2011-09-16, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Kycklingvingar...menar du att katterna skall gnaga på kycklingben? Jag har alltid hört att kycklingben splittras lätt till sylvassa bitar som kan skada invärtes. Mina katter fick lite kyckling idag, från min middag men jag kollar alltid noga att inga ben finns med. Att de klarar att äta ben när de äter råttor osv. vet jag, men just kyckling ska undvikas har jag fått lära mig.

Tillagade ben är farligt, råa ben är ingen fara. Testa själv med att bryta benen, det är stor skillnad. Jag har förstått det som att hundar inte ska få det eftersom de kan sätta hela vingen i halsen, men för katter är det en utmärkt källa för både underhållning och nyttigheter.
Citera
2011-09-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Tillagade ben är farligt, råa ben är ingen fara. Testa själv med att bryta benen, det är stor skillnad. Jag har förstått det som att hundar inte ska få det eftersom de kan sätta hela vingen i halsen, men för katter är det en utmärkt källa för både underhållning och nyttigheter.

Okej låter logiskt men då har jag en annan synpunkt, rå kyckling är ju verkligen inte bra, med risk för campylobacter osv. En släkting till mig brukade koka fisk, som bara fjällats lätt och inälvorna tagits ur, fiskbenen var kvar, sen maldes allt ner i en köttkvarn. Detta frystes in och gav mat under hela vintern, inte dagligen men då o då. Väldigt uppskattat av katten. Men jag har också hört att fisk inte är optimal föda för katten, inte naturlig så att säga. Kan säga att det luktade inte gott när det var stora fiskkok på spisen
Citera
2011-09-16, 23:22
Medlem
Citat:
Okej låter logiskt men då har jag en annan synpunkt, rå kyckling är ju verkligen inte bra, med risk för campylobacter osv. En släkting till mig brukade koka fisk, som bara fjällats lätt och inälvorna tagits ur, fiskbenen var kvar, sen maldes allt ner i en köttkvarn. Detta frystes in och gav mat under hela vintern, inte dagligen men då o då. Väldigt uppskattat av katten. Men jag har också hört att fisk inte är optimal föda för katten, inte naturlig så att säga. Kan säga att det luktade inte gott när det var stora fiskkok på spisen

I frågan om bakterieinfektion kommer kattens tarmsystem in i bilden. En frisk, vuxen katt har extremt svårt för att ådra sig bakterieinfektioner via maten, campylobacter kan leva normalt i en kattmage och orsakar inte några problem. Kattens tarmsystem arbetar mycket snabbare än vårt och hos en välvårdad individ är immunförsvaret så starkt att bakterierna inte får fäste.

I frågan om salmonella är det inte något att oroa sig om eftersom allt kött i sverige testas, campylobacterna är knepigare eftersom katten kan bli en smittspridare utan symptom. Jag har dock aldrig läst om ett fall där det hänt, men möjligheten finns.
( Salmonella finns en del fall av smitta, då handlar det om utegående katter som jagat småfåglar.)

Nej, fisk är inte något man ska våga sig på att helutfodra med, men kokt och någon gång ibland är säkerligen inte någon fara.
Citera
2011-09-16, 23:27
Medlem
Bilanx sensitive finns ju =) det e ju billigt o bra!
Citera
2011-09-16, 23:35
Medlem
Jag har en del älgkött i frysen, en del med ben (revben) kanske man skulle mala ner lite älgkött med ben och ge katterna, men då kommer nästa problem, jag äger ingen köttkvarn.
Jag kollade BARF som du tipsade om.

Katten jag växte upp med brukade få senor och kött som rensats bort när middagsmaten (till människorna) lagades. Katten fick alltså råa köttbitar av nöt, och det var så gott att den började matvägra när den fick vanlig kattmat, den blev mer och mer framfusig när den kände köttlukten, så man kan säga att den fick väckt rovdjursinstinkt, och det var inte så trevligt. Ögonen var svarta och fokuserade, den lydde inte och hoppade upp på diskbänken som den annars aldrig gjorde, den lät annars och höll man i en bit så fick man akta fingrarna.
Citera
2011-09-16, 23:51
Medlem
Citat:
Jag har en del älgkött i frysen, en del med ben (revben) kanske man skulle mala ner lite älgkött med ben och ge katterna, men då kommer nästa problem, jag äger ingen köttkvarn.
Jag kollade BARF som du tipsade om.

Katten jag växte upp med brukade få senor och kött som rensats bort när middagsmaten (till människorna) lagades. Katten fick alltså råa köttbitar av nöt, och det var så gott att den började matvägra när den fick vanlig kattmat, den blev mer och mer framfusig när den kände köttlukten, så man kan säga att den fick väckt rovdjursinstinkt, och det var inte så trevligt. Ögonen var svarta och fokuserade, den lydde inte och hoppade upp på diskbänken som den annars aldrig gjorde, den lät annars och höll man i en bit så fick man akta fingrarna.

Du skulle kunna ge köttet "omalt", så länge du delar upp det en smula. Om katter är ovana vid rå föda kan de ha lite svårt att lista ut hur ätandet ska fungera, plus att magen kan reagera, små bitar kan vara bra att börja med!

Det låter jättekonstigt faktiskt. Visst att katterna blir mer "rovdjur" när de får barf, mina pojkar morrar som om de vore lejon när de äter kycklingvingar och kycklinghjärta (mrrrnamnamnamrrr låter det, skitgulligt), men de har aldrig betett sig så tokigt och om jag hanterar kött är tiggandet med av en "peta på min hand med tassen och se söt ut"variant. Men det låter som att er katt levde ett väldigt härligt liv
Citera
2011-09-17, 00:20
Medlem
Ska kanske säga att katten jag berättade om inte var aggressiv mot oss. Den hade så bråttom att ta köttet att våra fingrar av misstag kunde känna av en o annan tand, den bet oss inte. Att det var lite otrevligt, berodde mer på att det annars var en av världshistoriens lugnaste och snällaste katt, vi var mer förvånade än något annat
Citera
2011-09-20, 07:59
Medlem
Anberlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Det där med tandhälsan är en rätt fet myt. Torrfoder gör ingenting för tandhälsan, det är som att vi skulle käka knäckebröd för att rengöra tänderna. Råa ben, kycklingvingar är lagom storlek, kan med fördel ges om man bryr sig om kattens tänder.
Att endast utfodra med torrfoder kan dock ge rejäla hälsoproblem.

Mjau är konstigt att ta upp i sammanhanget, då det är en blötmat med en väldigt hög andel kött och köttbiprodukter. En av de bättre på marknaden. Prisfrågan, visst, det är några kr mer i månaden, men det vägs upp av att en blötmatsutfodrad katt troligtvis kommer att kosta mindre i veterinärvård. Köper man från exempelvis foderbilen kommer man undan rätt billigt.

Men som jag alltid säger: BARF, den enda supervettiga kattmaten.

Låt mig säga såhär, enligt veterinärer och tandkunniga inom kattvård är det _dåligt_ med blötfoder.

http://www.djursjukhus.info/pages/Ta..._katt-108.html

"2. Rätt mat är en del av den förebyggande tandvården. Tänderna behöver arbeta och därför är utfodring med torrfoder av hög kvalitet viktigt. En skål med friskt vatten ska förstås alltid finnas framme. "

Och dessutom, BARF ger katter grönsaker. Säg den katt som i naturen står och petar i sig ris med morötter och blomkål?
Senast redigerad av Anberline 2011-09-20 kl. 08:03.
Citera
2011-09-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anberline
Låt mig säga såhär, enligt veterinärer och tandkunniga inom kattvård är det _dåligt_ med blötfoder.

http://www.djursjukhus.info/pages/Ta..._katt-108.html

"2. Rätt mat är en del av den förebyggande tandvården. Tänderna behöver arbeta och därför är utfodring med torrfoder av hög kvalitet viktigt. En skål med friskt vatten ska förstås alltid finnas framme. "

Och dessutom, BARF ger katter grönsaker. Säg den katt som i naturen står och petar i sig ris med morötter och blomkål?

Veterinärer får ingen vettig foderutbildning i Sverige. Den de får är *överraskning* från ett valfritt torrfoderproducerande bolag som sedan lyckligt säljer just sin mat på veterinärstationen. Dietfoder fullproppade med kolhydrater är ett gott exempel på varför man inte ska lyssna på veterinärens foderråd.

En liten del av BARF består av grönt, visst. Vad tror du att harmagar innehåller?
Grönsakerna är då preparerade, man lägger alltså inte fram en broccoli och ser glad ut.

Och ärligt talat: stoppa lite torrfoder i munnen. Bit ihop. Om du tror att djur vars tänder är designade för att knäcka ben får någon stimulans av det, ok då.
Senast redigerad av LingonGrovan 2011-09-20 kl. 09:40.
Citera
2011-09-20, 10:03
Medlem
Vad tror du tandläkare säger om du, LingonGrovan, säger att vi människor aldrig behöver äta hård mat ngn gång i livet... Klart att hård mat, t.ex. hårdbröd, morötter m.m. är bra för tänderna för man behöver tuggmotstånd ibland. Tänder behöver jobba!
Citera
2011-09-20, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Vad tror du tandläkare säger om du, LingonGrovan, säger att vi människor aldrig behöver äta hård mat ngn gång i livet... Klart att hård mat, t.ex. hårdbröd, morötter m.m. är bra för tänderna för man behöver tuggmotstånd ibland. Tänder behöver jobba!

Jag ger katterna ben att tugga i sig. Det är vad katters tänder ska tugga. Jag hävdar inte att det inte behövs.
Citera
2011-09-21, 22:34
Medlem
eliams avatar
En av våra hade extrema problem med magen. Veterinären hittade inget o kunde inte svara på vad det berodde på. Trodde inte han skulle få leva så länge till när vi blev tipsade om prescription diet feline z/d som finns hos veterinären o köpa. Det är för katter med foderallergi. Ge fodret under en tid o testa dig sen fram med olika mat för o utesluta vad som gör din katt sjuk. Vår katt reagerade mot mycket så vi beslöt oss för att fortsätta med allergimaten ist. De kan äta den livet ut. Det finns även som blötmat men är ännu dyrare så våra har slutat med blötmat o äter bara torris o det har funkatutmärkt.

Det har gått ett och ett halvt år sen vi började med z/d o jag tror att det har räddat hans liv. Nu mår han bra o har inga spår kvar av sina gamla besvär. Rekommenderar detta, vet fler som varit med om samma sak o är mer än nöjda med z/d. Veterinärerna föreslog aldrig ens foderallergi men det är vanligare än vad jag trodde. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in