Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-23, 20:55
  #229
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Får man tillräckligt med mat på tallriken då så att man blir mätt och känner att musklerna sväller? Jag har ätit på hyfsade restauranger, dock ingen Michelin vad jag vet. Förrätt och efterrätt på Cafe Opera och man måste gå till turkkiosken och trycka en kebab efteråt, ska det vara så jävligt?

Visst, jag har känsliga smaklökar och gillar god mat men man ska bli mätt, det värsta som finns är fisförnäma restauranger där huvudrätten ser ut som en jävla förrätt på en standard restaurang. Skippa dessa förbannade jävla såsklickar som kocken försöker göra mönster av på tallriken, såsen är till för att kunna blanda med potatisen, så att den inte blir torr. Förbannade bögerier.

Nej du kommer inte bli proppmätt men du blir mätt, och på sättet du uttrycker dig tror jag knappast du kommer trivas på Noma. Det är en sittning på cirkus 20 rätter som alla är rätt små.
Citera
2014-04-29, 09:42
  #230
Medlem
grasuggan99s avatar
Noma har återtagit förstaplatsen i världen igen 2014.


http://blog.svd.se/vin/2014/04/28/no...-varlden-igen/

Ska göra ett besök i Höst och testa om de lever upp till sitt rykte.
Citera
2014-04-29, 13:47
  #231
Avstängd
sanfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Nej du kommer inte bli proppmätt men du blir mätt, och på sättet du uttrycker dig tror jag knappast du kommer trivas på Noma. Det är en sittning på cirkus 20 rätter som alla är rätt små.
Trist att det man betalar för inte gör en mätt hur som helst. Knappast så att de snålar på portioner av andra skäl än att maximera vinsten.
Citera
2014-04-29, 15:00
  #232
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanf
Trist att det man betalar för inte gör en mätt hur som helst. Knappast så att de snålar på portioner av andra skäl än att maximera vinsten.

Jag förstår inte riktigt invändning, du blir mätt om det nu är målet.

Nej jag upplevde inte att portionerna var små för att man ville vinstmaximera (amatöranalys), det fanns en röd tråd genom middagen.
Citera
2014-04-30, 03:35
  #233
Avstängd
sanfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Jag förstår inte riktigt invändning, du blir mätt om det nu är målet.

Nej jag upplevde inte att portionerna var små för att man ville vinstmaximera (amatöranalys), det fanns en röd tråd genom middagen.
På vilket sätt är små portioner ett kriterium för en röd tråd genom middagen? Någon amatöranalys är det inte att konstatera att det inte är nödvändigt att varken ta ut något onödigt lågt självkostnadspris eller servera portioner större än att kunderna ska klara av att förstå maträtt(erna) som koncept då det är vad konsumenten har blivit inlärd att förvänta sig av de bästa restaurangerna.
Citera
2014-04-30, 07:25
  #234
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanf
På vilket sätt är små portioner ett kriterium för en röd tråd genom middagen? Någon amatöranalys är det inte att konstatera att det inte är nödvändigt att varken ta ut något onödigt lågt självkostnadspris eller servera portioner större än att kunderna ska klara av att förstå maträtt(erna) som koncept då det är vad konsumenten har blivit inlärd att förvänta sig av de bästa restaurangerna.


Det är ingen som sagt att små portioner ett kriterium för en röd tråd, så jag vet inte vem du ställer frågan till riktigt. Annars vetifan vad du vill få fram, exakt vad är det du anser att konsumenten blivit inlärd att förvänta sig och hur är det relevant för den faktiska upplevelsen i sig eller maten man äter?
Citera
2014-04-30, 10:35
  #235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanf
På vilket sätt är små portioner ett kriterium för en röd tråd genom middagen?
Vad gäller avsmakningsmenyer handlar det helt enkelt om balans mellan rätterna/smakerna och naturligtvis om att man inte ska bli proppmätt för fort och inte orka resten.
Citera
2014-04-30, 15:48
  #236
Medlem
C8H11Ns avatar
Tog precis en kik på menyn och tydligen serverar dem en bifftartar med myror på..
Någon som smakat?
http://instagram.com/p/nNmShVgeXs/
Citera
2014-04-30, 18:36
  #237
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Tog precis en kik på menyn och tydligen serverar dem en bifftartar med myror på..
Någon som smakat?
http://instagram.com/p/nNmShVgeXs/

Nej, däremot fick vi en soppa på lök och päron kryddad med skogsmyror. Kan dock inte påstå att jag kände av det smakmässigt men föll väl in i temat på serveringen.
Citera
2014-05-18, 15:28
  #238
Medlem
20 sidor och jag har lite ont om tid.
Om jag vill ha bord på Noma och ringer och bokar imorgon, när har jag plats där?
Får jag vänta 1 månad eller 7?
Citera
2014-05-18, 17:28
  #239
Medlem
Medianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
20 sidor och jag har lite ont om tid.
Om jag vill ha bord på Noma och ringer och bokar imorgon, när har jag plats där?
Får jag vänta 1 månad eller 7?

Det fungerar inte riktigt så. Den 2 juni öppnar de upp till reservation för september. Första måndagen i juli öppnar de upp reservation för oktober och så vidare. Du kan själv i deras online bokning om det finns något ledigt innan dess men brukar bara vara väntelista.
Citera
2014-05-27, 23:21
  #240
Medlem
polishbears avatar
Någon som varit på Noma som möjligen kan ha koll på varför de inte har tre stjärnor än?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback