Citat:
Ursprungligen postat av
Jenny9
Vilka raser delar du in människorna i? Efter vilka kriterier?
Du kommer som vanligt med dessa mellanstadiefrågor. Jag orkar inte föra diskussionen så. Jag kan inte säga exakt vilka raser jag delar upp människor i, eller exakt vilka kriterier som det ska göras efter. I din IQ-80-hjärna så betyder det "hah, Stig-Britt kan inte!" men för någon som inte är efterbliven så bringar detta svaret klarhet:
Det räcker med att titta på hur man gör uppdelningar i djurriket i övrigt, och notera att man gör ett stort avtramp
från hur man brukar göra just när det kommer till människan. Hade man använt samma metodik och kriterier för människan som för djurriket i övrigt, så hade vi fått ett antal raser (vad det antalet är beror sedan lite på, eftersom det finns lite variation och godtycklighet även i uppdelning av underarter i djurriket, men man gör helt annorlunda när det gäller människan).
Ok, varför gör man annorlunda? Inte för att det inte finns genetiskt eller morfologiskt underlag för uppdelning i underarter, utan för att det är politiskt svårt att försvara. Om du hade läst någon litteratur över huvud taget bortom Kalle Anka-serietidningar, så hade du vetat att redan Darwin insåg detta faktum kring
zeitgeist vilket var varför han låste in sina anteckningar till efter sin död - han förstod att det inte var tidsenligt att prata om evolution i ett samhälle där ett gäng Jenny9-liknande varelser skulle bli upprörda över faktumet.
Skriv med någon annan, du behöver typ dubbla din IQ för att jag ska orka föra diskussion med dig.