• 1
  • 2
2011-08-31, 02:44
Medlem
Tjenare.

Tänkte berätta om min situation.

Har gått igenom skolgången med bra betyg, och har börjat studera civilekonom på en bra skola.

Men mina dagar präglas av ångest, känsla av att ibland vilja sjunka genom marken eller bara försvinna långt bort men helst av allt uppleva trygghet.

Har under ett bra tag nu suttit och funderat på en rad olika jobb och branscher, och även om föräldrarna vill se mig sitta på ett kontor från 8-5 så vet jag inte riktigt om det är det jag vill.

folk fnyser när man nämner lastbilschaufför och tänker sig en tjock polack eller liknande.

Men ofta nu för tiden sätter jag mig bara i bilen och åker runt och glider på vägarna på nätterna, tycker det är så jäkla skönt och bara vara i en liten rullande enrummare själv och fundera men ändå fokusera på vägen etc, nästan lagt alla mina pengar på att vara ute och cruisa på kvällarna och nätterna och glida runt.

Kanske låter fånigt, men mår så jäkla gott av det. Skönt att vara ensam, och ibland skönt att ha med en kamrat.

De här sakerna har fått mig att fundera på om jag kanske inte skulle försöka ta ett lastbilskörkort, jag bryr mig knappt om lönen bara jag kan leva på den. Innan tänkte jag nästan bara på pengar men nu börjar jag inse att det inte är så viktigt eftersom det mest känns som skryt och så.

Drömmer om att sitta högt upp i en skön stol, lyssna på ljudböcker, ringa till polare och så med bluetooth, skön rockmusik, ta en dricka ur mini-kylen, kanske slå på någon nattpratare på radion och glida fram på vägarna på nätterna, se landet och för att sedan fram mot morgonen krypa ner med en serie på laptopen, läsa en pocketbok och sen sjunka in i djup sömn i sängen bakom stolarna.
Nästan så man skulle kunna göra detta gratis som det känns som.

Verkar underbart.

vet att det finns tråd sen innan om det här yrket men vad har ni andra för reflekteringar? tror ni att man hade ångrat sig om man gjorde det? vill åka långt och sova där i varje dag.
och kanske vara ledig någon vecka ibland.

Kanske köra på det några år och sedan studera vidare någon ~2 årig utbildning?
vet att mina föräldrar förmodligen inte hade gillat det valet men vill ändå göra något som man tror man hade trivts med, och ett plus är att man inte behöver vara trevlig hela tiden och på tidigare jobb så har det lätt varit att man tröttnat och hängt med huvudet och suckat, vilket inte hade påverkat något här.
Senast redigerad av rosalies82 2011-08-31 kl. 02:49.
Citera
2011-08-31, 02:49
Medlem
-Mystics avatar
Ja, jag tycker också det är otroligt skönt att glida runt i en bil och lyssna på bra musik (har inte körkort än men en polare kör). Jag skulle också tänka mig att vara lastbilschaufför ett par år. Jag tror inte du kommer ångra dig om du kör som lastbilschaufför ett tag, bara du har en plan B för vad du ska göra när du har tröttnat.
Citera
2011-08-31, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Ja, jag tycker också det är otroligt skönt att glida runt i en bil och lyssna på bra musik (har inte körkort än men en polare kör). Jag skulle också tänka mig att vara lastbilschaufför ett par år. Jag tror inte du kommer ångra dig om du kör som lastbilschaufför ett tag, bara du har en plan B för vad du ska göra när du har tröttnat.

kul med svar, verkar finnas många likasinnade på det här området ändå Skulle nog inte orka hela arbetslivet, men ett par år för att sedan typ plugga 2 årig mäklare eller nättekniker är nog min plan B isåfall. Frågan är bara om det verkligen är så avslappnande och skönt som man föreställer sig när man ser dem vara ute o glida, kan tänka mig att det är riktigt surt när man måste hoppa ur och lasta av alla grejjer, skulle vara gott och bara dumpa av det fort som fasen och hoppa in igen
Citera
2011-08-31, 03:01
Medlem
redbullzs avatar
Precis som ni älskar jag att koppla in mp3n eller sitta eller lyssna på nattprogram på p3 och dra ut en sväng med bilen medan alla polarna dragit hem för att spela datorspel när man bestämt att "Idag chillar vi bara", drar man hellre iväg någon timma och åker 2-3 avfarter på motorvägen, kanske BK eller donken, bara njuter och funderar.

Lastbils-chaufför har cirkulerat i mina tankar länge med men efter jag pratat med folk som jobbar med de sa att dom tänkte som mig i början numera tycker att arbetet istället blivit långtråkigt och ensamt (speciellt om man åker iväg på 1v resor till typ spanien osv) vilket jag kan förstå till fullo.

Men för sånna som dig och mig är de vårat sätt att få våran "alone-time" tror jag, lite ensamhetstid man behöver under vissa tider på dagen tror inte det är bra att göra det till något permanent/dagligt dock. :-/
Citera
2011-08-31, 03:05
Medlem
-Mystics avatar
BTW TS, med tanke på din tidigare tråd blir det då inte svårt när att vara bort länge när du har barn som inte bor med sin pappa?
Citera
2011-08-31, 05:41
Medlem
bobelvas avatar
Brukar också dra iväg med bilen ibland, Skåne, småland o Göteborg är lite långfärder som blivit från Sthlm där jag bor..

Så jag trodde att lastbilschaffis skulle vara kanon. MEN, det svåra är att få tag på körkortet.
Det blir svinigt dyrt att ta själv, och man måste ha körtimmar som praktikant o grejer för att kunna ta de.
Hittade en skola nära örebro som gick ut på att ta själva kortet. Ett års utbildning och körning. Sen hade man det i handen

Men, jag ville inte flytta till örebro, så jag sket i de och började med ett vanligt jobb istället
Citera
2011-08-31, 06:54
Medlem
Är nog en jävla skillnad ätt ge sig ut med bilen lite när man vill än att va tvungen å köra 50 60 mil. Du måste va på de ena eller det andra stället vid vissa tidpunkter. Om klockan är 4 på morgonen eller 11 på kvällen. Och ni är medvetna om att man inte bara kör på natten va? Säger inte att du inte ska göra det. Men kolla upp hur de fungerar INNAN du sätter dig och ska ta ett körkort som nu för tiden är dyrt som kvicksilver.

Lycka till
Citera
2011-08-31, 07:13
Medlem
katastrofernas avatar
Har åkt med en kompis farsa ett par gånger nu på senare tid och det ÄR ett slappt jobb. Visst lite slit är det ju men i det stora hela så är det slappt. Sen varierar det ju såklart beroende på vad man kör för sorts bil. Lycka till med att få kortet betalt, jag har inte lyckats ännu.
Citera
2011-08-31, 07:22
Medlem
ballings avatar
Känner en som har jobbat som lastbilschaufför i över 25 år så jag kan kanske säga lite grann om hur det är.

När jag var yngre så sa han någon gång till mig: "Bli inte lastbilschaufför." Du får det att låta som det inte är ett tungt yrke, men det är väldigt slitsamt. Det är långa nätter. Oftast får du inte sova tillräckligt mycket. Det är väldigt lätt hänt att du börjar äta mycket skräpmat, och kort därefter blir tjock. Jobbar du dessutom natt så är det alltid jobbigt att ställa om dygnet när du kommer hem. Som du säkert vet kan det hända att man jobbar vecka/vecka, vilket kanske inte heller passar för alla heller.

Krämpor är också vanligt, på grund av att man gör samma rörelser hela tiden.
Citera
2011-08-31, 07:55
Medlem
kriminellgalnings avatar
Det intressanta är att du funderar på vad dina föräldrar ska säga? Varför då? Låter du dom bestämma vem din sambo/fru ska vara ochså? Om man vill göra något så kör man på och sen ser man vart det landar. Vad föräldrarna vill och vad dom får är något dom får leva med annars får du nog ta och klippa navelsträngen och prova dina vingar alldeles ensam.
Citera
2011-08-31, 08:01
Medlem
Jag kör lastbil, dock inte på heltid då jag är lite av en rastlös person och inte kan hålla på med ett yrke endast. Men när jag väl kör så trivs jag som bäst. Har man inget emot 15 timmars arbetsdagar allt emellan och ständiga problem med bilar och laster så tycker jag defenetivt att man ska skaffa trucker kort. De e inte så jäkla stressat som folk påstår. De e ju alltid upp till dej som förare att avgöra om du hinner allt som åkeriet vill att du ska hinna. Sj kör jag som inhyrningpersonal så det kan bli alla möjliga tider, ibland börja kl 0200, ibland ligga ute hela veckan och ibland kanske bara jobba 5 tim sen ledig. Har kört på utland (dock lades linjen ner) och de va riktigt gött. Plöja igenom 60-70 mil om dan. Trucklastningar och trucklossningar så man behövde inte göra så mycke mer än köra. Många tjatar om framtida kroppshydda men de e ingen fara. Jag brukar överleva på 4-5 mackor och en thermos kaffe om dan.
Citera
2011-08-31, 09:44
Medlem
Det är fantastiskt, nu är jag inte lastbilschaufför, men likväl är landsvägen min arbetsplats tillochfrån. Brukar jobba som kurir ibland kan man säga.

Mina arbetsdagar kan vara mellan 3 & 10 timmar kanske och jag vet inget bättre än att bara få sätta mig bakom ratten och vara mig själv. Se bara till att ha 'fin setup' när du ger dig av, lite kaffe, nån macka & rätt musik.
Att du nämnde 'lyssna på någon skön radiopratare' fick mig att dra på smilbanden, då jag aldrig egentligen gillat radio på någon nivå förens jag började köra kurir uppdrag och idag kan jag riktigt mysa mig igenom ett radioprogram.
En annan positiv grej är att man slipper massa jobbiga kollegor, hehe jag vet, jag låter som en tråkigt person iochmed det uttalandet men faktum är att jag faktiskt är en ganska social person av mig, men de är skönt att ha 100% kontroll över sin arbetsdag, ingen chef som hänger över axeln på en osv.

Jag tycker definitivt att du ska bli lastbilschaufför om de är vad du drömmer om, gör det som känns rätt helt enkelt!
Senast redigerad av sextonfemtio 2011-08-31 kl. 09:48.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in