2010-01-05, 14:47
Medlem
Konstigt nog är novellsamlingen Majsens barn det enda jag äger av Stephen King. Brukar kolla efter någon av hans äldre böcker när jag har vägarna förbi röda korset, dock utan framgång hittills.
Citera
2010-01-05, 14:49
Medlem
K9Devils avatar
Det är med ett styng av sorg som jag nu kan meddela att jag har läst färdigt serien om det mörka tornet. Jag upplever serien som något av en uppochnervänd Bell-curve (normalfördelningskurva): Den gick ut starkt, dippade rätt rejält mot mitten och sedan upp starkt igen på slutet. Det var en ren fröjd att följa ihopvävandet av så många gamla King-historier till en enda metahistoria, även om jag inte riktigt kopplade hur Insomnia passade in i det hela. Jag kanske var trött just då.

Och slutet. Slutet! Jag håller med King när han i efterordet säger att "den slutar på det enda sätt den kunde sluta". Alldeles riktigt, och jag kände mig en smula dum (nåja, mer än en smula) som inte ens hade haft ett sådant slut som tänkbar option.

Mästerligt, sai King. Mästerligt!
Citera
2010-01-05, 14:50
Medlem
Afros avatar
Hur är översättningen på Kings böcker? Tänker främst på Pestens tid, Det, och staden som försvann som jag snart tänkt köpa.

Eller tycker ni man ska läsa dem på engelska?
Citera
2010-01-05, 14:51
Medlem
WildCrawlers avatar
Vilken av hans äldre böcker skulle ni säga var den bästa? Behöver något nytt att läsa, älskade Raseri som för tillfället är min favorit King-bok
Citera
2010-01-05, 14:51
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro
Hur är översättningen på Kings böcker? Tänker främst på Pestens tid, Det, och staden som försvann som jag snart tänkt köpa.

Eller tycker ni man ska läsa dem på engelska?

Jag tycker att de överlag brukar vara väldigt väl översatta.
Citera
2010-01-05, 14:59
Medlem
Afros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K9Devil
Jag tycker att de överlag brukar vara väldigt väl översatta.
Okej. Få se vad det blir. Har ju lite mer än halva kvar på hans senaste innan jag ska köpa nya böcker.
Citera
2010-01-05, 15:45
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildCrawler
Vilken av hans äldre böcker skulle ni säga var den bästa? Behöver något nytt att läsa, älskade Raseri som för tillfället är min favorit King-bok

Det och Jurtjyrkogården är mina absoluta favoriter. Inte bara bland Kings böcker utan överhuvudtaget.
Citera
2010-01-05, 17:29
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildCrawler

Det, såklart. Utan tvekan.
Citera
2010-01-05, 20:18
Medlem
Qwerty88s avatar
Själv läser jag "Pestens tid" just nu. Kommit drygt halvvägs, vilken bra bok det är. Väcker verkligen några existentiella frågor och man undrar hur man själv och allt omkring skulle fungera om pestens tid kom..

Sen så läste jag "Lisey's story" för inte så längesen. Booya moon, the tall boy osv. Gillade den med.

Om det är något jag älskar med Stephen king så är det att när man börjar med någon av hans böcker så känns alltid handlingen, miljön och karaktärerna unika och det är väldigt sällan som boken liknar något som man har läst innan.

"Jurtjyrkogården" har jag läst, men "Det" ska jag införskaffa. Har även köpt "Dreamcatcher" som jag ska börja med när "Pestens tid" är slut
Citera
2010-01-10, 17:34
Medlem
Är duma Key läskig senare i boken?

Har kommit in i den nu och gillar den skarpt men det är inte mycket skräck än.
Citera
2010-01-10, 17:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Är duma Key läskig senare i boken?

Njae inte direkt, men vilken av Kings böcker är det egentligen?
Citera
2010-01-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Njae inte direkt, men vilken av Kings böcker är det egentligen?

Läskig kanske är fel ord. Men lite mer av Kings typ av skräck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in