Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-02, 21:26
  #1
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Hej!

Jag går under användaren AllaOlikaAllaLika på detta forum och jag läser väldigt många trådar i Integration och invandring, ofta kommenterar jag dem också. Jag tror på alla människors lika värde och dem männskliga rättigheterna. Jag tror även på ett mångkulturelt samhälle. Nog om mig.

Sverige, det vackra landet i norr det homogena och blonda samhället. Så var vår nationella identitet för 50 år sedan. Bilden av oss är annorlunda idag. Vi har sedan några decenier tillbaka en fullskalig mångkultur. Vi har haft förnuftiga politiker som har drivit allas lika värde stark. Vi har byggt ett humanistiskt samhälle och vi driver det med glädje. Homosexuella är inte längre kränkta av att bli skjudomsförklarade och judar blir inte förtryckta för sin religon. Vi genererar en bättre värld. Våra barn kommer att få axla ansvaret för att driva vidare vårat samhälle som nästan nått utopi status.

Men alla delar inte våra visioner. Alla människor tycker inte om att vi bygger ett samhälle på acceptans. Alla människor gillar inte att homosexuella inte räknas som sjuka. Vi har länge sett våra europeriska grannar som har fått problem med högerextrema och främlingsfientliga rörelser och partier. Det har vi länge varit skonat från i sverige men i höstas nådde det främlingsfientliga partiet sverigedemokraterna våran svenska riksdag. Det var en sorgens dag för många av oss.

När det främlingsfientliga partiet sverigedemokraterna nåt våran riksdag grät inte bara vi antirasister och mångkulturvurmare vi gick även ut på gator och torg och protesterade.Vi ville visa vårat förakt mot dem rasistiska krafterna i vårat samhälle.Det var ett sätt för att visa vårt stöd för demokratin och mångkulturen. Jag deltog själv i många demostationer mot sverigedemokraternas torgmöten, det är jag stolt över.

På senare dagar har tanken grott i min hjärna om vi kanske gick lite för långt. Att på det sättet som vissa demostationer gick till tysta ett icke demokratiskt parti som sverigedemokraterna kanske inte var helt acceptabelt. Mona Sahlin gick nyss ut och förklarade sin syn på saken. Samtidigt vill sverigedemokraternas Björn Söder att vi som demostrerar mot hans parti hamnar bakom lås och bom.

Jag har sett trådar som har diskuterat enskilda händelser men ingen som ger en översiktlig bild därför är min frågeställning.Har vi antirasister gått för långt? Om inte var går då gränsen, hur långt kan man försvara demokratin med odemokratiska aktioner? Ämnet har debatterats i TV4 nyhetsmorgon.

Jag tycker att det är viktigt att vi motarbetar högerextrema krafter i vårat samhälle och att vi bildar våra barn på ett sådant vis så att dem kan lära sig att ta avstånd från rasistiska kretsar. Annars riskerar våra barn och kommande generationer växa upp i en värld full av hat, skulle du kunna du se dina barn i ögonen och berätta att du har varit delaktig i att avdemokratisera deras land och att sprida hat och segregration. Det skulle jag aldrig kunna.

Citat:
Ursprungligen postat av Mona Sahlin
Den som tror att den gör demokratin en tjänst genom att fysiskt angripa en meningsmotståndare skall veta att det är precis tvärt om! Demokratin försvagas och de rasistiska krafterna stärks och de kan fortsätta låtsas vara martyrer i alla debatter.
__________________
Senast redigerad av AllaOlikaAllaLika 2011-09-02 kl. 21:36.
Citera
2011-09-02, 22:15
  #2
Medlem
ZyClaves avatar
Jag anser att det enda riktiga sättet att demonstrera mot en ståndpunkt är att demonstrera FÖR sin egen, snarare är mot den andres.
Och demokrati är en inrikes fråga. Att anse att personer som ännu inte är medborgare, ej bör bli medborgare, är inte odemokratiskt. Möjligen 'elakt'...

Antirasister går för långt när man begår våldsamms handligar och när man struntar i att andra begår våldsamma handlingar mot politiker av en annan åsikt än den man själv har. Om man tror på sin egen ståndpunkt tillräckligt mycket måste man ju kunna argumentera för den på ett civiliserat sätt också!
Citera
2011-09-02, 22:35
  #3
Medlem
Nu är ju SD ett demokratiskt parti så jag förstår inte riktigt vad du menar när du talar om en eventuell framtida avveckling av demokratin.

Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Har vi antirasister gått för långt? Om inte var går då gränsen, hur långt kan man försvara demokratin med odemokratiska aktioner?

Vad menar du med 'odemokratiska aktioner'? Om du syftar på våld så vill jag påminna dig om att hela det demokratiska systemet är uppbyggt av just våld och hot om våld. Motverka gärna högerextremismen men håll dig till det verbala och undvik det fysiska.
Citera
2011-09-02, 22:54
  #4
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Hej!

Jag går under användaren AllaOlikaAllaLika på detta forum och jag läser väldigt många trådar i Integration och invandring, ofta kommenterar jag dem också. Jag tror på alla människors lika värde och dem männskliga rättigheterna. Jag tror även på ett mångkulturelt samhälle. Nog om mig.

Sverige, det vackra landet i norr det homogena och blonda samhället. Så var vår nationella identitet för 50 år sedan. Bilden av oss är annorlunda idag. Vi har sedan några decenier tillbaka en fullskalig mångkultur. Vi har haft förnuftiga politiker som har drivit allas lika värde stark. Vi har byggt ett humanistiskt samhälle och vi driver det med glädje. Homosexuella är inte längre kränkta av att bli skjudomsförklarade och judar blir inte förtryckta för sin religon. Vi genererar en bättre värld. Våra barn kommer att få axla ansvaret för att driva vidare vårat samhälle som nästan nått utopi status.

Men alla delar inte våra visioner. Alla människor tycker inte om att vi bygger ett samhälle på acceptans. Alla människor gillar inte att homosexuella inte räknas som sjuka. Vi har länge sett våra europeriska grannar som har fått problem med högerextrema och främlingsfientliga rörelser och partier. Det har vi länge varit skonat från i sverige men i höstas nådde det främlingsfientliga partiet sverigedemokraterna våran svenska riksdag. Det var en sorgens dag för många av oss.

När det främlingsfientliga partiet sverigedemokraterna nåt våran riksdag grät inte bara vi antirasister och mångkulturvurmare vi gick även ut på gator och torg och protesterade.Vi ville visa vårat förakt mot dem rasistiska krafterna i vårat samhälle.Det var ett sätt för att visa vårt stöd för demokratin och mångkulturen. Jag deltog själv i många demostationer mot sverigedemokraternas torgmöten, det är jag stolt över.

På senare dagar har tanken grott i min hjärna om vi kanske gick lite för långt. Att på det sättet som vissa demostationer gick till tysta ett icke demokratiskt parti som sverigedemokraterna kanske inte var helt acceptabelt. Mona Sahlin gick nyss ut och förklarade sin syn på saken. Samtidigt vill sverigedemokraternas Björn Söder att vi som demostrerar mot hans parti hamnar bakom lås och bom.

Jag har sett trådar som har diskuterat enskilda händelser men ingen som ger en översiktlig bild därför är min frågeställning.Har vi antirasister gått för långt? Om inte var går då gränsen, hur långt kan man försvara demokratin med odemokratiska aktioner? Ämnet har debatterats i TV4 nyhetsmorgon.

Jag tycker att det är viktigt att vi motarbetar högerextrema krafter i vårat samhälle och att vi bildar våra barn på ett sådant vis så att dem kan lära sig att ta avstånd från rasistiska kretsar. Annars riskerar våra barn och kommande generationer växa upp i en värld full av hat, skulle du kunna du se dina barn i ögonen och berätta att du har varit delaktig i att avdemokratisera deras land och att sprida hat och segregration. Det skulle jag aldrig kunna.

Vurmar man för att landet skall smulas sönder i sin grund, har man den åsikten att ju fler som kommer hit och utnyttjar olika former av bidrag för sin egen välmågas skull, är man inte en trovärdig medborgare!
Kan man inte diskutera verkan av en massinvandring, utan enbart skyller alla för att vara rasister, finner man inget underlag för att ta sådant som trovärdigt!
Du och dina pk-vänner bär den skuld som blivit av erat aggerande, då man blundar för den utveckling som varit!
Varför tror du att man skapar en ny arbetarklass?
Citera
2011-09-02, 22:54
  #5
Avstängd
mirafioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Hej!På senare dagar har tanken grott i min hjärna om vi kanske gick lite Jag tycker att det är viktigt att vi motarbetar högerextrema krafter i vårat samhälle och att vi bildar våra barn på ett sådant vis så att dem kan lära sig att ta avstånd från rasistiska kretsar. Annars riskerar våra barn och kommande generationer växa upp i en värld full av hat, skulle du kunna du se dina barn i ögonen och berätta att du har varit delaktig i att avdemokratisera deras land och att sprida hat och segregration. Det skulle jag aldrig kunna.

Jag har tidigare anklagat dig för att vara ett troll. Denna tråd gör mig bara ännu mera övertygad.
Vi har dessutom faktafel . Du säger att judar nu inte diskrimineras. Sanningen är precis tvärtom. Antisemitismen har blommat upp starkt pga av den stora muslimska invandringen.
Du låtsas också tro att SD har något emot judar och homosexuella . Även här är du ute och cyklar rejält. SD är det enda partiet som stöder Israel. SD har inget som helst hat mot homosexuella.
Troligen är du SD eller ND sympatisör som gillar att skapa ilska med dina extrema PK åsikter. Att du nu låtsas börja tveka " har vi gått för långt " gör det hela ännu mera komiskt. Som sagt , bra försök , men trollar gör du. Du har säkert rejält kul bakom skärmen när du läser alla arga inlägg.
Citera
2011-09-02, 22:58
  #6
Medlem
Byfånes avatar
Genom det offentliga samtalet, pricka hål i argumentationen, diskutera och debattera. Men debatten hamnar alltid i att "SD är rasister som drar alla över samma kam", istället för att faktiskt förklara varför mångkulturen, som kostar 40-70 miljarder, är något gott i sig.

Så, istället för att förklara hurdan fin människa du minsann är så kan du börja föra en argumentation.

Du är säkert en jättesnäll människa, men det verkar som att visa det var poängen med trådstarten. Så förklara för mig varför mångkulturen är värd att försvara, varför den är något gott i sig och att den tillför Sverige med resurser som Sverige måste ha.

Börja där, du kan bli den förste!
Citera
2011-09-02, 22:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Hej!

Homosexuella är inte längre kränkta av att bli skjudomsförklarade och judar blir inte förtryckta för sin religon. Vi genererar en bättre värld.

Du måste skämta?!!!
Sverige jobbar aktivt för att islamiseras. Och fråga vilken muslim som helst vad de anser om judar och homosexuella. Ni gräver Sveriges grav. Vi HADE TIDIGARE riktigt humanistiska värderingar här i landet. Nu undermineras all tidigare strävan om jämställdhet och lika värde just pga mångkulturen. Grattis! Ni tänker fullständigt baklänges. Och det blir värre dag för dag... nämn EN sak som är bra med mångkultur!
Citera
2011-09-02, 23:12
  #8
Medlem
St.Mosess avatar
Tyvärr, måste ditt inlägg ses som trams då du uppenbarligen inte har dessa åsikter. Ditt språk avslöjar dig ganska omgeånde då du använde "vurmar", "fullskalig mångkultur", "judar", "vår vision", "mångkultur vurmare" etc.

Till moderator: skicka tråd i papperskorg och stäng av kontot.
Citera
2011-09-02, 23:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Hej!





När det främlingsfientliga partiet sverigedemokraterna nåt våran riksdag grät inte bara vi antirasister och mångkulturvurmare vi gick även ut på gator och torg och protesterade.Vi ville visa vårat förakt mot dem rasistiska krafterna i vårat samhälle.Det var ett sätt för att visa vårt stöd för demokratin och mångkulturen. Jag deltog själv i många demostationer mot sverigedemokraternas torgmöten, det är jag stolt över.

På senare dagar har tanken grott i min hjärna om vi kanske gick lite för långt. Att på det sättet som vissa demostationer gick till tysta ett icke demokratiskt parti som sverigedemokraterna kanske inte var helt acceptabelt. Mona Sahlin gick nyss ut och förklarade sin syn på saken. Samtidigt vill sverigedemokraternas Björn Söder att vi som demostrerar mot hans parti hamnar bakom lås och bom.

Jag har sett trådar som har diskuterat enskilda händelser men ingen som ger en översiktlig bild därför är min frågeställning.Har vi antirasister gått för långt? Om inte var går då gränsen, hur långt kan man försvara demokratin med odemokratiska aktioner?

Annars riskerar våra barn och kommande generationer växa upp i en värld full av hat, skulle du kunna du se dina barn i ögonen och berätta att du har varit delaktig i att avdemokratisera deras land och att sprida hat och segregration. Det skulle jag aldrig kunna.


Nu är ju SD ett parti som valts in i riksdagen av Svenska folket så jag ser inget odemokratiskt med det. Däremot så är ju den maskerade skränande pöbeln av drägg som kastar sten och försöker förstöra deras sammankomster och misshandlar deras anhängare ett direkt hot mot demokratin. Att Björn Söder tycker att de skall lagföras är nog en uppfattning som delas av större delen av Svenska folket.
Att vägra acceptera andra människors uppfattning på det sätt som de så kallade anti rasisterna eller våldsvänstern gör är nog ett betydligt större hot och jag skulle verkligen inte kunna se mina barn i ögonen och berätta att jag varit med i en sån rörelse. Och det som ni håller på med är inte försvar av demokratin tvärtom!
Citera
2011-09-02, 23:52
  #10
Medlem
Riddarhusets avatar
Det räcker med odemokratiska metoder.
Inte mer.
Vad har Björn Söder sagt?
Har han sagt att de som demonsterar skall hamna bakom lås och bom?
Ge oss citatet och beviset.
Citera
2011-09-03, 07:52
  #11
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Det räcker med odemokratiska metoder.
Inte mer.
Vad har Björn Söder sagt?
Har han sagt att de som demonsterar skall hamna bakom lås och bom?
Ge oss citatet och beviset.
Jag gav er en länk till Sveriges Radio, jag kan ge dig en Expo artikel också:
http://expo.se/2011/_4271.html
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=4670653
Citera
2011-09-03, 07:57
  #12
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirafiori
Jag har tidigare anklagat dig för att vara ett troll.
Det är just därför som du är på min ignorera lista! Det är helt omöjligt att yttra sig här på flashback om man inte är främlingsfientlig, jag får mängder av kommentarer där man anklagar mig för att vara ett troll. Hur kul tror du att det är för mig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback