Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Okej låter logiskt men då har jag en annan synpunkt, rå kyckling är ju verkligen inte bra, med risk för campylobacter osv. En släkting till mig brukade koka fisk, som bara fjällats lätt och inälvorna tagits ur, fiskbenen var kvar, sen maldes allt ner i en köttkvarn. Detta frystes in och gav mat under hela vintern, inte dagligen men då o då. Väldigt uppskattat av katten. Men jag har också hört att fisk inte är optimal föda för katten, inte naturlig så att säga. Kan säga att det luktade inte gott när det var stora fiskkok på spisen

I frågan om bakterieinfektion kommer kattens tarmsystem in i bilden. En frisk, vuxen katt har extremt svårt för att ådra sig bakterieinfektioner via maten, campylobacter kan leva normalt i en kattmage och orsakar inte några problem. Kattens tarmsystem arbetar mycket snabbare än vårt och hos en välvårdad individ är immunförsvaret så starkt att bakterierna inte får fäste.
I frågan om salmonella är det inte något att oroa sig om eftersom allt kött i sverige testas, campylobacterna är knepigare eftersom katten kan bli en smittspridare utan symptom. Jag har dock aldrig läst om ett fall där det hänt, men möjligheten finns.
( Salmonella finns en del fall av smitta, då handlar det om utegående katter som jagat småfåglar.)
Nej, fisk är inte något man ska våga sig på att helutfodra med, men kokt och någon gång ibland är säkerligen inte någon fara.