2016-07-10, 16:03
Medlem
Jag köper en hel del märkeskläder. Det finns en del märken som har kläder jag gillar och trivs i. I och med att jag ofta beställer på nätet, vet jag att dess märken vars kläder och storlekar passar mig.
Citera
2016-07-12, 14:45
Medlem
Köper märkeskläder för jag tycker att de oftast sitter snyggare, och är snyggare gjorda. Dock har jag flertal chinos och shorts från HM som faktiskt håller upp riktigt bra och sitter förbannat snyggt, men annars så försöker jag skippa HM.
Citera
2016-07-12, 15:54
Avslutad
Jag blandar. Jag köper H&M och märkeskläder. Ibland kan det vara skönt att ha kläder man inte bryr sig så mycket om. Själv köper jag märkeskläder p.g.a 1) kvaliteten 2) passformen 3) artistens vision för företaget. Nu talar jag inte om märken som J.Lindeberg och GANT, som jag försöker brancha ut ifrån. Jag har mest flyttat till designerkläder där den kreativa chefen för linjen lägger ner tid på att designa en speciell image för märket. Känns helt enkelt bättre att ha kläder som skapas som konst än något man skapar för endast att sälja.
Citera
2016-07-13, 17:42
Medlem
Jag har börjat köpa märkeskläder för jag tycker de sitter bättre och håller högre kvalitét. Jag köper hellre ett kvalitésplatt än tre billigare som inte håller längre än ett par månader.
Citera
2016-07-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Jag blandar. Jag köper H&M och märkeskläder. Ibland kan det vara skönt att ha kläder man inte bryr sig så mycket om. Själv köper jag märkeskläder p.g.a 1) kvaliteten 2) passformen 3) artistens vision för företaget. Nu talar jag inte om märken som J.Lindeberg och GANT, som jag försöker brancha ut ifrån. Jag har mest flyttat till designerkläder där den kreativa chefen för linjen lägger ner tid på att designa en speciell image för märket. Känns helt enkelt bättre att ha kläder som skapas som konst än något man skapar för endast att sälja.
Trodde jag var ensam om detta. Blir så fasansfullt trött på människor som ska tolka precis allt i enkla termer som fult/snyggt, särskilt stilar som bygger på ingetdera. Alltid undrat om dessa människor berövar all form av konst dess essens eller om det endast omfattar kläder.

Angående kläder försöker jag främst stödja mindre näringsidkare, både tillverkare och återförsäljare. Tror varken Persson eller Kamprad går under utan mitt bidrag.
Citera
2016-07-13, 21:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Beror ju på vad man menar, men jag gissar att du inte menar standard-Dressmann, H&M osv.

Själv köper jag mest kläder från mer traditionella märken som Barbour, Eton eller Loake. Undviker de som bara jag tycker bara försöker göra dyra och konstiga kläder som YSL eller Filippa K.

Det är en märkbar skillnad på speciellt skjortor och tröjor tycker jag, som man ser efter ett antal tvättar. Dessutom är det bättre trådtädhet i tyget, och inte blandat med massa syntetmaterial.

Sen så brukar jag även resonera som så att om det är lite mer ovanliga plagg man kanske bara har en säsong kan man lika gärna köpa billigt. Som de där skjortorna med kontrastkrage och sånt som är populära nuförtiden, det är ingen mening att lägga någon större summa på.

Jag har en äkta YSL pike och kan direkt säga att av alla pikeer jag någonsin haft så är det denna YSL som hållit allra bäst. Haft den i 7 års tid utan att den varken har slitits eller blivit nopprig, då har den också använts ganska flitigt.

Har Eton skjortor också. Också dessa är av bra kvalitet, i paritet med YSL, YSL förmodligen något bättre men äger ingen YSL skjorta.
Citera
2016-07-14, 11:22
Bannlyst
Jag vill bara att det ska se bra ut. Det bästa är om det som ser bra ut är så billigt som möjligt men det kan bli svårt, och då får man helt enkelt hosta upp stålarna. Om det blir märkeskläder vill jag helst inte att det ska synas. Jag är ingens reklampelare.
Citera
2016-07-28, 14:48
Medlem
jaybones avatar
Köper bara märkeskläder nuförtiden.

Varför? För att jag har råd. Om jag var student så spelar det föga roll med kvalitet och passform om man inte kan hosta upp pengarna. Inte heller värt att ha massa extrajobb för att köpa kläder.

Nu har jag så mycket kläder att jag måste slänga nått om jag köper. Så då köper jag bara bra skit som ska hålla om jag köper. Sen är det kul med märken som har olika image. En stone Island-tröja är roligare att glida runt i än en illasittande HM-tröja. En Ralph Laurent-skjorta är bra soft att glida i. osv
Citera
2016-07-31, 14:46
Medlem
Nicke1234s avatar
Nej. Tycker det är alltför dyrt. Merparten av mina kläder kommer från second-hand, arvegods, ströjobb som jag har haft och anstalter som jag vistats på.
Med min i princip obefintliga ekonomi så har jag annat att tänka på än kläder.
Citera
2016-08-02, 08:09
Medlem
kirts avatar
Köper oftast vanliga jeans på dressman för då är inte märket så viktigt.
Men när det kommer till tröjor och tshirt är det oftast att jag köper märkeskläder.
Vanligast är att jag köper Adidas och Galagowear för tycker dom är riktigt snygga och sitter oftast väldigt bra.
Skor köper jag oftast med märke på och då oftast Adidas för jag tycker dom gör riktiga bra skor, speciellt Stan Smith modellerna
Citera
2016-08-02, 10:32
Medlem
AttLiggaLagts avatar
Ja, och köper en hel del designerkläder också, i såna fall oftast Rick Owens, Raf Simons, Acne, Our Legacy osv.

Varför? Kul hobby först och främst. Kläderna håller så länge och ser (enligt mig) så bra ut att det rättfärdigar priset. Håller bra koll på reor och kampanjer och tar alltid avstånd från att köpa kläder från "fast fashion"-affärer som h&m, carlings och zara osv.
Citera
2016-08-02, 12:06
Medlem
Mister-Cs avatar
Definiera "märke"? HM är ett märke, Louis Vuttion är ett märke.
Alla kläder har ju ett märke, men jag antar att du menar då lite mera lyxigare märken?
Folk köper det för att de har råd, eller gillar märkeskläder.
Vissa gillar att skryta m.m.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in