Jag minns inte riktigt om man under Apolloprojektet först lade farkosten i omloppsbana för att sedan därifrån vid ett kalkylerat tillfälle sikta mot månen, men jag kan tänka mig att det medför fördelen att om något går fel tidigt så har man inte accelererat bort från jorden.
Väl framme vid månen så siktar man liksom på sidan så att månens gravitation gör att man hamnar i omloppsbana. Om man då har för hög hastighet när man närmar sig finns risken att gravitationen inte är stark nog att hålla kvar farkosten och man fortsätter ut i rymden. Har man för låg hastighet kanske man krashar direkt.
Väl i omloppsbana så har man ett sorts tillfälle till "paus" där man kan kolla att allt funkar och så innan man separerar landaren från omloppsmodulen. Vad jag förstått det så använder inte landaren raketer som skjuter den mot månen, utan bromsar istället sin omloppshastighet genom att avfyra sina raketer mot färdriktningen, då rubbas balansen mellan centripetal- och -fugalkraft så att landaren dras mot månen. Jag kan föreställa mig att det är lättare att landa på en himlakropp utan atmosfär då en atmosfär innebär väldigt många fler variabler att räkna med, samtidigt så har vi rätt stor erfarenheter av färd i atmosfär och det har ju gått relativt bra att ta sig tillbaka till jorden hittils.