera
2024-10-28, 19:58
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Om du över huvud taget kunnat läsa så hade du sett att jag BARA använder termen underarter i relation till djur. Ironiskt nog är det du som kallar mig för "dumma helvete." Att du inte skäms.

Starkt argument.

Ojoj vad du slingrar dig. Anser du att man kan dela upp människorna i raser eller inte?
Citera
2024-10-28, 20:03
Bannlyst
Citat:
Nej. Från din egen länk:

Olika geografiska former som lever åtskilda räknas inte heller som polymorfism, utan de olika varianterna ska alla förekomma i samma population.
Jag har pluggat farmaceutiskt program på högskola
Citera
2024-10-28, 20:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Är "mulatt" en egen ras?

Nej det är en person som är en korsning av två raser. Precis som kan hända med katter om man inte avlar medvetet på dem eller steriliserar dem, utan låter dem löpa ute fritt. D.v.s. som med tonåringar utan vuxenstöd i förorten.
Citera
2024-10-28, 20:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ResanTillMelonia
Jag har pluggat farmaceutiskt program på högskola

Och ändå kan du inte läsa? Tillåt mig gissa: receptarieprogrammet på Södertörns högskola! Eller någon arbetsmarknadsutbildning...

Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ja, så är det, men jag menade mer att jag aldrig hört talas om fenomenet att man skulle förneka att mödomshinnan existerar tidigare. Det måste jag ha missat helt.

Vad är skälen till att man gör det? Låt mig gissa: något feministiskt trams om att "patriarkala" kulturer anser det vara viktigt att kvinnan är oskuld vid giftermålet?

Ja såklart. De tror att de hjälper flickorna i patriarkaliska kulturer på det sättet, men man kan aldrig hjälpa någon med verklighetsförnekande... Utan det är ju attityderna som måste ändras, samt att skolorna måste vara uppmärksamma och hjälpstrukturer som kan rädda flickorna finnas på plats. Men nu börjar vi bli OT!
Citera
2024-10-28, 20:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ojoj vad du slingrar dig. Anser du att man kan dela upp människorna i raser eller inte?

Jag ser att könsfrågan mynnat ut i rasfråga. Har inte orkat läsa. Det kanske inte alls är så att frågan gäller om det finns olika mänskliga raser?

Men jag kan bara flika in att om mänskliga raser inte finns så kan ju heller inte någon rasism finnas.

Det måste väl vara en logisk slutsats?
Citera
2024-10-28, 21:06
Bannlyst
Citat:
Och ändå kan du inte läsa? Tillåt mig gissa: receptarieprogrammet på Södertörns högskola! Eller någon arbetsmarknadsutbildning...

Ja såklart. De tror att de hjälper flickorna i patriarkaliska kulturer på det sättet, men man kan aldrig hjälpa någon med verklighetsförnekande... Utan det är ju attityderna som måste ändras, samt att skolorna måste vara uppmärksamma och hjälpstrukturer som kan rädda flickorna finnas på plats. Men nu börjar vi bli OT!
Jag har pluggat på Uppsala universitet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in