• 2
  • 3
2016-09-20, 06:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det som amerikanarna kallar butter-milk byts helt enkelt ut mot lättfil! Svårare än så är det inte

Eftersom riktig kärnmjölk skall ha lite eller inget fett (det hamnar i smöret), men normal proteinhalt, så blir det inte samma sak nej.
Citera
2016-09-20, 08:24
Medlem
Wapnö mejeri utanför Halmstad gör kärnmjölk. De har gårdsbutik och den säljs säkert i de affärer i Halmstad som har deras produkter.
Citera
2016-09-20, 09:05
Medlem
I Halmstad finns det på Ica. Tror även att wapnö säljs i några affärer i Stockholm, kommer dock inte ihåg var jag sett det
Citera
2016-09-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Det som amerikanarna kallar butter-milk byts helt enkelt ut mot lättfil! Svårare än så är det inte

Visst går det att byta ut men det smakar inte alls lika. Rätt långt ifrån.

Lisa Förare skriver bra om kärnmjölk här: http://taffel.se/blog/karnmjolk-hotad-lackerhet
Citera
2016-09-21, 21:01
Medlem
japanskbruds avatar
läste nyss i en amerikansk kokbok att man kan använda 50/50 creme fraiche+mjölk istället, eller samma förhållade med gräddfil... får bli det.. sen ska det va bikarbonat och bakpulver i amerikanska pannkakor av nån anledning . . sen tjatar alla recept om kosher salt .. hmm ..det låter väldigt judiskt.
Senast redigerad av japanskbrud 2016-09-21 kl. 21:06.
Citera
2017-08-18, 08:20
Medlem
Wapnö säljs (bl.a.): Urban deli Söder, Ica maxi Sickla (har inte smakat än)
Järna Mejeri säljer kärnmjölk (ganska syrlig, nästan för)

Polska kärnmjölk (Mazlanka) säljs polska mataffärer (bl.a. Bromma) och även Matdax (bl a Högdalen) (smakar gott i mitt tycke).
Finska kärnmjölk (piimä) säljs finska mataffärer (gott men lite tjockare)
Citera
2019-09-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Varför får den inte längre säljas i Sverige? Det som duger i Danmark borde duga även i andra EU-länder.
Jag har läst att kärnmjölk är en väldigt hälsosam dricka i varm väder men inte så hälsosam i kalt. Kanske därför säljes inte i Sverige.
Citera
2019-09-08, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thai888
Wapnö säljs (bl.a.): Urban deli Söder, Ica maxi Sickla (har inte smakat än)
Järna Mejeri säljer kärnmjölk (ganska syrlig, nästan för)

Polska kärnmjölk (Mazlanka) säljs polska mataffärer (bl.a. Bromma) och även Matdax (bl a Högdalen) (smakar gott i mitt tycke).
Finska kärnmjölk (piimä) säljs finska mataffärer (gott men lite tjockare)
Tack so mycket för info att Järna Mejeri säljer kärnmjölk Måste kolla det, kanske det är billigare än att göra själv hemma.
Annars "lassi" kan vara bra substitut , som man kan göra själv.
Mixa man (30sec-1min) lika delar yoghurt (minst fett) + vatten. Mängden av vatten kann varera. 1 del Yoghurt +2 delar vatten.
Google kan berätta mera om hur hälsosam är Kärnmjölk (och lassi)
Citera
2019-09-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Jag tycker du ska testa att göra det själv. Det är ett trevligt projekt några dagar och du får dessutom riktigt gott smör.

Gör så här:

Köp 3 x 3 dl grädde och ställ in i kylen. Gärna såna med skruvkork

Ta fram en av tetrorna och öppna den. Lägg i 1 tsk filmjölk, stäng locket och skaka. Låt stå framme i köket.

Nästa dag tar du fram en till tetra och gör samma sak och likaså tredje dagen.

Fjärde dagen trycker du ut den syrade grädden från alla tetrorna i en bunke och vispar tills det separerar. Du ska alltså vispa längre än när du ska göra fluffigt vispad grädde. Låt det separera helt ochgegga sedan ihop en smöklump med händerna. Vätskan som blir över är kärnmjölken. Riktig god i och med att den är lite syrad.

Smöret jobbar du lite mer med med händerna och skölj det också lite i kallt vatten. Inte mycket för då sköljer du bort mycket av den syrliga smaken. Det är ett alldeles utmärkt smör.
Tack Anders för receptet. . jag skall prova att göra det själv.
Jag har läst om kärnmjölk som natur medicin för olika matsmältnings problem orsakade med hetta.
En bra substitut för det kan vara "lassi" (indisk ord) som är en blandning (mixa man 1 min) , 1 del yoghurt + 2delar vatten, eller det kan vara mera utspädd, t.ex. 1del Yoghurt + 2-3 delar av vatten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in