2016-09-18, 00:00
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Trodde det var vad som blev över när man gjort smör. Men du har säkert rätt.

Och jag har köpt kärnmjölk på affärer - så det fanns i alla fall, men nu har jag inte sett det på ett bra tag.

Restprodukten när man gör grädde är mjölk. Kärnmjölk är restprodukten när man kärnar smör, därav namnet. Så du har helt rätt.
Citera
2016-09-18, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Kärnmjölk är restprodukten när man kärnar smör, därav namnet. Så du har helt rätt.

Lösningen är alltså att göra eget smör och kärnmjölk. Är det bäst att syra i sådant fall eller är det lika bra osyrat?
Citera
2016-09-18, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Lösningen är alltså att göra eget smör och kärnmjölk. Är det bäst att syra i sådant fall eller är det lika bra osyrat?

Smör från de nordiska länderna är alltid syrat, därför skall också kärnmjölken vara syrad. Mejerierna använder samma syrningskultur som till filmjölk
Citera
2016-09-18, 04:47
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vad man använder som substitut till kärnmjölk är osmaksatt yoghurt utspädd med vatten.
Citera
2016-09-18, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffig
Hej!

Jag hörde i en amerikansk artikel om något som kallas "buttermilk". När jag översatte det fick jag fram "kärnmjölk".

Var kan man köpa detta?

Är det filmjölk de menar?

Jag tycker du ska testa att göra det själv. Det är ett trevligt projekt några dagar och du får dessutom riktigt gott smör.

Gör så här:

Köp 3 x 3 dl grädde och ställ in i kylen. Gärna såna med skruvkork

Ta fram en av tetrorna och öppna den. Lägg i 1 tsk filmjölk, stäng locket och skaka. Låt stå framme i köket.

Nästa dag tar du fram en till tetra och gör samma sak och likaså tredje dagen.

Fjärde dagen trycker du ut den syrade grädden från alla tetrorna i en bunke och vispar tills det separerar. Du ska alltså vispa längre än när du ska göra fluffigt vispad grädde. Låt det separera helt ochgegga sedan ihop en smöklump med händerna. Vätskan som blir över är kärnmjölken. Riktig god i och med att den är lite syrad.

Smöret jobbar du lite mer med med händerna och skölj det också lite i kallt vatten. Inte mycket för då sköljer du bort mycket av den syrliga smaken. Det är ett alldeles utmärkt smör.
Citera
2016-09-18, 08:51
Medlem
Cerwins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Tack för tipset. http://www.wapno.se/produkter/wapnoe...e-kaernmjoelk/

Men som sagt vilja affärer säljer detta?

De säljs på en del Ica i Skåne bland annat och har för mig att de levererar upp till Göteborg också.
Citera
2016-09-18, 10:58
Medlem
Mooons avatar
Smörkokboken har olika recept på smör, om man ju ska fixa kärnmjölk.
http://matgeek.se/smor-karna-bryna-baka/
Citera
2016-09-18, 13:13
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Trodde det var vad som blev över när man gjort smör. Men du har säkert rätt.

Och jag har köpt kärnmjölk på affärer - så det fanns i alla fall, men nu har jag inte sett det på ett bra tag.

Ja, självklart är det efter smör.
Var nog inte riktigt vaken när jag skrev det där.
Tänkte nog på att du använder grädde till att göra kärnmjölk och smör...
Citera
2016-09-18, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semenomore2
Vad man använder som substitut till kärnmjölk är osmaksatt yoghurt utspädd med vatten.

Nej, det gör man inte. Smör syras med lakotokocker som producerar diacetyl = smörsmak, yoghurt syras med Laktobacillus och Streptokockus, som inte producerar diacetyl
Citera
2016-09-18, 20:16
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Nej, det gör man inte. Smör syras med lakotokocker som producerar diacetyl = smörsmak, yoghurt syras med Laktobacillus och Streptokockus, som inte producerar diacetyl
Jo det gör man. Kärnmjölk smakar inte smör. Då hade man använt flytande smör och vatten istället vilket man inte gör.
Citera
2016-09-18, 20:25
Medlem
rayraviolis avatar
Den här bloggaren erbjuder en ytterligare variant: att helt enkelt tillsätta ättiksyra till mjölk.

https://lagraisse.wordpress.com/2011...jeriprodukten/
Citera
2016-09-20, 00:22
Medlem
Spindelfridas avatar
Det som amerikanarna kallar butter-milk byts helt enkelt ut mot lättfil! Svårare än så är det inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in