Citat:
Ursprungligen postat av nynaeve
Jodå, Mjau mjukmat från Lantmännen brukar finnas att köpa i de allra flesta vanliga matvaruaffärer, och är absolut ett bra helfoder att ge

Ja det finns en del bra blötfoder i mataffärerna, jag uttryckte mig lite luddigt. Men proteinkällan kan vara värt att kolla upp, så gott det nu går. Finfördelat kött utblandat med för hög andel brosk är inte bästa maten, köttet kan ju utgöras av i princip vilken kroppsdel som helst, öron, inälvor, klövar osv. det är givetvis bättre för katten att äta det än majsmjölsutfyllnad men dyrare blötmat skall ha hög köttandel. Och luktar det "kattmat" dvs. illa, så är det troligtvis sämre kvalite. Jag brukar variera kattmaten och köper ofta enportionspåsar från Purina, de är dyrare, men innehåller köttbitar som syns att det är just kött i bitar och inte mosat kött. Det luktar tillomed nästan människovärdigt som föda.
Ska prova den du rekommenderar. Jag har inte råd att ständigt köpa djuraffärens bästa foder, men två tredjedelar av katternas mat utgörs nog av det.
Det är ganska surt att mataffärerna inte kan ta hem åtminstone en sort av de bättre torrfodren, man har inte alltid tid att bege sig till djuraffärerna som oftast ligger avsides i köpcentren.
En släkting berättade att förr innehöll djurmaten kött från kadaver, det är mig veterligt förbjudet nu.