Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Hur menar du när du säger att någon är hermeneutiker, jag antar det är begreppet du försöker stava till, och på vilket givet sätt säger det något om den filosofiska korruptionen inom den akademiska världen?
Stavfelet tar jag till mig. Vad jag menar? Precis samma sak som när man säger att någon är positivist, eller kritisk realist. Det vill säga att de tillhör en vetenskapsteoretisk tradition - i detta fall hermeneutiken.
Vad gäller korruptionen så menar åtminstone jag att det krävs ett av den moderna "filosofin" sönderknådat sinne för att man ska anamma sådana ståndpunkter som att "Verkligheten inte finns", eller för den delen "Vi kan inte uppnå någon kunskap om verkligheten". Du få givetvis ha dina åsikter i ämnet. Jag har dock en känsla av att vi nu rör oss väl långt utanför ämnet ättestupors vara eller icke vara.
För övrigt så är det lite synd att jag inte är en renodlad hermeneutiker - då kunde jag alltid ha ställt motfrågan: "Hur kan du vara säker på att hermeneutiker inte stavas
heurmeneutiker? Eller för den delen ens att ordet finns utanför dig?". Och nej, jag raljerar inte. Jag träffade en lärare från ett utländskt universitet (nihilist i vetenskapsteoretiska frågor) som satt och berättade sagor och sjöng sånger. Han menade att det var lika meningsfullt som att forska. Hans svenska kollegor ifrågasatte inte detta. Inte ens efter att utbytet var över.