Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-08-29, 19:55
  #1
Medlem
Säg 7-15 år
Citera
2011-08-29, 19:58
  #2
Medlem
Stiga gentemot varandra menar du? Gentemot råvaror som guld och silver så kommer förmodligen ingen valuta stiga. Vill du investera i något, investera i silver eller något liknande.
__________________
Senast redigerad av vicencio 2011-08-29 kl. 20:03.
Citera
2011-08-29, 19:59
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Stiga gentemot varandra menar du? Gentemot råvaror som guld och silver så kommer förmodligen ingen valuta stiga. Vill du investera i något, investera i silver eller något likndande.
Motivering?
Citera
2011-08-29, 20:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Motivering?

För att alla valutor är fiatvalutor. Dvs dom är inte uppbackade av något. Deras värde är pappret dom är tryckta på.

Dollarn kommer förmodligen vara värdelös om några år eftersom dom uppenbarligen har valt att lösa sitt skuldproblem genom att trycka sig ur det.

För Euron ser det inte bra ut heller för dom gör samma sak, dock är skulden lite mindre bland Euroländerna.

Om någon valuta verkligen stiger så tror jag det kommer bli den Kineska. För just nu håller dom den nere artificiellt för att gynna sin export. Men det kommer dom snart sluta med.
Citera
2011-08-30, 19:49
  #5
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Om någon valuta verkligen stiger så tror jag det kommer bli den Kineska. För just nu håller dom den nere artificiellt för att gynna sin export. Men det kommer dom snart sluta med.
Det man får ha i åtanke är att så länge de håller på dollarpeggen går valutan samma väg som dollarn (eller värre)...
Citera
2011-08-30, 20:49
  #6
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
För att alla valutor är fiatvalutor. Dvs dom är inte uppbackade av något. Deras värde är pappret dom är tryckta på.
Fast å andra sidan ligger det ju spekulation och ökat köptryck i ädelmetallerna.

Vill man skydda sig mot inflation är ju antagligen en mix av råvaror bättre? Eller realränteobligationer?

Skall vi snacka valutor får jag väl säga CHF. På inga andra meriter än att den har gjort det förr.
Däremot inte sagt att man skall köpa den just nu, men nu talades det ju om lång sikt. Om man köper under lång sikt med lär man ju få ett mindre riskabelt inköpspris.
Citera
2011-08-30, 21:20
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast å andra sidan ligger det ju spekulation och ökat köptryck i ädelmetallerna.

Okat koptryck pushar ju priset upp. Och nar dollarn inte ses som saker langre kommer fler att fly till metaller. Att spekulation skulle vara dalig forstar jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Vill man skydda sig mot inflation är ju antagligen en mix av råvaror bättre? Eller realränteobligationer?

Alltid bra att fordela sin investering. Realränteobligationer vet jag inget om.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Skall vi snacka valutor får jag väl säga CHF.

Jepp, det ar ocksa en bra valuta.
Citera
2011-08-31, 04:54
  #8
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Okat koptryck pushar ju priset upp. Och nar dollarn inte ses som saker langre kommer fler att fly till metaller. Att spekulation skulle vara dalig forstar jag inte.
Är man långsiktig så vill man köpa det som har stigit massor pga spekulation?

Rent generellt bör man väl se metallerna som värdebevarande? Du har ju bara en bit metall, exakt vad den kommer värderas till i framtiden är ju svårt att veta men ändrade inte antalet användningsområden och den köptes till något genomsnittligt snittpris och sedan skulle säljas till ett någon gång i framtiden så borde den ju behållit sitt värde eller något. Vilket inte pengar gör pga inflationen.

Men pengar går ju att använda till annat, normalt får man ju en ränta om man lånar ut dem och aktier brukar ju ge mer tillbaka än inflationen.
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Alltid bra att fordela sin investering. Realränteobligationer vet jag inget om.
Om riksbanken ansåg att oj, nu ligger inflationen på över 15%, så borde man väl få över 15% på sina realränteobligationer. Skatthelvetet pajar ju det dock som någon annan nämnde.
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Jepp, det ar ocksa en bra valuta.
Guldets utveckling mot USD på ett år:
47.16%
I CHF:
18.29%
Silver:
119.08%
I CHF:
76.10%


På fem år verkar guld drygt ha fördubblats mot CHF:
http://www.24hgold.com/english/gold_...aspx?money=SWF
Citera
2011-08-31, 17:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Är man långsiktig så vill man köpa det som har stigit massor pga spekulation?]

Men det har ju inte stigit pga spekulation. Det stiger ju for att folk tappar tron pa valutor och borsen.

Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Du har ju bara en bit metall, exakt vad den kommer värderas till i framtiden är ju svårt att veta..

Nej det ar svart att forutse det exakta priset. Nagot som dock ar uppenbart ar att priset pa guld kommer att ga kraftigt uppatt. Speciellt silver.
Citera
2011-08-31, 17:16
  #10
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Men det har ju inte stigit pga spekulation. Det stiger ju for att folk tappar tron pa valutor och borsen.



Nej det ar svart att forutse det exakta priset. Nagot som dock ar uppenbart ar att priset pa guld kommer att ga kraftigt uppatt. Speciellt silver.

Om du vet detta, varför lånar du inte maxbelopp och placerar i guld? Du kan få placera mina pengar, om du inte lyckas så kommer jag dock straffa dig med döden.
Citera
2011-08-31, 20:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Om du vet detta, varför lånar du inte maxbelopp och placerar i guld? Du kan få placera mina pengar, om du inte lyckas så kommer jag dock straffa dig med döden.

Det hade jag garna gjort. Men jag jobbar svart och bor inte ens i Sverige.
Citera
2011-09-01, 17:07
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vicencio
Nej det ar svart att forutse det exakta priset. Nagot som dock ar uppenbart ar att priset pa guld kommer att ga kraftigt uppatt. Speciellt silver.

?? Silverguld?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback