2011-09-08, 14:50
Medlem
Jag själv köper BARA märkeskläder när jag är ute och handlar kläder.
Men varför jag gör det vet jag egentligen inte, jag tror att jag har som bara följt med andra och rykten går om att "det bara är bättre".

Kan någon här på Flashback berätta för mig varför märkeskläder är bättre än "fejkkläder", köper du dem bara för märket?
Och är det någon skillnad i kvalité på kläderna?

Detta är mycket intressant, så skriv era tankar och åsikter kring ämnet!
Citera
2011-09-08, 15:08
Medlem
Lillknoddens avatar
Det skiljer faktiskt i kvalitén mellan dåliga kläder och märkelskläder. Dock finns det självklart kläder av bra kvalité som inte riktigt är lika dyra som märkeskläder, själv brukar jag variera mellan dessa och riktiga märkeskläder. Vet inte hela riktigt varför, är väl för att man inte vill känna sig annorlunda när många i ens umgänge klär sig på detta viset. Stockholm i ett nötskal egentligen.
Citera
2011-09-08, 15:17
Medlem
dannywtfs avatar
Jag köper till stor del märkeskläder och det beror på att jag helt enkelt ofta tycker att det är snyggare. Ser jag något på H&M som tilltalar mig så köper jag det, men går jag ut och letar efter något så börjar jag med att titta i "de finare" affärerna.

Jag tycker att NN.07, Gant och Hackett gör många snygga saker, medan exempelvis Dolce Gabbana och Versace oftast gör vräkiga kläder som jag inte har mycket till övers för. Det är alltså inte priset som avgör, utan jag har några märken som jag VET gör snygga kläder, så varför ska jag börja leta i andra affärer när jag kan gå till Gant på en gång?

Edit: Nej, jag handlar inte ekonomiskt. Jag skiter i om jag får två byxor som är halvsnygga om jag kan få ett par som jag verkligen gillar fast som är lite dyrare.
Citera
2011-09-08, 16:24
Medlem
Flashbackhorans avatar
För att jag är tuff förstås

Nej då men de är så gott som alltid mycket snyggare än billigare märken och kvaliten är hundra gånger bättre.
När det gäller ungarna köper jag nästan alltid POP när det gäller ute kläder just för att de är så mycket bättre och andra handsvärdet är sjukt högt på dem.
Citera
2011-09-08, 16:41
Medlem
Jag handlar en del märkeskläder, men absolut inte för märkets skull. Jag köper plagget och inte märket. Därför består min garderob av kläder i prisklassen 50-10 000 kronor. De dyrare plaggen ser jag mer som en investering, exempelvis Church´s skor, som jag är mer försiktig med än ett par Converse.

Ponera att jag hittar en jacka som på HM kostar 1 000 och en liknande för 5 000 kronor, av ett märke som har erkänt bra kvalitet. Då får jag resonera kring hur min ekonomi ser ut i dagsläget och hur stor skillnaden är mellan klädesplaggen.
Citera
2011-09-08, 17:05
Medlem
Blandar väldigt mycket märkeskläder och budget. Men om jag köper dyrare kläder är det antingen för att plagget är för jävla snyggt, eller för att det är ett plagg som jag behöver bra kvalité på. Så som jackor, skor, jeans osv håller inte riktigt att köpa det billigaste oftast. Säg ett par skor på skopunkten, de kanske bara kostar trehundra men håller också i någon månad bara. Då lägger jag hellre en tusenlapp och har skor som med lite tur håller i flera år.
Sedan är jag automatiskt mer rädd om plagg jag lagt mer pengar på, så därför känns det ännu mer värt.
Citera
2011-09-08, 18:11
Medlem
Håller med om att märkeskläder faktiskt är snyggare design på. När jag går in på typ Coop finns det ju där även kläder, men dock inte märkeskläder. Man ser ju en jävla skillnad på de kläderna jämfört med typ D&D's, eller andra kända märkeskedjor!
Citera
2011-09-08, 19:03
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mythos97
Håller med om att märkeskläder faktiskt är snyggare design på. När jag går in på typ Coop finns det ju där även kläder, men dock inte märkeskläder. Man ser ju en jävla skillnad på de kläderna jämfört med typ D&D's, eller andra kända märkeskedjor!

Synd att du inte vet hur man letar kläder då , internet oj vad mycket najs som finns där!

Själv så äger jag några märkesplagg, för det mesta köper jag skor av sådana märken, har även lite annat krimskrams. Visst så är alla mina kläder "märkesplagg" men inte sådana man direkt ser på MQ och andra värdelöst tråkiga affärer

För mig är priset, att de inte ser bra ut och att alla springer runt i liknande kläder det som avgör varför jag inte köper speciellt mycket. Dock har den europeiska och asiatiska marknaden mycket gött att erbjuda
Citera
2011-09-08, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
Synd att du inte vet hur man letar kläder då , internet oj vad mycket najs som finns där!

Själv så äger jag några märkesplagg, för det mesta köper jag skor av sådana märken, har även lite annat krimskrams. Visst så är alla mina kläder "märkesplagg" men inte sådana man direkt ser på MQ och andra värdelöst tråkiga affärer

För mig är priset, att de inte ser bra ut och att alla springer runt i liknande kläder det som avgör varför jag inte köper speciellt mycket. Dock har den europeiska och asiatiska marknaden mycket gött att erbjuda

Jaa, men om jag säger att det var ett exempel då
Citera
2011-09-08, 19:54
Medlem
Vad är "märkeskläder", är det RL, TM&L eller Hugo Boss?

Eller räknas även mindre kända märken så som Shirt factory, Sand, Eton etc in här?

I det fallet de senare räknas in så hör jag väl (oftast) till den gruppen, kvalitet kostar, men i en del fall betalar man betydligt mer för märket än för faktisk kvaltet.
Citera
2011-09-08, 19:57
Medlem
Fjortisgamings avatar
Alla kläder är ju "märkeskläder", Finns ju inte en klädtillverkare i världen som inte heter någonting.

Jävla konstig fråga.

Sen fråga gällande mer kända märken och mindre kända är ganska orelevant då det troligen är samma barnarbetare som gör både dom fina jeansen och dom mindre fina jeansen.
Citera
2011-09-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Vad är "märkeskläder", är det RL, TM&L eller Hugo Boss?

Eller räknas även mindre kända märken så som Shirt factory, Sand, Eton etc in här?

I det fallet de senare räknas in så hör jag väl (oftast) till den gruppen, kvalitet kostar, men i en del fall betalar man betydligt mer för märket än för faktisk kvaltet.

Jag räknar då in allt som har ett märke, dock inte en butiks märke, Typ "blablabla By Lindex"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in