2010-12-05, 23:23
Medlem
OsnutenUnges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Visst, översättningarna är emellanåt väldigt fina och bra men någonstans känns det ändå som att man går miste om någon liten grej om man läser på svenska. Kan inte direkt sätta fingret på vad det är, men det finns där definitivt då jag läser King på engelska jämfört med svenskan.

Det skiljer nog väldigt från bok till bok, under några kapitel i mitten på Jurtjyrkogården måste det ha brunnit i huvudet på översättaren. Det snittade tamigfan på ett stavfel varannan sida. Till slut hakar man upp sig på det mer och mer.
Citera
2010-12-05, 23:27
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsnutenUnge
Det skiljer nog väldigt från bok till bok, under några kapitel i mitten på Jurtjyrkogården måste det ha brunnit i huvudet på översättaren. Det snittade tamigfan på ett stavfel varannan sida. Till slut hakar man upp sig på det mer och mer.

Jo det tror jag också, när jag tänker efter. Nu är det i och för sig längesedan som jag läste King på svenska, var nog i samband med att Signal kom ut. Är det nyutgåvan av Jurtjyrkogården som du menar eller den äldre ifrån 80-talet? Kanske är samma översättning som använts igen?
Citera
2010-12-05, 23:36
Medlem
OsnutenUnges avatar
Citat:
Jo det tror jag också, när jag tänker efter. Nu är det i och för sig längesedan som jag läste King på svenska, var nog i samband med att Signal kom ut. Är det nyutgåvan av Jurtjyrkogården som du menar eller den äldre ifrån 80-talet? Kanske är samma översättning som använts igen?

Det är nyutgåvan. Tror att enda skillnaden mot den gamla är ett nytt omslag och ett nytt efterord.
Citera
2010-12-08, 08:22
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsnutenUnge
Det är nyutgåvan. Tror att enda skillnaden mot den gamla är ett nytt omslag och ett nytt efterord.

Efterord av King?
Citera
2010-12-08, 14:07
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Efterord av King?

Nej. Samtliga efterord i nyupplagorna är av John-Henri Holmberg.
Citera
2010-12-08, 16:23
Medlem
janwindahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Nogi
Nej. Samtliga efterord i nyupplagorna är av John-Henri Holmberg.

Okej, är det värt att köpa nyutgåvorna enbart för det? Dom tillför inte mycket till historien antar jag?
Citera
2010-12-08, 18:36
Medlem
OsnutenUnges avatar
Citat:
Okej, är det värt att köpa nyutgåvorna enbart för det? Dom tillför inte mycket till historien antar jag?

Efterorden är lite roliga att läsa och de nya omslagen är grymt snygga, men har du redan originalversionerna behöver du inte köpa den nya.
Citera
2010-12-08, 18:54
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Nu har jag inte läst alla av nyutgåvorna så det kanske skiljer sig en aning, men i de tre jag har (Död Zon, Pestens Tid och Det) så är efterordet i princip en analys av King som författare. Han tar bland annat upp Kings barndom och hur det avspeglar sig i hans böcker och liknande. Intressant läsning, men inget jag skulle lägga pengar på om jag redan ägde en äldre utgåva av samma bok.
Citera
2010-12-09, 01:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Nu har jag inte läst alla av nyutgåvorna så det kanske skiljer sig en aning, men i de tre jag har (Död Zon, Pestens Tid och Det) så är efterordet i princip en analys av King som författare. Han tar bland annat upp Kings barndom och hur det avspeglar sig i hans böcker och liknande. Intressant läsning, men inget jag skulle lägga pengar på om jag redan ägde en äldre utgåva av samma bok.

Är det samma efterord i böckerna eller skiftar det ifrån bok till bok? Skulle nämligen behöva komplettera min samling med en svensk oavkortad Pestens tid och sen Det.
Citera
2010-12-09, 13:30
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Är det samma efterord i böckerna eller skiftar det ifrån bok till bok? Skulle nämligen behöva komplettera min samling med en svensk oavkortad Pestens tid och sen Det.
Det är olika. Exempelvis hans barndom tas upp i Det, vilket vore ganska underligt om det inte gjordes i just den boken.
Senast redigerad av The Meatball 2010-12-09 kl. 14:10.
Citera
2010-12-09, 13:52
Bannlyst
Läste klart Salems Lot för ett tag sen nu. Fantastisk bok måste jag säga! Brukar inte uppskatta vampyr-böcker men denna kan ingen göra besviken. Rekomenderas starkt till er trogna Stephen King fans där ute!

Nu är det så att brorsan endast har Stephen King-böcker i bokhyllan och kan fan inte bestämma mig vilken jag ska läsa härnest.

Kanske Flashback kan hjälpa mig? Vilken ska man läsa nudå?
Citera
2010-12-09, 14:08
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Argentum.Astrum
Läste klart Salems Lot för ett tag sen nu. Fantastisk bok måste jag säga! Brukar inte uppskatta vampyr-böcker men denna kan ingen göra besviken. Rekomenderas starkt till er trogna Stephen King fans där ute!

Nu är det så att brorsan endast har Stephen King-böcker i bokhyllan och kan fan inte bestämma mig vilken jag ska läsa härnest.

Kanske Flashback kan hjälpa mig? Vilken ska man läsa nudå?
Nu vet jag inte vilka du har läst, men novellsamlingarna brukar ofta vara förbisedda av många. Nattmaror och drömlandskap eller Den förskräckliga apan är riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in