2004-12-01, 04:12
Medlem
Seldars avatar
Men drakens dag är ju inte ens usel i jämförelse med DET. Har någon av de 2 erkänt/antytt plankning?
Drakens dag känns mer som en plankning av nått av Poe's verk.

Lite OT iofs
Citera
2004-12-01, 06:51
Medlem
Nemesis1s avatar
Har Pestens Tid hemlånad från bibloteket, måste läsa den då jag är klar med The Dirt och Liftarens Guide...
Citera
2004-12-01, 07:41
Medlem
lonbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Absolut "Benrangel", som utkristalliserats till en av mina absoluta King-favoriter.
"Talismanen" skriven ihop med Straub måste också framhållas. Ruskigt bra!

straub är king
Citera
2004-12-01, 11:59
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Jagger:

Citat:
Jag tycker hans böcker är varma och sympatiska och nu är jag faktiskt ärlig. När sedan ormen smyger sig in i paradiset och allt blir skrik gråt och död så blir det desto mer effektfullt. Men likväl, inte ens då är det skräck i vanlig mening utan den där oidentifierbara sugande stämningen finns hela tiden där. Det var de här luddiga komponenterna som gjorde skräckgenren stor och hans efterföljare har det inte.

Håller faktiskt med dig. Jag har aldrig sett King som någon direkt skräckförfattare, jag läste honom pga hans fina sentimentala ungdoms- och vardagsskildringar.
Däremot så tycker jag inte att Koontz är så dålig som du skriver, visst är han lite larvig ibland och vissa böcker är rena skiten, alltid en hundjävel med osv. Men vissa böcker som t ex "Väktare" och "Främlingar" är ju förbaskat bra.

Till er andra: Gillar ni att läsa sentimentala "feelgood"-skildringar från barn- och ungdomen så måste ni läsa "Mitt liv som pojke" av Robert R McCammon. Den bästa bok jag läst någonsin tror jag!
Citera
2004-12-01, 12:07
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
Har läst den, intressant bok även om jag inte kommer ihåg vilken del som visar på varför hans kvaliteér som författare har försämrats. I vilket fall har jag läst i en intervju (eller var det rent av i boken vi diskuterar?) att han sagt att han inte tycker det är lika roligt att skriva längre. Om det är sant så är det ju förfärligt. Fortsätter han bara för pengarnas skull då? Obegripligt för han har nog så det räcker ändå.

Som jag tolkat det: De tidiga åren, fram till genombrottet Carrie, brann hann som fan för att skriva. Efter hand som framgångarna kom sjönk han djupare in i först alkoholmissbruk och senare ett jävligt gravt kokainissbruk. Det påverkade såklart hans skrivande. Avvänjningen från drogerna, som han var tvungen att genomgå för att hans fru inte skulle lämna honom, tog mycket kraft och energi. Sedan kom ju bilolyckan där han nästan dog, som han fortfarande lider av.Inte de bästa förutsättningarna att skriva mästerverk, särskilt inte när man redan lyckats.
Citera
2004-12-01, 13:40
Medlem
Capones avatar
Talismanen är den absolut bästa boken King har skrivit. Och jag har läst i stort sett allt, gammalt som nytt.

Andra väldigt bra böcker är Pestens tid, Knackarna, Det, Drakens ögon, The running man och The dark tower.

En bok som sammanfattar Kings olika epoker och stilar är Dreamcatcher, som innehåller de flesta av de olika element som är typiska för King.
Citera
2004-12-01, 13:49
Medlem
dIRe_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
En bok som sammanfattar Kings olika epoker och stilar är Dreamcatcher, som innehåller de flesta av de olika element som är typiska för King.
Mjo, framför allt att det blivit en asdålig filmatisering av boken
Citera
2004-12-03, 08:06
Medlem
Capones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Mjo, framför allt att det blivit en asdålig filmatisering av boken

Jag gillar filmen, trots att det saknas en del saker från boken. Men det är en annan diskussion

Typiskt för Kings äldre böcker är annars att filmatiseringen fått taskig budget, men Dreamcatcher kostade $65.000.000 så det kan man iaf inte klaga på
Citera
2004-12-03, 19:28
Medlem
bpajs avatar
Citat:
Jag tror det har att göra med att Kings kvaliteér inte har så mycket med skräcktemat att göra. Han skrämmer inte mig men det finns (eller åtminstone fanns) alltid en väldigt speciell stämning i hans böcker. Något oidentifierbart som luktar av nostalgi och soliga eftermiddagar med baseball och skrubbade barnknän. Jag tycker hans böcker är varma och sympatiska och nu är jag faktiskt ärlig. När sedan ormen smyger sig in i paradiset och allt blir skrik gråt och död så blir det desto mer effektfullt. Men likväl, inte ens då är det skräck i vanlig mening utan den där oidentifierbara sugande stämningen finns hela tiden där.

Mycket bra beskrivet! Och trots alla övernaturligheter känns det iallafall för mig väldigt äkta pga av att hans sätt att bygga upp världen och personerna runtomkring.

Det är trevligt att det är så många här som uppskattar King. Jag trodde tråden skulle domineras av folk som tycker det är kioskskräp och dravel, en åsikt som jag ofta stött på (som till en viss del antagligen beror filmatiseringarna).
Citera
2004-12-04, 18:21
Medlem
Asmodeuss avatar
Citat:
Koontz skriver som en treåring, riktigt pinsam faktiskt.
Hur menar du?
Citera
2004-12-05, 11:13
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeus
Hur menar du?

Att han är en osannolikt dålig författare och att jag ser det som ett hån emot mina egna ambitioner att han är utgiven och inte jag.
Citera
2004-12-05, 11:23
Bannlyst
Koontz böcker är dåliga, tycker jag, eftersom de är så oerhört förutsägbara och att de är skrivna efter nån sorts actionfilmsmall där han "klipper" mellan olika scener för att bygga upp spänningen mot ett förutsägbart cresendo. Det märks verkligen att han är en kioskförfattare i första hand och att han producerar väldiga textmassor väldigt snabbt. Då är det förstås naturligt att karaktärerna i hans böcker väldigt platta!

Ta "väktare" t ex. Den sorgsne men rättrådige mannen i huvudrollen, som inte bara är melankolisk och vildmarksälskande som en cowboy, och genomgod, han är också en fd elitsoldat med perfekt fysik och vet samtidigt hur man skall röra sig i den undre världen. Bruden han blir ihop med är tråkig och "okvinnlig" och hämmad. Men tillsammans med sin tystlåtna hjälte släpper hon ut håret och köper kvinnliga och sensuella kläder och verkligen "lever upp". Och till denna idyll: krydda med ett råtöntigt osannolikt "maffia"-tema, lägg en superintelligent "Talande" lassie-hund - resultatet av genetiska experiment - som jagas av en sorts ond gris - också resultatet av ett genetiskt experiment. Ja, alla hemskheter i Koontz böcker brukar förklaras med genetiska experimentk rymdvarelser osv. Här skall allt redovisas och knytas ihop. Kanske är han rädd för att tappa några kristna läsare.
Att läsa en eller två av hans böcker kan vara underhållande och spännande. Jag tyckte faktiskt Väktare var ganska spännande. Men när man läst ett par av hans böcker börjar man känna igen sig, allt är väldigt likartat och enahanda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in