• 1
  • 2
2011-09-02, 20:58
Medlem
Hej,

Vi har en katt som vi märkte att den haltade en dag. Vi gick till vetrinären, spruta eftersom de trodde då att de var ett bett enbart och bad oss komma tillbaka om en vecka om det inte blev bättre.

Några dagar gick och han såg mycket bättre ut... sedan vart det upp och ner, han haltade, gick bra, haltade.

Så idag gick vi igen till vetrinäre... och tydligen var det brutet uppe vid höften... .

Vi har ingen försäkringen (och hade vi haft hade det kostat 5000 att åka till Strömsholm och operera... vilket vi inte har råd med) varav det skulle kosta 10000... vilket inte vi kan lägga ut.

Vetrinären sa att vi kan stänga in katten i ett litet utrymme i 6 förbannade veckor så att katten inte hoppar upp någonstans och förvärra...

Till fråga... 6 veckor i litet utrymme för en ute katt... känns hemskt, å andra sidan så om det blir bra så kan han ha 15 år att leva till (citat vetrinär...).

Vad säger ni?
Citera
2011-09-02, 21:03
Medlem
Förstår inte varför folk inte kan försäkra sina djur det kostar så lite.
Ja vad har du för val? Antingen opererar ni katten kostar ca 13 000 har själv opererat min ena katt för brutet höftben eller så har ni den instängd tills det läker (dock hade min katts ben börjat ruttna så det kan ju gå hur som med er) eller så ger ni bort den till någon som har råd, eller avlivar.
Vissa benbrott kräver stillhet även med operation och då får man ha en större bur där man får in låda osv så får man väl flytta runt buren så katten inte få urtråkigt, till fönster, dit man är osv.

Men instäng måste den vara annars lär det inte läka ordentligt, frågan är bara vad som är det vettigaste jag skulle lånat pengar men det är jag det.
Citera
2011-09-02, 21:04
Medlem
Glaurungas avatar
Himla svår fråga tycker jag. Låter jättehemskt att behöva ha en utekatt instängd i 6 veckor, dessutom i ett litet utrymme. Vi har klarat ~2 veckor med nöd och näppe de gånger katterna behövt äta någon typ av medicin och måste vara inne.

Men samtidigt är det ju för kattens bästa... hänger det mellan antingen detta eller avlivning eller? Hur gammal är katten? Får uppfattningen om 4-6 år ifall den kan leva 15 är till...
Citera
2011-09-02, 21:06
Medlem
^

Ja, försökring är bra... idiotiskt att vi inte hade det... dock har vi inte råd även MED försäkring enlig vad det skulle kosta.

Citat:
Ursprungligen postat av Glaurunga
Himla svår fråga tycker jag. Låter jättehemskt att behöva ha en utekatt instängd i 6 veckor, dessutom i ett litet utrymme. Vi har klarat ~2 veckor med nöd och näppe de gånger katterna behövt äta någon typ av medicin och måste vara inne.

Men samtidigt är det ju för kattens bästa... hänger det mellan antingen detta eller avlivning eller? Hur gammal är katten? Får uppfattningen om 4-6 år ifall den kan leva 15 är till...

1.5 år snart...

Ja, det är det eller avlivning, dock är det inte säkert att han klarar sig eftersom det kan bli broskbildning som leder till artros... som gör fruktansvärt ont.^
Citera
2011-09-02, 21:16
Medlem
RickyMcFlys avatar
Katten lär ju bli galen av att vara instängd så länge...
Dock, som kattmänniska, så hade jag nog åtminstonde gett det ett försök.

En av mina katter blev sjuk för några år sedan. Och operationen skulle gå på ca 10 000:- och inte ens då var chansen 100% för överlevnad. Så den fick avlivas. Tråkigt då det händer. Men att slänga ut så mycket pengar på ett djur tar emot även det. Särskilt då man inte har några garantier.
Citera
2011-09-02, 21:27
Bannlyst
ser ni inte erat husdjur som en familjemedlem då ska ni häller inte skaffa ett husdjur.
Citera
2011-09-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunnarjohanson
ser ni inte erat husdjur som en familjemedlem då ska ni häller inte skaffa ett husdjur.

så du tycker han skulle ha dött när han var nyfödd istället och bodde i det vilda?
Citera
2011-09-02, 21:38
Medlem
Jag själv älskar katter och jag frågar i all vänlighet;

Har veterinär gjort någonting eller är det mening att det ska självläka ?
Kommer katten att röntgas med jämna mellanrum så att man ser att det inte
blir en felläkning ?
Citera
2011-09-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Jag själv älskar katter och jag frågar i all vänlighet;

Har veterinär gjort någonting eller är det mening att det ska självläka ?
Kommer katten att röntgas med jämna mellanrum så att man ser att det inte
blir en felläkning ?

Sa inget om något av det du frågar...
Citera
2011-09-02, 21:48
Medlem
Tycker du ska kontakta tex Strömsholm (om det inte var där du var) och höra om det ens är vettigt göra så.
Citera
2011-09-02, 21:53
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jehalvar
Hej,
Vi har ingen försäkringen (och hade vi haft hade det kostat 5000 att åka till Strömsholm och operera... vilket vi inte har råd med) varav det skulle kosta 10000... vilket inte vi kan lägga ut.
Nja, hade ni exempelvis haft Folksam hade det kostat 3200 kronor, med lägsta självrisken hos Agria hade det bara blivit 2500 kronor samma som den fasta självrisken hos IF. Och olyckor händer, allra helst utekatter, så har man inte möjlighet att ordna de pengarna bör man faktiskt inte skaffa djur. Det är ett stort ansvar och en del av de ansvaret är att inte utsätta sina djuren för onödigt lidande, exempelvis genom att inte ha råd med en nödvändig operation.
Citera
2011-09-02, 22:11
Medlem
stjernes avatar
Det låter jobbigt. Min katt kom hem en dag med ett stort blodigt bitmärke på svansen. Den hängde och dinglade och såg ut att kunna ramla av när som helst. Vi tog katten till veterinären som tog bort svansen så att det bara blev en liten stump kvar, sen fick hon ha skyddskrage och skulle hållas inne i 2 veckor. Katten är van ute katt så hon höll på att bli galen av att vara instängd och jamade och krafsade på dörren i flera dagar. Det kändes grymt att hålla henne instängd, men vad gör man?
Prova håll katten inne, så får vi hoppas att den tillfälligt vänjer sig vid det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in