2011-09-06, 17:23
Medlem
Hej!

En bra funktion vore att kunna flagga vissa inlägg i en tråd som "milestones" eller annat passande namn.

Genom att markera de inlägg som innehåller banbrytande / viktig / ny / sammanfattande fakta för tråden som milestones och sen välja att visa enbart dessa "milestone-inlägg" skulle kunna ge en bra översikt av en tråd.

Se tex Terjes foto-tråd, det skulle varit perfekt att kunna summera ner den till säg 30-50 poster med det mest relevanta.

Detta skulle man kunna göra genom att användare helt enkelt föreslår ett inlägg som "milestone" via en knapp och sen godkänner moderator inlägget som "milestone" och en användare kan läsa en tråds alla milestones och få en bra uppfattning om vad tråden handlade om utan att plöja igenom flera tusen inlägg.

Om detta inte är rätt forum för liknande förslag så flytta gärna.
Citera
2011-09-06, 17:25
Medlem
Folkskyggs avatar
Mycket bra idé som skulle kunna göra det oerhört lätt att kunna komma in i en tråd och följa upp rätt fort.
Citera
2011-09-06, 17:55
Medlem
epost72s avatar
Ungefär som när man PM:ar en moderator eller rapporterar ett inlägg som man anser bör finnas med i en länksamling i förstainlägget menar du?
Citera
2011-09-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Ungefär som när man PM:ar en moderator eller rapporterar ett inlägg som man anser bör finnas med i en länksamling i förstainlägget menar du?

Precis, men man ska inte få en lista på länkar utan tråden ska visas som vanligt fast bara "milestone"-markerade inläggen visas.

Hittar man sen en intressant milestone kan man välja att visa tråden som vanligt fram till nästa milestone.

Man kanske ska ha så att tråden visas som vanligt men en länk "Gå till nästa milestone" som man kan klicka på och komma vidare framåt till nästa "milestone" det skulle vara ett riktigt trevligt sätt så kan man ändå läsa lite av babblet innan och efter en "milestone" och enkelt välja att läsa vidare i tråden när man vill. Verkar den ointressant klickar man vidare till nästa "milestone".

Typ en handfull "milestones" per 100 inlägg vore lagom.
Citera
2011-09-06, 18:33
Medlem
Epicediums avatar
Enligt mig en riktigt bra idé. Vissa trådar är ju fruktansvärt dryga att hoppa in i då man måste läsa riktigt många "onödiga" sidor bara för att få en överblick över tråden.
Citera
2011-09-06, 19:01
Medlem
crillecrilles avatar
Onödiga sidor? Sällan det finns onödiga sidor.

Kan ta Terje-fallet som exempel. Jag kom tidigt in i tråden och har läst varenda inlägg och själv gjort kanske 30-40 inlägg i tråden. Det har regelbundet postats sammanfattningar i själva tråden(oftast när en ny bild avslöjats) som sedan har uppdaterats i trådstarten. Funkar perfekt egentligen. Det finns inget mer irriterande när det kommer löst folk som utan att ens läsa i rubriken eller TS och ställer frågan: "Kan nån sammanfatta"? eller "Hur illa är det här egentligen jag orkar inte läsa hela tråden". Samma sak kommer hända med "milstolpar", folk som inte orkar läsa rubriken kommer inte heller att sitta och bläddra genom tråden. Oftast hjälper det ju inte ens att en moderator lägger in en varning på sidan man skriver inlägg på.
Citera
2011-09-06, 19:21
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Användarnamn
Precis, men man ska inte få en lista på länkar utan tråden ska visas som vanligt fast bara "milestone"-markerade inläggen visas.

Hittar man sen en intressant milestone kan man välja att visa tråden som vanligt fram till nästa milestone.

Man kanske ska ha så att tråden visas som vanligt men en länk "Gå till nästa milestone" som man kan klicka på och komma vidare framåt till nästa "milestone" det skulle vara ett riktigt trevligt sätt så kan man ändå läsa lite av babblet innan och efter en "milestone" och enkelt välja att läsa vidare i tråden när man vill. Verkar den ointressant klickar man vidare till nästa "milestone".

Typ en handfull "milestones" per 100 inlägg vore lagom.
Påminner ganska mycket om detta.
Jag är skeptisk, enda skillnaden här är att moderator ska godkänna milstenen vilket i praktiken innebär att det blir ungefär som idag.
Citera
2011-09-06, 19:32
Medlem
Det skulle kunna fungera bra om folk läste i trådarna. Problemet är ju att folk inte gör det.

Jag startade denna tråd pga det problemet:
https://www.flashback.org/t1546694
Citera
2011-09-06, 19:38
Medlem
samuels avatar
Oväntat nog är jag mer för den lösning jag spann vidare på i tråden som länkades ovan av epost72. Med skillnaden att forumets besökare avgör vad som är milestones, man lägger alltså inget jobb på moderatorerna (på gott och ont, det förstår jag också). Men ser ändå hellre att communityn avgör vad som är "breaking news" i en tråd och vad som inte är det.

Mitt förslag: https://www.flashback.org/sp32690106

MEN...
...i grund och botten handlar det ju om samma sak: Långa trådar blir sjukt oöverskådliga med tiden och många av posterna handlar till slut om "Jag orkar inte läsa...", "Kan någon sammanfatta..." eller att man postar samma länk som postats flera gånger förr.
Citera
2011-09-06, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Onödiga sidor? Sällan det finns onödiga sidor.

Kan ta Terje-fallet som exempel. Jag kom tidigt in i tråden och har läst varenda inlägg och själv gjort kanske 30-40 inlägg i tråden. Det har regelbundet postats sammanfattningar i själva tråden(oftast när en ny bild avslöjats) som sedan har uppdaterats i trådstarten. Funkar perfekt egentligen. Det finns inget mer irriterande när det kommer löst folk som utan att ens läsa i rubriken eller TS och ställer frågan: "Kan nån sammanfatta"? eller "Hur illa är det här egentligen jag orkar inte läsa hela tråden". Samma sak kommer hända med "milstolpar", folk som inte orkar läsa rubriken kommer inte heller att sitta och bläddra genom tråden. Oftast hjälper det ju inte ens att en moderator lägger in en varning på sidan man skriver inlägg på.

Jag har också läst terje-tråden från början och det är precis de poster efter sammanfattningar osv som man vill slippa. Att kunna milestona 30 inlägg som "läsvärda" så kan man skumma igen den och få en bra bild om läget.

Om jag tex vill söka efter hudvårdstips, det är enkelt att hitta en gigantisk tråd men hur ska jag hitta de relevanta inläggen?? Omöjligt.

Länkar i första inlägget är bra men det blir hoppande fram och tillbaka, och sen vet man inte vilka inlägg man läst eller inte. Ta tex om pedofilerna i Filipstad, det är ju omöjligt att få en överblick.

Milestones blir också enklare att underhålla än länkar i första inlägget eftersom de under trådens liv kan ändras.

Japp, jag menar ungefär samma funktion som det länkas till ovan.
Citera
2011-09-06, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samuel
Oväntat nog är jag mer för den lösning jag spann vidare på i tråden som länkades ovan av epost72. Med skillnaden att forumets besökare avgör vad som är milestones, man lägger alltså inget jobb på moderatorerna (på gott och ont, det förstår jag också). Men ser ändå hellre att communityn avgör vad som är "breaking news" i en tråd och vad som inte är det.

Mitt förslag: https://www.flashback.org/sp32690106

MEN...
...i grund och botten handlar det ju om samma sak: Långa trådar blir sjukt oöverskådliga med tiden och många av posterna handlar till slut om "Jag orkar inte läsa...", "Kan någon sammanfatta..." eller att man postar samma länk som postats flera gånger förr.

Yes, jag är med och det var ungefär så jag tänkte även om jag skulle gilla funktionen "Hoppa till nästa milestone/nyckelinlägg" sen om det är > +100 eller en flagga en moderator eller trådskaparen sätter spelar ingen större roll.

Nu gör jag såhär att jag hoppar fram 10 sidor och ser om det verkar ha hänt något, inte det, tio till, inget nytt, tio till AHA! Hoppar sida för sida tillbaka tills där "det hände" och läser därifrån, hoppar tio sidor, osv. osv.
Citera
2011-09-06, 19:51
Medlem
Nackdelen med att efterfråga och posta sammanfattningar är ju att om jag hittar något intressant mitt i sammanfattningen så kan jag inte klicka "dit" i inläggsflödet och läsa mer om just det, för att sen gå tillbaka till sammanfattningen igen.

En tråd skulle kunna max ha 3 milstenar per 100 inlägg och de inlägg som hade mest + skulle kunna utgöra milstenar, taggande av användare, trådskaparen eller mod, det kvittar. Smartast vore såklart att både TS och mod kunde tagga, tex att de kan sätta +100 på ett inlägg.

Självklart skulle det behövas en smart algoritm för att dela ut milstenarna jämnt över tråden, annars riskerar man ju att alla milstenar kommer vid samma tillfälle om det händer mycket där.

Milstenar ska placeras precis som när man klättrar i berg. Flest där det händer saker och glesare där det inte händer så mycket men ändå med någon form av mini-intervall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in