• 1
  • 2
2011-09-05, 19:11
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Enligt package manager har jag redan linux-firmware installerat, version 1.52.
Nu tror jag att jag hittat en passande driver, som jag extraherade in i lib/firmware. Finns det något sätt jag kan aktivera den på?
Additional drivers visar bara grafiska drivrutiner och ndiswrapper frågar efter .inf filer..
Vad var det för grej du hittade?

Om det är ett passande firmware och den ligger rätt så bör den hittas automatiskt vid boot. Annars kan du manuellt ladda ur drivrutinen med modprobe -r <drivrutinsnamn> och sen köra modprobe <drivrutinsnamn> för att ladda den igen. Dock tror jag en omstart är lite enklare.
Citera
2011-09-05, 19:21
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Vad var det för grej du hittade?

Om det är ett passande firmware och den ligger rätt så bör den hittas automatiskt vid boot. Annars kan du manuellt ladda ur drivrutinen med modprobe -r <drivrutinsnamn> och sen köra modprobe <drivrutinsnamn> för att ladda den igen. Dock tror jag en omstart är lite enklare.

Det jag hittade var den "rätta" drivrutinen, som är inkluderad i alla nya kernels. Tänkte testa den för säkerhets skull, börjar få idetorka

Ok, jag startar om och hoppas på det bästa!

En intressant sak skedde när jag grejade med wpa_gui! Den kunde inte skanna efter trådlösa nätverk, det gick bara när jag öppnat wicd network manager och där försökt ansluta till mitt nätverk.
Hoppas jag förklarat det bra, wpa_gui (som hör ihop med wpa_supplicant) kunde bara hitta och försöka ansluta till nätverket när jag samtidigt försökte göra samma sak i wicd..
Citera
2011-09-05, 19:46
Medlem
Citat:
Här är vad som kom upp

Har du en nätverkskabel inkopplad? Tänkte eftersom det står att du har en adress på eth0 men inte på wlan0. Om du har sladd i, dra ur den och försök koppla upp på trådlösa
Vet inte om du har provat detta innan men jag har likt dig riktig idétorka på vad som kan göras
Citera
2011-09-05, 20:06
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror.unkas
Har du en nätverkskabel inkopplad? Tänkte eftersom det står att du har en adress på eth0 men inte på wlan0. Om du har sladd i, dra ur den och försök koppla upp på trådlösa
Vet inte om du har provat detta innan men jag har likt dig riktig idétorka på vad som kan göras

Fick ut samma sak på trådlösa även med sladden utdragen..

Nu har jag dock hittat den rätta intel-drivern! Inf-fil och allt, la till den i ndiswrapper, "hardware present" står det.
Är det nån kunnig person som vet vad jag gör härnäst? Måste man ladda den rätta drivern nu?
Har som sagt väldigt dålig koll
Citera
2011-09-05, 23:11
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Fick ut samma sak på trådlösa även med sladden utdragen..

Nu har jag dock hittat den rätta intel-drivern! Inf-fil och allt, la till den i ndiswrapper, "hardware present" står det.
Är det nån kunnig person som vet vad jag gör härnäst? Måste man ladda den rätta drivern nu?
Har som sagt väldigt dålig koll
Kod:
#Install the driver to /etc/ndiswrapper/*
ndiswrapper -i filename.inf
#List all installed driver for ndiswrapper
ndiswrapper -l
#Write configuration file in /etc/modprobe.d/ndiswrapper.conf
ndiswrapper -m
depmod -a
Ovanstående görs som root (alternativt med sudo).

Sen laddar du ndiswrapper med 'modprobe ndiswrapper', samt ser till att den blir laddad under boot och svartlista modulen iwl3945 (jag har inte koll på rak arm hur man gör i mint).
Källa: arch wiki.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in