2011-08-31, 10:35
Medlem
Shifty2k5s avatar
Känner igen mig i dina tankar TS, jag kommer själv från en högutbildad familj med massa krav och förväntningar.

Jag älskar att köra bil och se nya delar av Sverige och Europa. Det känns som att lastbilschaufför skulle vara ett perfekt arbete för mig. Sedan får jag dock se det realistiska i det och förstå att det antagligen kommer vara ett otroligt ensamt arbete och att jag antagligen kommer ångra yrkesvalet efter ett tag. Men kul att höra att fler känner som jag
Citera
2011-08-31, 11:19
Medlem
BigIvars avatar
Till att börja med: Man ska akta sig för att se ner på och förakta yrken som inte är "fina". Lastbilschaffisarna är faktiskt minst lika viktiga för samhällsekonomin som civilekonomerna.

Ta en paus i dina studier och gå en yrkesskola. Det tar cirka 6 månader att utbilda sig till lastbilschaffis med körkort, YKB och allt annat. Jobba bakom ratten i ett halvår eller så och känn efter om du trivs med det.

Gillar du lastbilsjobbet är det bara att fortsätta och du är en glad tradarchaffis istället för en bitter ekonom. Blir du mätt på körandet efter en tid så är det bara att suga tag i ekonomistudierna igen med nya krafter. Då har du gett ditt alternativ en ärlig chans, du har en yrkesutbildning som kan ge dig jobb över somrarna och du har skaffat dig lite vidare perspektiv på arbetslivet.

Ge det en chans, du har inget att förlora.
Citera
2011-08-31, 11:27
Medlem
Hej!

Kan dela med mig mig av lite erfarenheter. Jobbat som lastbilschaufför nu i drygt 4månader och stormtrivs. Jobbat som snickare tidigare, fyra år faktiskt. Chaufförsjobbet har alltid funnits med i tankarna då det finns två timmerbils-åkare i släkten. Arbetsgivaren jag jobbar åt heter Nacka bilfrakt (NBF). Som du hör på namnet transporterar vi nya bilar, nästan alla märken runt om i landet, från Malmö i syd, till Kiruna i norr. NBF kör åt Motortransport, vit-gröna bilar som du kanske har sett.

Ett omväxlande jobb då varje lass inte är det andra likt. Det är inte att bara sitta still och köra konstant i 9-10 timmar. Ibland kan du få åka Stockholm-Göteborg non-stop, ibland kan det vara 11stop på samma sträcka. Du får röra på dig väldigt mycket, största delen av oss som kör denna typ av körning har "normal" vikt. Du sköter dig själv helt och hållet. Du jobbar så mycket du kan och får. Då idag Polisen är mycket efter oss och alltid håller koll på oss vad det gäller din arbetstid, länger/mått samt vikten på fordonet kan du inte jobba hur som helst.

Nattetid är det mycket trevligare att köra, mindre trafik, mindre stress och betydligt mer hjälpsammare i trafiken, man hjälps åt mer bland oss chaufförer. Men dock kan man inte jobba natt hela tiden då det inte passar alltid. Inte med det jag kör.

Jag arbetar måndag-lördag, alltså sex dagar. Sen är jag ledig från söndag, tills måndagen veckan efter. Alltså ledig åtta dagar. Med andra ord, jobbar varannan, ledig varannan. Bor i lastbilen och får på det viset traktamente. Så lönen är inte så pjåkig, men allt är ju relativt. Får ut mellan 19-22 rent varje månad.

Tycker du ska strunta i vad andra tycker och tänker, du lever inte för andras skull. Gör det DU tycker om. Prova kör lastbil, ett mycket skönt och kul jobb. Tycker jag, men som sagt, allt är relativt.

//Mvh Andreas
Citera
2011-08-31, 11:47
Medlem
Karmans avatar
Mitt råd till dig: Strunta i vad andra säger och följ din inre kompass! Då får du ett lyckligare liv och kommer trivas med tillvaron bättre. Det låter högtravande, men det är min erfarenhet.

Kom också ihåg att "civilekonom" är ett ytterst hårt karriäryrke i många fall och är du inte beredd att stånga dina armbågar blodiga och jobba mkt övertid, har du inte där att göra.
Citera
2011-08-31, 13:38
Medlem
Känner igen mig. Kommer som du och många fler här från en högutbildad familj som har jävliga krav på en. Helst skulle jag bara vilja ha något ordinary knegarjobb som jag trivs med. Kanske starta upp ett café eller nått... Inte lätt att leva i skuggan av ens far!
Citera
2011-08-31, 14:01
Medlem
Annars kan du ju alltid bli styrman. Ungefär samma känsla som att köra lastbil, jobba t.ex. vecka-vecka eller månad-månad, ses inte som ett "högstatusyrke" men definitivt "mellanstatusyrke"
Citera
2011-08-31, 14:09
Bannlyst
Lastbilsyrket är väldigt brett! Du kan köra så otroligt mycket olika grejer, olika körningar osv. Där finns så pass många olika sett att jobba inom yrket så du kan börja vilken timme du vill på dygnet om du hittar rätt arbete. Jag själv föredrar att köra container för att det är så slappt och skönt att köra Men o andra sidan är jag rätt så lat.
Citera
2011-08-31, 14:11
Medlem
jakcc3s avatar
Allt du skriver stämmer, så jäkla gött! Om jag inte får ett roligt jobb senare i livet så blir det chaffis utan tvekan!
Citera
2011-08-31, 14:25
Medlem
Ricardo-Klements avatar
personligen tycker jag det är ett skit jobb jag har kört lastbil sen 94 mest som lots.
Det är stressigt som fan var dag , snål åkaren gnäller så gott som varje dag. Lastbilarna jag kör är 10 år gamla och slitna som fan, då vi är 6 personer på 2 bilar så är det ingen som tar ansvar för dom. När man rapporterar om att något gått sönder så piper åkarjäveln som fan så ingen av de andra rapporterar.
snålåkaren reparerar bara fel som gör att bilen skulle stå still annars men när ac eller värmen i hytten lägger av så kan det dröja 3-4 månader innan det fixas o då är det efter att vi förare vägrar köra bilen eller vi hotar med att sluta på åkeriet.

hade jag haft någon utbildning så hade jag lämnat chaufförsyrket direkt men nu är jag fast som åkardräng det är bara att bita ihop och hoppas på att man klarar sig till pensionen utan för mycket krämpor i rygg o knän
Citera
2011-08-31, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Injis
Jag arbetar måndag-lördag, alltså sex dagar. Sen är jag ledig från söndag, tills måndagen veckan efter. Alltså ledig åtta dagar. Med andra ord, jobbar varannan, ledig varannan. Bor i lastbilen och får på det viset traktamente. Så lönen är inte så pjåkig, men allt är ju relativt. Får ut mellan 19-22 rent varje månad.
Hur har ni lyckats få igenom det? Vägarbetstidslagen säger ju ganska klart max 60 timmar i veckan räknat från mån-sön. Normalt sett brukar åkerier köra tex torsdag-onsdag i sådant fall för att kunna ha chaufförer ute en vecka och sedan ledigt nästa vecka. Men ni arbetar hela tiden på en vecka räknat från mån-sön och det går ju inte...
Citera
2011-08-31, 15:27
Medlem
backflasharns avatar
Jag har gått i samma tankar. Brumma fram på norrlandsvägar i sommarnatten skulle vara helt underbart, men det verkar vara så jävla svårt att köra de där jävlarna.
Citera
2011-08-31, 15:47
Medlem
Tyckte med att det var skönt att glida omkring ensam i bilen men det försvann i transportyrket.
Första månaden var det helt okej, därefter blev det sjukt enformigt.
Ofta är det rätt stressigt och kör man inte långa sträcker så är man utanför lastbilen och lastar av mer än man kör den...
Och vintern är ett helvete.

Mitt tips är att försöka komma på något annat jobb.
Men det passar kanske bättre för dig än mig, du har iaf blivit varnad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in