2011-09-08, 20:01
Medlem
Fjortisgamings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mythos97
Jag räknar då in allt som har ett märke, dock inte en butiks märke, Typ "blablabla By Lindex"

Allting har ett märke?!

Shit va trångsynt du är ditt klädval om du knallar runt och väljer ut vad du anser är ett märke...
Citera
2011-09-08, 21:12
Medlem
Jag blandar dyrare kläder med plagg från kedjorna, men mest köper jag i skiktet strax över kedjorna (Diane Von Furstenberg, Theory etc). Då jag är tjej och 177 lång upplever jag ofta att billigare kläder sitter fel: ärmarna är för korta, midjan sitter strax under bysten, så jag köper helst dyrare.
Är också materialsnobb och blir tokig på akryl & polyesterblandningar som de flesta billigareplatt är gjorda av.

Bäst passar jag dock i klänningar från sent 80-/tidigt 90-tal, så jag handlar många sådana begagnade. Det verkar som om min kroppsform, smal midja, bredare höfter och medelstor byst, var vanligare då.
Citera
2011-09-08, 21:19
Medlem
Köper det jag gillar. Dock så tenderar det att bli mycket "märkeskläder". Hellre kvalité än kvantit, helt klart.
Citera
2011-09-14, 15:29
Medlem
Sparrings avatar
Vad menar du med märken? Ifall du menar märken som vi hittar på NK, blir det nej
Jag köper knappt märkeskläder men mina favoritjeans är Acne, det är nog det enda märket jag har idag.
Citera
2011-09-14, 22:26
Medlem
Legolasses avatar
Kedjor som typ HM går ju runt på att sälja många, billiga plagg. Köper du något på HM ökar sannolikheten att du stöter på någon som gjort samma köp som du. Har båda en vit skjorta eller en enfärgad T-shirt så gör det ju inte så mycket, men om du träffar en person med likadan jacka kan det ju bli pinsamt.

Kläder med funktion (typ jacka) har också generellt bättre kvalitet om de kostar lite mer. Jag kan också tycka att billiga kläder har sällan stilrena detaljer.
Citera
2011-09-15, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjortisgaming
Alla kläder är ju "märkeskläder", Finns ju inte en klädtillverkare i världen som inte heter någonting.

Jävla konstig fråga.

Sen fråga gällande mer kända märken och mindre kända är ganska orelevant då det troligen är samma barnarbetare som gör både dom fina jeansen och dom mindre fina jeansen.
du måste ha haft det svårt här i livet...

OnT: ja, jag köper märkeskläder(bara), det är sk märkeskläder som gör snygga plagg. Priset gör det svårt för majoriteten. HM däremot som har billiga plagg gör så varannan svensk bär samma kläder.

Alla tjejer har minst en eller två saker från ginatricot.

Köpa tidlösa kläder är alltid smart, priset spelar ingen roll då för man kommer inte bära plagget en månad sen bara "oj, nu är det inte lika coolt med rosa gummistövlar"
Citera
2011-09-15, 05:51
Medlem
qips avatar
Efter att ha rannsakat mig själv lite, så är det väl bara att konstatera att jag inte tillhör kategorin märkesnörd, inte alltid i alla fall.
Jag handlar kläder som jag trivs i. Det är alltid kläder utan en massa överflödiga detaljer, vilket ofta utesluter de billigare alternativen. Någon som alltid får kosta lite mer är dock skor och accessoarer. Man dömer mannen efter hans portfölj, som min pappa sa någon gång, så där lägger jag hellre ner lite för mycket än lite för lite. Men märkeskläder...? Ibland är det märkeskläder, ibland inte.
Citera
2011-09-15, 13:33
Medlem
yooiis avatar
Jag köper det jag finner är snyggt. Om det sedan är från högt profilerat märke eller något från HM skiter jag högaktningsfullt i.
Citera
2011-09-16, 19:27
Medlem
Vireks avatar
Beror ju på vad man menar, men jag gissar att du inte menar standard-Dressmann, H&M osv.

Själv köper jag mest kläder från mer traditionella märken som Barbour, Eton eller Loake. Undviker de som bara jag tycker bara försöker göra dyra och konstiga kläder som YSL eller Filippa K.

Det är en märkbar skillnad på speciellt skjortor och tröjor tycker jag, som man ser efter ett antal tvättar. Dessutom är det bättre trådtädhet i tyget, och inte blandat med massa syntetmaterial.

Sen så brukar jag även resonera som så att om det är lite mer ovanliga plagg man kanske bara har en säsong kan man lika gärna köpa billigt. Som de där skjortorna med kontrastkrage och sånt som är populära nuförtiden, det är ingen mening att lägga någon större summa på.
Senast redigerad av Virek 2011-09-16 kl. 19:29.
Citera
2011-09-17, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Undviker de som bara jag tycker bara försöker göra dyra och konstiga kläder som YSL eller Filippa K.
Vad är konstigt med Filippa K? De sprutar ut tonvis med basplagg som fungerar till det mesta, jag skulle ha mer förståelse om du anklagade dem för att vara tråkiga.
Citera
2011-09-17, 08:34
Medlem
Maardhufvuds avatar
Jag tillför säkert inget materiellt nytt, men jag avser ändå säga min mening.

Jag äger i huvudsak kläder som, troligen, faller in under begreppet märkeskläder. De flesta mina kläder har köpts på välsorterade herrekiperingar i både Sverige och utomlands.

Genomgående för samtliga dessa klädesplagg är att de är av mycket hög kvalitet. De tål att brukas - år ut och år in - utan att för den sakens skull tappa vare sig styrsel eller fason. Det är också därför jag köper märkeskläder. Jag vet vad jag får. Och vad jag får kommer jag att älska. Under lång tid.

Lägg därtill den känsla som riktigt god kvalitet ger. Åtminstone jag mår påtagligt mycket bättre i en skjorta köpt på Savile Row än ett dito funnet i HM:s reaback. Men det är ju bara jag.
Citera
2011-09-17, 08:46
Medlem
ZenCurls avatar
levis jeans, vans skor och resten det som råkar vara fagert på min kroppshydda.

varför levis/vans? snygga, sitter bra, håller formen, håller överhuvudtaget

jag skiter i barnarbetarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in