• 1
  • 2
2011-09-05, 11:54
Medlem
Taurus-s avatar
Hej!

Har nu slitit länge med att få det trådlösa kortet att fungera i linux mint. Dock fungerar det bara inte!
Jag har ett Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG, har letat efter drivers som en galning men det har inte
lett till något. Är dessutom inte alls inne i Linux

Hittade info på denna sida http://intellinuxwireless.org/?p=iwlwifi, och det står att "The iwlwifi project can be found in kernels 2.6.24 and up. You thus do not need a driver from this site if you are using one of these kernels".

Men gäller detta linux mint, eller förstår jag fel?
Citera
2011-09-05, 16:24
Medlem
Zoms avatar
Det ska vara inbyggt i kärnan redan. Dock var det någon fler på forumet som hade samma problem, till synes utan någon uppenbar lösning. Du kan testa en annan distro och se om kortet funkar i den.

TorrentLover var det som hade samma problem, diskussionen finns i den stora tråden om du är nyfiken, men eftersom vi inte kom på någon bra lösning så är problemet fortfarande kvar tyvärr.
Citera
2011-09-05, 17:00
Medlem
Jag skulle hjälpa om jag visste hur man gjorde men om du provar skriva
Kod:
ifconfig
i terminalen och kollar vad som skrivs ut, kolla om du ser vad det står under wlan0 om informationen om den skrivs ut över huvud taget.
Vet nämligen med mig att jag hade strul med wifi förut och då var det för att av någon anledning wlan0 inte fungerade alls. Detta var dock på Debian 6 med XFCE men det kanske kan vara ett litet steg på vägen ändå.
Citera
2011-09-05, 17:12
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Det ska vara inbyggt i kärnan redan. Dock var det någon fler på forumet som hade samma problem, till synes utan någon uppenbar lösning. Du kan testa en annan distro och se om kortet funkar i den.

TorrentLover var det som hade samma problem, diskussionen finns i den stora tråden om du är nyfiken, men eftersom vi inte kom på någon bra lösning så är problemet fortfarande kvar tyvärr.

Tack för tipset, kollade igenom inläggen och förslagen. Intressant nog är det exakt samma datormodell det är frågan om!
Och även i mitt fall kan kortet scanna efter trådlösa nätverk härhemma, men när man ansluter och skriver in rätt lösen så tänker den bara och jag får ett "bad password" meddelande

Har testat att ändra till WPA, att bara ha lower-case, men det hjälper inte

Det sista jag försökte fixa (var ett par månader sist jag senast försökte lösa problemet), var att nergradera network manager. Läste att folk hade problem med just den senaste versionen.
Dock var "downgrade" alternativet gråtonat och gick inte att välja i listan..
Citera
2011-09-05, 17:20
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Tack för tipset, kollade igenom inläggen och förslagen. Intressant nog är det exakt samma datormodell det är frågan om!
Och även i mitt fall kan kortet scanna efter trådlösa nätverk härhemma, men när man ansluter och skriver in rätt lösen så tänker den bara och jag får ett "bad password" meddelande

Har testat att ändra till WPA, att bara ha lower-case, men det hjälper inte

Det sista jag försökte fixa (var ett par månader sist jag senast försökte lösa problemet), var att nergradera network manager. Läste att folk hade problem med just den senaste versionen.
Dock var "downgrade" alternativet gråtonat och gick inte att välja i listan..
Testa att dra ner en äldre version av linux mint och kör som livecd (endera från skiva eller USB då). Kan du ansluta då är det något som tillkommit senare som buggat ur.
Citera
2011-09-05, 17:22
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror.unkas
Jag skulle hjälpa om jag visste hur man gjorde men om du provar skriva
Kod:
ifconfig
i terminalen och kollar vad som skrivs ut, kolla om du ser vad det står under wlan0 om informationen om den skrivs ut över huvud taget.
Vet nämligen med mig att jag hade strul med wifi förut och då var det för att av någon anledning wlan0 inte fungerade alls. Detta var dock på Debian 6 med XFCE men det kanske kan vara ett litet steg på vägen ändå.

Här är vad som kom upp

Citera
2011-09-05, 17:25
Medlem
b.marleys avatar
kan det här vara till ngn hjälp.?
-båda har linux och saknar wifi drivisar i kerneln.
https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=667476

Sitter själv på strulande w7 wifi problem.
Citera
2011-09-05, 17:25
Medlem
Taurus-s avatar
Kom på att jag inte alls använder network manager (den som är standard), utan jag har wicd.
Detta pga att det förstnämnda skulle vara sämre, enligt några trådar på random ubuntusida.
Citera
2011-09-05, 17:35
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:

Missade detta stycke!
Jag har i höstas haft samma problem med Ubuntu, och därefter även i crunchbang.
Citera
2011-09-05, 18:25
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b.marley
kan det här vara till ngn hjälp.?
-båda har linux och saknar wifi drivisar i kerneln.
https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=667476

Sitter själv på strulande w7 wifi problem.
Det där var dock ett annat kort, samt att drivrutinerna finns inbyggda i kärnan, däremot var det firmware som den där personen saknade.

Taurus-: Du kan också testa köra med kabel och kolla om du hittar något paket som heter typ linux-firmware, installera det och sen starta om.
Citera
2011-09-05, 18:25
Medlem
Xexys avatar
Annars kan du försöka konfiguera det manuellt med wpa_supplicant. Finns en som lyckades med detta under Slackware:

http://www.linuxquestions.org/questi...licant-594293/

*EDIT: en till:
http://www.linuxquestions.org/questi...3945-a-588766/

*EDIT2: Fast iofs, dom där är från 2007... Men kan ju vara värt ett försök om du nu inte lyckas lösa problemet genom att uppdatera eller installera firmware som Zom förespråkar.
Senast redigerad av Xexy 2011-09-05 kl. 18:34.
Citera
2011-09-05, 18:38
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Det där var dock ett annat kort, samt att drivrutinerna finns inbyggda i kärnan, däremot var det firmware som den där personen saknade.

Taurus-: Du kan också testa köra med kabel och kolla om du hittar något paket som heter typ linux-firmware, installera det och sen starta om.

Enligt package manager har jag redan linux-firmware installerat, version 1.52.
Nu tror jag att jag hittat en passande driver, som jag extraherade in i lib/firmware. Finns det något sätt jag kan aktivera den på?
Additional drivers visar bara grafiska drivrutiner och ndiswrapper frågar efter .inf filer..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in