Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-30, 12:10
  #1
Medlem
Navos avatar
Tjena.

Jag började jobba svart i en matbutik i januari och motivet var att skaffa så mycket erfarenhet som möjligt. Och pengar såklart. Fast det var ändå inte så mycket pengar man fick...
Jag lärde mig nästan att ta hand om en hel matbutik helt själv. Det fanns två chefer som stryde stället.
Chef A som tog hand om tiderna
Chef B som tog hand om utbetalningen
Men sen fick det ett slut och affären gick i konkurs utan att jag visste om det .
Fick reda på det av mina arbetskollegor.

Den var skyldig mig lön från juli.
Eftersom vi fick alltid pengar den tjugonde, så blev dem väldigt sega på att betala ut. Dem betalade ut kanske 2/3 av lönen. Jag har tjatat på Chef A att få resten som saknas.
Men han svarar alltid med alltid :
"Du får dem imorgon"
"Du får dem i slutet av veckan"

I måndag skulle jag kolla om jag hade fått resten utav pengarna och såg att ingenting hade hänt. Efter några minuter fick jag sms från Chef A som sa att jag ska skriva vad som fattas och vad som har gått fel till Chef B.
Egentligen var det hans jobb som det hade sagts att informera Chef B som han hade lovat.
Jag blev så jävla besviken och skrev till dem på mail att jag vill ha dem slutet av veckan och att jag ska inte behöva tjata om igen.
Då svarade Chef A att jag var väldigt otrevlig osv att det var inget tjat och så.
Jag svarade med att han måste förstå nånstans att han håller på säger massa olika datum och håller ej till dem.

Så idag....
Fick jag ett sms från Chef B som ville ha mitt personnummer. Då svarade jag varför?
Då sa han att han skulle rapportera mina löner till staten för att han är min arbetsgivare.
Sedan svarade jag varför han skulle göra det utan att få något svar.
5 min senare ringer han.
Och säger att han behöver det till att betala ut lönen eftersom han måste betala nån grej för att han är arbetsgivare men jag behövde inte oroa mig för att jag skulle ändå få pengarna i svart och slippa några kostnader om jag undrade över det.

Tycker det hela luktar fan bullshit. Vad säger ni?
Citera
2011-08-30, 12:22
  #2
Medlem
waffleboys avatar
Det behöver inte vara bullshit, som arbetsgivare så måste du visa för staten vad du har för intäckter och hur mycket du betalar ut, så han kanske bara ska göra ett "kvitto" så att han får pengar av staten (tror jag) haha.
Men dumt att chansa, enligt svenska lagen så är det nästan värre att lura staten på pengar än massmord...
Citera
2011-08-30, 12:22
  #3
Medlem
Autocratss avatar
Han behöver inte rapportera något om det är svart. Ge honom inte ditt personnummer.
Citera
2011-08-30, 12:28
  #4
Medlem
Navos avatar
Tycker det hela är skit konstigt. Dem blev nog sura bara för att jag satte dem på plats.
Och att behöva mitt personnummer helt plötsligt. Makes no sense.
Hur har dem kunnat betala ut då
Citera
2011-08-30, 12:30
  #5
Medlem
Navos avatar
Finns det ingen risk för dem att dem åker in på skiten också?
Citera
2011-08-30, 12:31
  #6
Medlem
Mymzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navo
Tycker det hela är skit konstigt. Dem blev nog sura bara för att jag satte dem på plats.
Och att behöva mitt personnummer helt plötsligt. Makes no sense.
Hur har dem kunnat betala ut då

när satt du dem på plats?
Citera
2011-08-30, 12:41
  #7
Medlem
Navos avatar
Igår.
När jag sa till dem att jag inte ska behöva tjata hela tiden och att jag vill ha dem slutet av veckan.
Sen att jag var väldigt trött på det och ville ge det ett slut.

Då tyckte Chef A att det var otrevligt skrivet. Han hotade med att jag kanske var tvungen att betala tillbaks en del utav dem lönerna jag hade fått tidigare eftersom han upptäckte att jag hade räknat fel den sista månden. Det blev 150 kr mer.
Så han misstänkte om jag gjorde det med mening eller att det var bara den sista månaden som blev fel.

Och då svarade jag att jag och Chef B har räknat tillsammans mina timmar förut efter Chef A miss. Eftersom det saknades lite pengar. Så jag behövde inte räkna alla mina timmar om igen eller vara skyldig att betala för någon annans fel.

Då skrev Chef A : Ok...

Och idag fick jag frågan om personnummer
Citera
2011-08-30, 13:44
  #8
Medlem
Pulpas avatar
Låter som invandrare? Du skall inte ge dig i kast med sådan männskor!
Citera
2011-08-30, 15:51
  #9
Medlem
Navos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulpa
Låter som invandrare? Du skall inte ge dig i kast med sådan männskor!

Yepp det är det
Citera
2011-08-30, 18:40
  #10
Medlem
Daineas avatar
Rapporterar de utbetalningarna så kan de tolkas som bruttoutbetalningar, inte nettoutbetalningar. Gissa vem som får betala skatten när du inte har lönespecifikationer...

Skit i att ge dom någon info som helst och glöm de pengar du egentligen skulle haft, gå bara därifrån fort som fan!
Citera
2011-08-30, 20:31
  #11
Medlem
Navos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Rapporterar de utbetalningarna så kan de tolkas som bruttoutbetalningar, inte nettoutbetalningar. Gissa vem som får betala skatten när du inte har lönespecifikationer...

Skit i att ge dom någon info som helst och glöm de pengar du egentligen skulle haft, gå bara därifrån fort som fan!

Yes, ska skita i pengarna. Ska inte kontakta dem mer.
Men alltså blir det bara jag som får skit eller får dem också det eller?
Är bara nyfiken
Citera
2011-08-30, 22:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Navo
Yes, ska skita i pengarna. Ska inte kontakta dem mer.
Men alltså blir det bara jag som får skit eller får dem också det eller?
Är bara nyfiken


Var du inte svartjobbare!??

Hur ska då någon kunna visat du jobbat där?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback