Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-27, 23:53
  #241
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Nej, däremot fick vi en soppa på lök och päron kryddad med skogsmyror. Kan dock inte påstå att jag kände av det smakmässigt men föll väl in i temat på serveringen.

Vilket tema menar du då?

Låter konstigt mer myror på biff och i soppan känns mest som en grej för att kunna showa med
Citera
2014-05-28, 10:58
  #242
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Vilket tema menar du då?

Låter konstigt mer myror på biff och i soppan känns mest som en grej för att kunna showa med

En nordisk skogspromenad kanske man skulle kunna kalla det.
Citera
2014-06-01, 15:57
  #243
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Vilket tema menar du då?

Låter konstigt mer myror på biff och i soppan känns mest som en grej för att kunna showa med

Myrorna är syrliga i sig. Innan de åker i soppan så rimmas dom. Alltså använder man myra istället för syra/sälta.
Citera
2014-06-01, 17:48
  #244
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanf
Trist att det man betalar för inte gör en mätt hur som helst. Knappast så att de snålar på portioner av andra skäl än att maximera vinsten.

Du äter inte på "gourmetrestaurang" för att bli mätt. Utan för den gastronomiska upplevelsen. Alltså för att uppleva en förhöjd smakupplevelse och extra service. Sen om man uppskattar det och tycker det är värt att lägga pengarna på är ju en smaksak.

Det ju svårt att slå en grym hamburgertallrik med en god kall öl. Men har man ett djupare matintresse så vill man kanske nörda ner sig i annat precis som inom musik och konst eller vin för den delen. Och då behöver det ju inte vara nödvändigt vis vara gott ur en traditionell mening eller vara någon bukfylla. Utan "annorlunda", nått nytt.
Citera
2014-06-01, 18:26
  #245
Medlem
Köses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polishbear
Någon som varit på Noma som möjligen kan ha koll på varför de inte har tre stjärnor än?

Noma ligger i "fel" land och de har "fel" kök.
Det är svårt att få en stjärna i norden, väldigt svårt att få två och vad det verkar helt omöjligt att få tre.

Har varit på restauranger utomlands med stjärnor som i mitt tycke inte alls kan mäta sig med våra svenska superrestauranger.
Citera
2014-06-04, 15:56
  #246
Medlem
polishbears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köse
Noma ligger i "fel" land och de har "fel" kök.
Det är svårt att få en stjärna i norden, väldigt svårt att få två och vad det verkar helt omöjligt att få tre.

Har varit på restauranger utomlands med stjärnor som i mitt tycke inte alls kan mäta sig med våra svenska superrestauranger.

Så kan det vara, instämmer helt på punkt två. har ätit på Marea i NY och hos Mathias Dahlgren och skillnaden på mat/service/lokal var milsvid i Mathias favör tyckte jag.
Citera
2014-07-19, 21:09
  #247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Köse
Noma ligger i "fel" land och de har "fel" kök.
Det är svårt att få en stjärna i norden, väldigt svårt att få två och vad det verkar helt omöjligt att få tre.

Har varit på restauranger utomlands med stjärnor som i mitt tycke inte alls kan mäta sig med våra svenska superrestauranger.

Till slut besökt stället och ärligt talat förstår jag att de intefår 3 stjärnor. Väldigt mycket gimmicks. Tror nog det handlar om det snarare än fel land osv. Jag har käkat 3stjärnigt i både Paris och London och då var MATEN definitivt godare.
Citera
2014-12-04, 06:39
  #248
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pleinsud
Någon som provat att skicka ut en rätt på noma?! Ska dit i sept, varit en gång innan. Då vågade jag inte. Men att stega upp med tallriken till luckan.. kan bli ett minne för livet känner jag. Man får ju knappt gå på "the restrooms" utan att det kommer nån jävel som skall hjälpa till. Men att klaga på maten? Hur hanterar de detta?!
I stil med: "Det var en myra i soppan ..."

Jo, det kan nog bli ett minne för livet
Citera
2014-12-06, 19:15
  #249
Medlem
Gullinkambes avatar
Vad är det med Noma som lockar? Jag fattar ju att en del är mer intresserade av mat än vad jag är, men Nomas koncept känns ju bara tramsigt och vissa rätter ser ju direkt oaptitliga ut.
Citera
2016-02-20, 23:24
  #250
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pleinsud
Någon som provat att skicka ut en rätt på noma?! Ska dit i sept, varit en gång innan. Då vågade jag inte. Men att stega upp med tallriken till luckan.. kan bli ett minne för livet känner jag. Man får ju knappt gå på "the restrooms" utan att det kommer nån jävel som skall hjälpa till. Men att klaga på maten? Hur hanterar de detta?!

Jag gillade inte en rätt när jag käkade där. Det var inte fel på rätten i sig utan smakerna passade inte mig, jag fick en ursäkt och rätten blev utbytt till det vegetariska alternativet på några sekunder.

Jag gjorde helt enkelt som så att jag påkallade hovmästaren och sade att rätten tyvärr inte föll mig i smaken och att han kunde duka av den. Förväntade mig inte att få någon ny rätt eller så, blev mer en glad överraskning.
Citera
2018-05-02, 11:53
  #251
Medlem
Hvis du mener at ketchup skal være en del af en menu til en pris af 3203svkr + vinmenu til 1566svkr ialt 4769svkr kan du jo spørge om de har det - jeg tror det ikke.

http://noma.dk/da/

https://www.tv2lorry.dk/artikel/mada...er-noma-besoeg
Citera
2018-06-14, 01:08
  #252
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Myrorna är syrliga i sig. Innan de åker i soppan så rimmas dom. Alltså använder man myra istället för syra/sälta.

Ja det låter ju rätt dumt i huvudet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback