2022-08-18, 20:35
Medlem
Utan Finland skulle Sverige vara det enda landet utom Ryssland kring stersjn som INTE tillhrde NATO.
Senast redigerad av finskfinskfinne 2022-08-18 kl. 20:41.
Citera
2022-08-18, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Vldigt fega och lngsamma, nr det gller att ta emot flyktingar. Och dom r knappast rappa i kften eller speciellt framt socialt. Framstr ofta som lite ltt autistiska, lngt ifrn vrldsvana och som frvuxna barn, speciellt nr man stter p dom utomlands. Paranoida mot Ryssland.
"Paranoida mot Ryssland"🤭
Citera
2022-08-18, 23:28
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intedinslakting
"Paranoida mot Ryssland"🤭
I och med det snabba nato-beslut, s ja, det vidhller jag. Finns ingen chans i helvetet, att ryssland skulle vara s korkade att dom angriper Finland. Dessutom r inte finnarna helt inkapabla att frsvara sig sjlva. Dom har en rtt vl fungerande militr, och Sverige och andra hade nd hjlpt dom. Det har ju under lng tid skett militra samarbeten.
S ja, att hastigt g med i nato, fr att man r rdd fr ryssen, det r ganska nra paranoia.
Citera
2022-08-19, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Vldigt fega och lngsamma, nr det gller att ta emot flyktingar. Och dom r knappast rappa i kften eller speciellt framt socialt. Framstr ofta som lite ltt autistiska, lngt ifrn vrldsvana och som frvuxna barn, speciellt nr man stter p dom utomlands. Paranoida mot Ryssland.

Sverige dremot var i farten nr dom behvde arbetskraft p 60-talet. De t.o.m hmtade folk hemifrn.
Direkt frn frjan till fabriken, och om inte pengarna rckte till frsta lnen, fick man ta frskott som man betalade tillbaka om tv veckor.
Det var mycket senare man brjade prata om integration.

Ekonomiskt sett var det en braksucc fr Sverige, och sedan nr dessa mnniskor inte behvdes lngre, anvnde man corona fr att bli av med dem.

Svenskarna var bergskr p, att det var deras egen frtrfflighet som var bakom den hr stora ekonomiska succn, och nr det ngra decennier senare ville invandra massor med folk frn andra lnder till Sverige tog man emot dem med ppna armar. Man var varken fega eller lngsamma nr man tog emot dessa flyktingar.
Svenskarna trodde ju att de visste av gammal erfarenhet precis hur man skter det hr.

Det var bara det, att nu behvdes ngontig mer n ett litet frskott (en veckoln) och en liten lgenhet med latrin i ett rivningskk utan centralvrme.
Citera
2022-08-19, 22:52
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av finskfinskfinne
Sverige dremot var i farten nr dom behvde arbetskraft p 60-talet. De t.o.m hmtade folk hemifrn.
Direkt frn frjan till fabriken, och om inte pengarna rckte till frsta lnen, fick man ta frskott som man betalade tillbaka om tv veckor.
Det var mycket senare man brjade prata om integration.

Ekonomiskt sett var det en braksucc fr Sverige, och sedan nr dessa mnniskor inte behvdes lngre, anvnde man corona fr att bli av med dem.

Svenskarna var bergskr p, att det var deras egen frtrfflighet som var bakom den hr stora ekonomiska succn, och nr det ngra decennier senare ville invandra massor med folk frn andra lnder till Sverige tog man emot dem med ppna armar. Man var varken fega eller lngsamma nr man tog emot dessa flyktingar.
Svenskarna trodde ju att de visste av gammal erfarenhet precis hur man skter det hr.

Det var bara det, att nu behvdes ngontig mer n ett litet frskott (en veckoln) och en liten lgenhet med latrin i ett rivningskk utan centralvrme.
Skyll inte p mig. Jag r ingen beslutsfattare och har dlig koll p hur det historiskt sett ut just vad gller flyktingar frn Finland till Sverige. Jag har sjlv finskt pbr (lngt) bakt i tiden, men turligen nog har jag sluppit dom icke-nskvrda egenskaperna.
Citera
2022-08-20, 08:47
Medlem
RollonHomies avatar
Att vara tillsammans med en finsk kvinna, som visserligen ocks kan flytande svenska, har sina brister.
De har stora problem med att betona svenska meningar p rtt stt. De liksom skller otrevligt p en varje gng de pratar. Om de ber en att ta disken s gr man det mitt i sprnget, fr det lter som att kniven sitter i ryggen annars.
Senast redigerad av RollonHomie 2022-08-20 kl. 08:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in