• 1
  • 2
2011-09-07, 09:10
Medlem
Jag har en ragdoll som har lite känslig mage, finns det något bra foder för katter med känslig mage?
Citera
2011-09-07, 09:56
Medlem
Vet inte vad det heter exakt, men vet att det finns ett torrfoder specifikt för katter med känslig mage och det var Royal Canin. Kan säkert finnas i andra märken också.
Citera
2011-09-07, 10:42
Medlem
Anberlines avatar
Det finns ett superbra foder som heter Purina Delicate - med kalkon och ris. Ganska dyrt men värt det! Finns i välsorterade affärer.
Citera
2011-09-07, 15:39
Medlem
jajahars avatar
Hill´s har ett mycket bra foder som heter I/P. Det har hjälpt min katt som spydde jämt och samt men som numera bara kräks hårbollar helt normalt. Det säljs visserligen bara genom djurkliniker och är ganska dyrt (249:-) men är väldigt drygt. Kattens päls har alltid varit fin men är numera ännu vackrare.
Citera
2011-09-07, 15:53
Medlem
Anberlines avatar
Läser man om Purinas foder så ser man bland annat detta:

"Optimised nutrition for cats with sensitive skin, sensitive digestion or fussy appetites.

PRO PLAN Delicate has been designed to be extremely palatable for fussier cats. It also contains a restricted number of protein sources to help improve food tolerance, and omega 3 & 6 fatty acids, zinc and vitamin B to help reduce itching and flaking of skin.

Our formula is enriched with OPTIRENAL to help support cats’ kidney function"

Mer finns att hitta på deras hemsida såklart!
Priset ligger på runt 300 för 3 kg eller ca 500 för 7,5 kg. Finns såklart mindre påsar på 1,5kg och 400g. Har använt detta länge nu och har sluppit allt som heter kräk, hårbollar (kanske delvis för att jag borstar mycket) och dessutom så blir det sååå mycket mindre i lådan eftesom katten tillgodoser sig näringen bra på fodret. Rekommenderas dessutom av många uppfödare ^^

(Om man inte får lov att citera hemsidor så ber jag om ursäkt, har läst men aldrig riktigt kommit mig för att kommentera förrän nu)
Senast redigerad av Anberline 2011-09-07 kl. 15:58.
Citera
2011-09-11, 15:17
Medlem
nynaeves avatar
På vilket sätt har din katt en känslig mage? Och vilken mat ger du nu?

Det bästa brukar vara att ge katten en artanpassad jämn kost - det vill säga mycket kött och lite spannmål. Tyvärr innehåller de flesta torrfoder en alldeles för hög andel spannmål. Du kan själv kolla på innehållsförteckningen till kattmaten du köper, första ingridiensen skall alltid vara kött. Egentligen finns det ingen orsak att ens ha med spannmål eller protein som inte kommer från kött.

Många katter som har problem med magen får en bättre och jämnare mage på just mjukmat. Det har så gott som alltid en högre andel kött och är ofta helt eller delvis fritt från spannmål. Dessutom blir det svårare för katten att bli uttorkad, katten är gjord för att få i sig en stor andel av vätskan genom fodret och många dricker alldeles för lite på torrfoder.

Tänk dock på att om du skall byta foder så skall du fasa över till det nya långsamt, särskilt fall din katt har en känslig mage är det bättre att skynda långsamt. Börja med att ge små smakportioner och utöka sedan det nya fodret medan du tar undan allt mer av det gamla - så fort magen börjar ge upp får du ta ett steg tillbaka och vänta tills den stabiliserats igen.
Citera
2011-09-11, 19:00
Medlem
Finns inget bra katt/hundfoder i vanliga mataffärer. Du får tyvärr köpa dyrare foder hos veterinär eller djuraffärer. Fodret som mataffärerna säljer duger men innehåller för mycket kolhydrater, det är som om vi människor skulle äta på MacDonalds varje dag. Katter ska ha mycket protein/kött, inte majs, vete, soja, morotsbitar och allt annat tjafs dom fyller ut maten med. Bäst är att ge blöt mat, och av bra kvalite´.
Det är oftast kolhydraterna (som inte är naturlig föda för djuren i den mängden) som orsakar allergier/kräkningar/diarre´ hos djuren.
Senast redigerad av lacrima 2011-09-11 kl. 19:05. Anledning: tillägg av fakta.
Citera
2011-09-11, 19:15
Medlem
nynaeves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Finns inget bra katt/hundfoder i vanliga mataffärer. Du får tyvärr köpa dyrare foder hos veterinär eller djuraffärer. Fodret som mataffärerna säljer duger men innehåller för mycket kolhydrater, det är som om vi människor skulle äta på MacDonalds varje dag. Katter ska ha mycket protein/kött, inte majs, vete, soja, morotsbitar och allt annat tjafs dom fyller ut maten med. Bäst är att ge blöt mat, och av bra kvalite´.
Det är oftast kolhydraterna (som inte är naturlig föda för djuren i den mängden) som orsakar allergier/kräkningar/diarre´ hos djuren.

Jodå, Mjau mjukmat från Lantmännen brukar finnas att köpa i de allra flesta vanliga matvaruaffärer, och är absolut ett bra helfoder att ge
Citera
2011-09-11, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nynaeve
Jodå, Mjau mjukmat från Lantmännen brukar finnas att köpa i de allra flesta vanliga matvaruaffärer, och är absolut ett bra helfoder att ge

Ja det finns en del bra blötfoder i mataffärerna, jag uttryckte mig lite luddigt. Men proteinkällan kan vara värt att kolla upp, så gott det nu går. Finfördelat kött utblandat med för hög andel brosk är inte bästa maten, köttet kan ju utgöras av i princip vilken kroppsdel som helst, öron, inälvor, klövar osv. det är givetvis bättre för katten att äta det än majsmjölsutfyllnad men dyrare blötmat skall ha hög köttandel. Och luktar det "kattmat" dvs. illa, så är det troligtvis sämre kvalite. Jag brukar variera kattmaten och köper ofta enportionspåsar från Purina, de är dyrare, men innehåller köttbitar som syns att det är just kött i bitar och inte mosat kött. Det luktar tillomed nästan människovärdigt som föda.
Ska prova den du rekommenderar. Jag har inte råd att ständigt köpa djuraffärens bästa foder, men två tredjedelar av katternas mat utgörs nog av det.
Det är ganska surt att mataffärerna inte kan ta hem åtminstone en sort av de bättre torrfodren, man har inte alltid tid att bege sig till djuraffärerna som oftast ligger avsides i köpcentren.
En släkting berättade att förr innehöll djurmaten kött från kadaver, det är mig veterligt förbjudet nu.
Citera
2011-09-16, 07:56
Medlem
Anberlines avatar
Att börja ge mjukfoder är som att byta problem bara, det är inte bra för katters tänder att äta mjukfoder, om de inte har någon form av tandsjukdom som hindrar dem från att tugga. Alla former av processat kött, som då Mjau eller liknande (även whiskas som av många anses vara "bra mat") innehåller alldeles för lite kött och mycket annat trams.
Håller med om att Purinas foder med riktigt kött från fisk, fågel osv är det bästa att ge i blötfoderväg, men man ska i första hand ge torrfoder. Det blir alldeles för dyrt att ge bra blötfodermat i längden - 4 påsar för 25:- eller om man vill ge den som är riktigt bra 1 burk för 12:-
Citera
2011-09-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anberline
Att börja ge mjukfoder är som att byta problem bara, det är inte bra för katters tänder att äta mjukfoder, om de inte har någon form av tandsjukdom som hindrar dem från att tugga. Alla former av processat kött, som då Mjau eller liknande (även whiskas som av många anses vara "bra mat") innehåller alldeles för lite kött och mycket annat trams.
Håller med om att Purinas foder med riktigt kött från fisk, fågel osv är det bästa att ge i blötfoderväg, men man ska i första hand ge torrfoder. Det blir alldeles för dyrt att ge bra blötfodermat i längden - 4 påsar för 25:- eller om man vill ge den som är riktigt bra 1 burk för 12:-

Det där med tandhälsan är en rätt fet myt. Torrfoder gör ingenting för tandhälsan, det är som att vi skulle käka knäckebröd för att rengöra tänderna. Råa ben, kycklingvingar är lagom storlek, kan med fördel ges om man bryr sig om kattens tänder.
Att endast utfodra med torrfoder kan dock ge rejäla hälsoproblem.

Mjau är konstigt att ta upp i sammanhanget, då det är en blötmat med en väldigt hög andel kött och köttbiprodukter. En av de bättre på marknaden. Prisfrågan, visst, det är några kr mer i månaden, men det vägs upp av att en blötmatsutfodrad katt troligtvis kommer att kosta mindre i veterinärvård. Köper man från exempelvis foderbilen kommer man undan rätt billigt.

Men som jag alltid säger: BARF, den enda supervettiga kattmaten.
Citera
2011-09-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Det där med tandhälsan är en rätt fet myt. Torrfoder gör ingenting för tandhälsan, det är som att vi skulle käka knäckebröd för att rengöra tänderna. Råa ben, kycklingvingar är lagom storlek, kan med fördel ges om man bryr sig om kattens tänder.
Att endast utfodra med torrfoder kan dock ge rejäla hälsoproblem.

Mjau är konstigt att ta upp i sammanhanget, då det är en blötmat med en väldigt hög andel kött och köttbiprodukter. En av de bättre på marknaden. Prisfrågan, visst, det är några kr mer i månaden, men det vägs upp av att en blötmatsutfodrad katt troligtvis kommer att kosta mindre i veterinärvård. Köper man från exempelvis foderbilen kommer man undan rätt billigt.

Men som jag alltid säger: BARF, den enda supervettiga kattmaten.

Kycklingvingar...menar du att katterna skall gnaga på kycklingben? Jag har alltid hört att kycklingben splittras lätt till sylvassa bitar som kan skada invärtes. Mina katter fick lite kyckling idag, från min middag men jag kollar alltid noga att inga ben finns med. Att de klarar att äta ben när de äter råttor osv. vet jag, men just kyckling ska undvikas har jag fått lära mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in