Jagger:
Citat:
Jag tycker hans böcker är varma och sympatiska och nu är jag faktiskt ärlig. När sedan ormen smyger sig in i paradiset och allt blir skrik gråt och död så blir det desto mer effektfullt. Men likväl, inte ens då är det skräck i vanlig mening utan den där oidentifierbara sugande stämningen finns hela tiden där. Det var de här luddiga komponenterna som gjorde skräckgenren stor och hans efterföljare har det inte.
Håller faktiskt med dig. Jag har aldrig sett King som någon direkt skräckförfattare, jag läste honom pga hans fina sentimentala ungdoms- och vardagsskildringar.
Däremot så tycker jag inte att Koontz är så dålig som du skriver, visst är han lite larvig ibland och vissa böcker är rena skiten, alltid en hundjävel med osv. Men vissa böcker som t ex "Väktare" och "Främlingar" är ju förbaskat bra.
Till er andra: Gillar ni att läsa sentimentala "feelgood"-skildringar från barn- och ungdomen så måste ni läsa "Mitt liv som pojke" av Robert R McCammon. Den bästa bok jag läst någonsin tror jag!