• 2
  • 3
2011-09-21, 22:41
Medlem
eliams avatar
Glömde skriva att även vår kille som råkade ut för detta är en ragdoll. Flera av hans syskon har samma problem som hjälpts med z/d.
Har hört att det tydligen är vanligt med magbesvär hos ragdoll. Ingen av våra andra(som är av andra raser) har haft liknande problem.
Citera
2011-09-22, 09:33
Medlem
"Torrfoder gör ingenting för tandhälsan, det är som att vi skulle käka knäckebröd för att rengöra tänderna."
Med andra ord, hård mat gör ingenting för tandhälsan... Säg det till en tandläkare, vad tror du de svarar?! Kan hålla med om att kycklingben kan vara bra för dem att äta ibland, men jag tror inte att torrfoder är helt värdelöst för tandhälsan. Tandhälsa innefattar ganska mycket.
Citera
2011-09-22, 09:55
Medlem
nynaeves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
"Torrfoder gör ingenting för tandhälsan, det är som att vi skulle käka knäckebröd för att rengöra tänderna."
Med andra ord, hård mat gör ingenting för tandhälsan... Säg det till en tandläkare, vad tror du de svarar?! Kan hålla med om att kycklingben kan vara bra för dem att äta ibland, men jag tror inte att torrfoder är helt värdelöst för tandhälsan. Tandhälsa innefattar ganska mycket.

Jag har frågat min tandläkare, enligt henne spelade det absolut ingen roll för min tandhälsa om jag åt knäckebröd eller mjuk mat, eftersom det ändå inte har någon kontakt med tandköttet. Enligt henne var det tandborstning som gäller.
Citera
2011-09-22, 10:15
Medlem
Varje gång man äter sätter salivproduktionen igång vilket är bra för tänderna. Hård mat fastnar inte lika lätt på tänderna som mjuk och tack vare det och saliven så håller man borta beläggningar. Jag tror i alla fall på att äta hård mat ibland.
Citera
2011-09-22, 10:32
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Veterinärer får ingen vettig foderutbildning i Sverige. Den de får är *överraskning* från ett valfritt torrfoderproducerande bolag som sedan lyckligt säljer just sin mat på veterinärstationen. Dietfoder fullproppade med kolhydrater är ett gott exempel på varför man inte ska lyssna på veterinärens foderråd.
Kan hålla med om detta, tror dessutom att det gäller generellt även i övriga världen.
Jag håller inte på med BARF, jag ger mina katter torrfoder - mest pga det är praktiskt och (som jag inbillar mig) mer hygieniskt. MEN jag tror att Lingongrovan har en "point", om det nu finns ett sätt att minska plack o tandsten med diet så kan BARFande vara ett sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Arran
... men jag tror inte att torrfoder är helt värdelöst för tandhälsan. Tandhälsa innefattar ganska mycket.
Nedanstående är skrivet av Lisa A. Pierson, DVM (som alltså har en doktorsgrad i veterinärmedicin). Det betyder iofs inte så mycket i sammanhanget, men bara för att illustrera att det finns MÅNGA väldigt vitt skilda åsikter i frågan även bland de som faktiskt är utbildade i ämnet.

"Long-standing claims that cats have less dental disease when they are fed dry food versus canned food are grossly overrated, inaccurate, and are not supported by recent studies."
"The idea that dry food promotes dental health makes about as much sense as the idea that crunchy cookies would promote dental health in a human.
First, dry food is hard, but brittle, and merely shatters with little to no abrasive effect on the teeth. Second, a cat's jaws and teeth are designed for shearing and tearing meat - not biting down on dry kibble. Third, many cats swallow the majority of their dry food whole. "

"Raw meat is ‘tougher’ to chew than cooked meat so I prefer to use raw – or parboiled - meat to promote dental health."

"Notice the phrase “part of the diet” in the above sentence. It is very important to understand that plain meat (ie - without bones or another source of calcium) is very unbalanced since there is minimal calcium in meat."
"When fed as a supplement to most commercial canned foods, it is safe to feed ~15% of the daily calories in the form of plain meat. For example, if a cat is eating 6 ounces of canned food per day, you could feed him 5 ounces of canned food plus 1 ounce of chunked muscle meat per day."

"And speaking of brushing teeth, this is, by far, the best way to promote your cat's dental health. "

"Please understand that I am not saying that canned food is necessarily better for teeth than dry food. For optimal dental health, a cat should not be eating either canned or dry food since neither food type promotes a healthy oral cavity but we have to work with what is practical in a typical home setting and feeding a cat a 'whole carcass prey' diet is not terribly practical - even if it would be great for their teeth."
"The compromise is to at least give them some muscle meat to chew on, in addition to brushing their teeth if possible, and to stop fooling ourselves into thinking that dry food promotes dental health in our cats."

"All 'dental' diets are all dry (water-depleted), all are all high in carbohydrates, and all contain species-inappropriate ingredients, and as such, even if they do impart any measurable effect on dental health, they wreak havoc on the rest of the body."
http://www.catinfo.org/
Citera
2011-09-22, 10:54
Medlem
Nu svarade jag utifrån människans tandhälsa eftersom det togs upp och där har jag fått lära mig att det är så. När jag ger torrfoder får de stora kulor, inte små som de sväljer hela. Jag varierar gärna med både torrfoder och mjuk mat (inte burkmat då) och även tuggpinnar och ben. Så väljer jag att göra, men vi är ju alla olika. Väljer även att äta hårdmat ibland, personligen alltså, men det varierar självklart också

När det gäller foder till katten, prova er fram och se vad som passar er katt bäst. Många är faktiskt allergiska mot olika ingredienser i foder. Lycka till!
Citera
2011-10-08, 17:35
Medlem
CowAndChickens avatar
James Wellbeloved har kanon bra mat. Kolla på foderbilen.se.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in