2024-10-28, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej det är en person som är en korsning av två raser. Precis som kan hända med katter om man inte avlar medvetet på dem eller steriliserar dem, utan låter dem löpa ute fritt. D.v.s. som med tonåringar utan vuxenstöd i förorten.

Ok du. Du är ett sånt jävla prakt-exempel på dåligt påläst bonnaläpp-rasist.
Citera
2024-10-28, 21:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Jag ser att könsfrågan mynnat ut i rasfråga. Har inte orkat läsa. Det kanske inte alls är så att frågan gäller om det finns olika mänskliga raser?

Men jag kan bara flika in att om mänskliga raser inte finns så kan ju heller inte någon rasism finnas.

Det måste väl vara en logisk slutsats?

Läs tråden en bit bakåt, finns gott om bonnaläpps-rasister i denna tråden som hävdar att man kan dela in människor i raser.
Citera
2024-10-28, 22:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Läs tråden en bit bakåt, finns gott om bonnaläpps-rasister i denna tråden som hävdar att man kan dela in människor i raser.

Du anser alltså inte det? Håller du då med om att rasism inte kan existera?
Citera
2024-10-28, 22:38
Medlem
Citat:

Citat:
The word "race", interpreted to mean an identifiable group of people who share a common descent, was introduced into English in the 16th century from the Old French rasse (1512), from Italian razza: the Oxford English Dictionary cites the earliest example around the mid-16th century and defines its early meaning as a "group of people belonging to the same family and descended from a common ancestor".
https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_race_concepts

Om man genom att studera en individs yttre karaktärer kan avgöra varifrån den har sitt ursprung , då är det en ras. Kan man göra detta med människor?
Senast redigerad av censuria 2024-10-28 kl. 22:41.
Citera
2024-10-29, 03:14
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du länkar en egen tråd på flashback som nån slags expertis om ämnet

Detta är bokstavligt talat den första meningen i den tråden: Jag försöker lära mig mer om vad ras innebär. Tråden är uppenbarligen inte "expertis om ämnet." Jag orkar inte med dig mer, man blir så trött av att skriva med dig eftersom du argumenterar emot något som aldrig hävdats eller liknande. Som ovan, jag länkar en tråd om något, och du avfärdar den genom att hävda att jag utmålar något som expertis, vilket jag ju aldrig gjort annat än i din dysfunktionella hjärna.

Citat:
Ojoj vad du slingrar dig. Anser du att man kan dela upp människorna i raser eller inte?

Vad är du, 15 år? Läser du överhuvud taget vad jag skriver? Ja, självklart kan man göra det, det har ju gjorts flera gånger och görs även idag inom ex. sjukvård. Det är liksom ingenting jag anser, utan man gör faktiskt det. Läs tråden jag länkade istället... eller gå och gör något annat bara, du är för korkad för att diskutera detta med mig.
Citera
2024-10-29, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Detta är bokstavligt talat den första meningen i den tråden: Jag försöker lära mig mer om vad ras innebär. Tråden är uppenbarligen inte "expertis om ämnet." Jag orkar inte med dig mer, man blir så trött av att skriva med dig eftersom du argumenterar emot något som aldrig hävdats eller liknande. Som ovan, jag länkar en tråd om något, och du avfärdar den genom att hävda att jag utmålar något som expertis, vilket jag ju aldrig gjort annat än i din dysfunktionella hjärna.

Så alltså.. "Om någon vill sätta sig in i det istället för att lyssna på..."svammel".... " så ska vi alltså: "Jag försöker lära mig mer om vad ras innebär"... I see....verkar ju väldigt tillförlitligt.

Att sätta sig in i något är raka motsatsen av att läsa i en tråd på flashback.
Citera
2024-10-29, 07:07
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
mer svammel

Du flyttar din position hela tiden. Nyss anmärkte du på att jag pekat ut det som något slags expertis. Du hade fel, det var din egen tolkning - jag gjorde aldrig det.

Nu är det istället för låg nivå. Vad sägs om att läsa tråden? Ingen har påstått att den ger något slags slutgiltig sanning i frågorna, men jag länkade den som kontrast till ditt direkt felaktiga svammel om att skillnaderna är för små mellan mänskliga populationer för att de ska kunna uppdelas i raser. Det är svammel och helt fel, och det framkommer varför i tråden om du läser den istället för att svamla. Det, i sig, implicerar inte att raser måste finnas. Men ditt påstående var svammel - helt fel. Även om raser inte finns hos människan, så var ditt påstående fortfarande direkt felaktigt. Men du vill hellre tjafsa vidare än att säga "ah, jag förstår nu att det jag skrev var fel, men det betyder ändå inte att raser finns."

Du slåss mot väderkvarnar, tokiga kvinna.
Citera
2024-10-29, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Du flyttar din position hela tiden. Nyss anmärkte du på att jag pekat ut det som något slags expertis. Du hade fel, det var din egen tolkning - jag gjorde aldrig det.

Nu är det istället för låg nivå. Vad sägs om att läsa tråden? Ingen har påstått att den ger något slags slutgiltig sanning i frågorna, men jag länkade den som kontrast till ditt direkt felaktiga svammel om att skillnaderna är för små mellan mänskliga populationer för att de ska kunna uppdelas i raser. Det är svammel och helt fel, och det framkommer varför i tråden om du läser den istället för att svamla.

Du slåss mot väderkvarnar.

Nä du skrev ju bara...

"Om någon vill sätta sig in i det ".....

Nej att de genetiska skillanderna är för små MELLAN olika mänskliga poulationer, för att istället vara betydlgit större ca 80-90% INOM en polulation vi kallat för 1 ras, är vetenskapligt belagd fakta....

SOM du KAN sätta dig in i, om du ex läser den länk jag letade upp till dig, skriven av en expert i ämnet som på översatt, enkel svenska exakt beskriver skälet till att forskare och vetenskap dig slutat att prata om mänskliga raser.

Jag, förstår du, till skillnad från dig vad det verkar, sitter aktivt och söker upp just expertis om jag vill "sätta mig in i något" och det finner man alltså garanterat INTE på , annat än då det länkas från vettiga källor, på flashback.

Så LÄS min länk, så slipper du alltså ha huvudet fullt med lögner.
Citera
2024-10-29, 09:08
Avslutad
Citat:
Du anser alltså inte det? Håller du då med om att rasism inte kan existera?

Jag anser inte det. Skillnaderna människor emellan är för små för att tala om raser.

Men så länge det finns människor som delar in människor i raser, kommer det finnas rasism.
Citera
2024-10-29, 09:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jag anser inte det. Skillnaderna människor emellan är för små för att tala om raser.

Men så länge det finns människor som delar in människor i raser, kommer det finnas rasism.

Nu får du bestämma dig. Finns det inte olika mänskliga raser kan det inte finnas något som heter rasism.

Nå finns det olika mänskliga raser eller finns det inte olika mänskliga raser?
Citera
2024-10-29, 09:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
https://en.wikipedia.org/wiki/Historical_race_concepts

Om man genom att studera en individs yttre karaktärer kan avgöra varifrån den har sitt ursprung , då är det en ras. Kan man göra detta med människor?

Man kan definitivt se på många individer varifrån de kommer, iallafall från vilken världsdel.

Men nej, dela in i raser kan man inte.
Citera
2024-10-29, 09:16
Avslutad
Citat:
Nu får du bestämma dig. Finns det inte olika mänskliga raser kan det inte finnas något som heter rasism.

Nå finns det olika mänskliga raser eller finns det inte olika mänskliga raser?

Vad är det du inte fattar Jocke.

Man kan inte dela in människor i raser.

Men sålänge det finns människor som gör det, tex bonnaläppar på flashback, kommer det finnas rasism.

Läs Merwinnas inlägg så förstår du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in