2011-10-22, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joraseru
Såg en mycket misstänksam bild på FS idag Vad tror ni ?

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1504827.htm

Fågelns ben går nästan 90 grader in mot kroppen, vilket gör att blir mycket mistänksam mot var benen går in i kroppen? benen sitter fast mitt på fågelns mage, funkar inte enligt mig, men...
Varför ta upp en ostbit och titta på den? för bra balans för att vara sann, eller
lite ot kanske, men
Nu går Terjandet för långt. Helt riktig bild på blåmes ,i ovanligt rolig ställning. Bra bild!
Citera
2011-10-22, 11:42
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joraseru
Såg en mycket misstänksam bild på FS idag Vad tror ni ?

http://www.fotosidan.se/pools/view/10/1504827.htm

Fågelns ben går nästan 90 grader in mot kroppen, vilket gör att blir mycket mistänksam mot var benen går in i kroppen? benen sitter fast mitt på fågelns mage, funkar inte enligt mig, men...
Varför ta upp en ostbit och titta på den? för bra balans för att vara sann, eller
lite ot kanske, men

Är det där verkligen en seriös bild? I princip omöjligt att en blåmes greppar något på det viset.

Och om det faktiskt fastnat något på klon så skulle blåmesen inte göra något annat än att försöka skaka av det vilket omöjliggör bildens skärpa.

Eller ja, det kanske kan hända en gång per livstid att det blir så, förutsatt att fotografen inte sitter på en massa annat suspekt material är det nästan en möjlig bild.
Citera
2011-10-22, 11:53
Medlem
I texten under bilden med Lommen, där du Terje berättar om ditt digitala arbete med din kamera. Du säger att att du jobbar kring 400 iso men brukar gå ner till 100 iso och ibland till och med 50 iso.

Nu har inte Nikon husen eller Pentaxen haft möjlighet till 50 iso, så jag undrar hur du gjort?
Mister Mentor!

ps. När man fotat kriget kring fågelbordet på vintern, så har jag fått liknande bilder som bilden på blåmesen. Bilden är ju tagen nästan rakt framifrån, sen vrider fågeln på sig lyfter benet och tittar "o vad har vi här då" Jag tror den är 100% äkta!
Senast redigerad av trendsetter 2011-10-22 kl. 11:56.
Citera
2011-10-22, 12:14
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trendsetter
I texten under bilden med Lommen, där du Terje berättar om ditt digitala arbete med din kamera. Du säger att att du jobbar kring 400 iso men brukar gå ner till 100 iso och ibland till och med 50 iso.

Nu har inte Nikon husen eller Pentaxen haft möjlighet till 50 iso, så jag undrar hur du gjort?
Mister Mentor!

ps. När man fotat kriget kring fågelbordet på vintern, så har jag fått liknande bilder som bilden på blåmesen. Bilden är ju tagen nästan rakt framifrån, sen vrider fågeln på sig lyfter benet och tittar "o vad har vi här då" Jag tror den är 100% äkta!

Nikon F3: den går väl ner till lägre ISO-tal eller minns jag fel?

EDIT: Ser ut som den går ner till 12.
12, 25, 50....
Senast redigerad av Lodjuren 2011-10-22 kl. 12:24.
Citera
2011-10-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Är det där verkligen en seriös bild? I princip omöjligt att en blåmes greppar något på det viset.

Och det uttalandet baserar du på...?

Klart den är äkta, fotografen har haft riktigt bra tajming bara.
Citera
2011-10-22, 12:26
Medlem
Svidmyras avatar
Citat:

Och om det faktiskt fastnat något på klon så skulle blåmesen inte göra något annat än att försöka skaka av det vilket omöjliggör bildens skärpa.

Eller ja, det kanske kan hända en gång per livstid att det blir så, förutsatt att fotografen inte sitter på en massa annat suspekt material är det nästan en möjlig bild.

Papegojor kan hålla benen sådär när de klättrar och de greppar också sin mat med foten. Kanske även en blåmes kan hålle benet som den på bilden (är det fejk är det bra gjort!) men att den samtidigt, eller i andra sammanhang, skulle hålla något med foten verkar inte troligt. Jag har aldrig sett annat än papegojor hålla i saker med fötterna på det sättet, däremot kan andra fåglar hålla fast frön och annat med fötterna mot underlaget medan de hackar/äter. Men jag har varit lite för säker tidigare i tråden (kråkan är visst en kråka trots allt) så jag kan kanske eventuellt möjligen har fel angående blåmesen fotkonster.

DOCK har jag mycket svårt att förstå hur blåmesen kan hålla balansen med den sneda hållningen. Hade fotografen rätat upp bilden hade jag trott mer på den. Å andra sidan vet jag inte hur det såg ut en tiondels sekund senare, då borde mesen ha släppt alla tag, och/eller tagit hjälp av vingarna, för att inte rasa omkull.

Edit: förtydligande
Senast redigerad av Svidmyra 2011-10-22 kl. 12:29.
Citera
2011-10-22, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren

12, 25, 50....

citat. " Något av det jag gillar med de digitala kamerorna är att jag kan ändra ISO-värdet från bild till bild. Inte för att jag ändrar så ofta, men det är bra att ha den möjligheten när det kniper. Särskilt när jag fotograferar djur och fåglar i gryningen eller skymningen, eller i tätt snöfall exempelvis. Ibland behöver jag gå upp till 400 ISO, även om det är sällan… Helst använder jag aldrig mer än 100 ISO, och har jag möjlighet att ställa in kameran på 50 ISO gör jag det. För mig gäller alltid: Så lågt ISO-värde som möjligt!" 50 iso är en omöjlighet!

Gamla kameror gjorde det , men han pratar i stycket om att jobba digitalt, då finns inga gamla som klarar det. Äldre analoga klarar låga iso.
Senast redigerad av trendsetter 2011-10-22 kl. 12:39.
Citera
2011-10-22, 12:48
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:

12, 25, 50....

Citat:
Ursprungligen postat av trendsetter
citat. " Något av det jag gillar med de digitala kamerorna är att jag kan ändra ISO-värdet från bild till bild. Inte för att jag ändrar så ofta, men det är bra att ha den möjligheten när det kniper. Särskilt när jag fotograferar djur och fåglar i gryningen eller skymningen, eller i tätt snöfall exempelvis. Ibland behöver jag gå upp till 400 ISO, även om det är sällan… Helst använder jag aldrig mer än 100 ISO, och har jag möjlighet att ställa in kameran på 50 ISO gör jag det. För mig gäller alltid: Så lågt ISO-värde som möjligt!" 50 iso är en omöjlighet!

Gamla kameror gjorde det , men han pratar i stycket om att jobba digitalt, då finns inga gamla som klarar det. Äldre analoga klarar låga iso.

OK. Bra att du lade in textcitatet, satt precis och letade rätt på det. Ja, då vet jag inte vad han tänker på.
Citera
2011-10-22, 13:00
Medlem
Citat:

Fotografens svar:
Citat:
Ursprungligen postat av Måns Löfgren
Hej Kenneth o tack för inlägget, hade gärna klickat i rutan "bilden är ej manipulerad" om det inte varit för att jag klonat bort en liten bit ståltråd varpå ostbiten satt, minns inte om jag även tagit bort lite fågelbajs på pinnen också men i övrigt har jag inte gjort mer än att beskära, ljusa upp samt lite oskarp mask. Roade mig med att rigga upp godbitar på balkongen med fiskelina, ståltråd m.m för att försöka fånga dem i luften osv. Hade ju tänkt mig att få fågeln i luften när den tar ostbiten men den var för långt ner efter flera försök att få loss den och då tar Blåmesen den med klorna och rycker loss godbiten, något jag inte såg förrän efteråt på skärmen! Har försökt få dem att göra om det men inte lyckats igen.. Vad gäller Fasanen med ett extra öga var det mest busenkla och bara ett försök till ett roligt påskkort, jag använde klonstämpeln som jag gjorde lika stor som ögat, flyttade det dit jag ville ha det och klickade tre gånger, om det är så skickligt vet jag inte, tyckte bara det såg vansinnigt kul ut!
Mvh Måns
Citera
2011-10-22, 14:31
Medlem
Svidmyras avatar
Tack för "fotografens svar", pecka. Det finns tydligen rimliga förklaringar även på det mest otroliga.

Svaret förklarar också varför blåmesen kunde hålla balansen i den där lutande ställningen.
Citera
2011-10-22, 15:00
Medlem
Lodjurens avatar
Jag gör ett nytt försök med jämförelsen av berguven och nattkråkan, fotade 3 dec 2006 kl. 14:45, med samma exif-data även i övrigt:

http://uploadpic.org/v.php?img=afFWFZO9PE

Förklara gärna för mig hur det kan vara möjligt att fota bägge dessa bilder inom en minut. Kanske är jag alldeles för fantasilös och/eller okunnig, men hur kan man få t ex träden bli parallella hela vägen när man fotograferar berguven ovanför månen och kråkan under månen?
För om tidpunkten verkligen ÄR 14.45 för bägge bilderna då bör fotografen antingen ha förflyttat sig själv vertikalt i något utsiktstorn alternativt vinklat kameran vertikalt. Men träden kan inte bli helt parallella på bägge bilderna, tycker jag (såvida man inte har använt någon bildredigeringsfunktion och tryckt ihop bilden?)

Det ser ju också ut som om fotografen har förflyttat sig i sidled mellan de två bilderna.
Ganska mycket moment att hinna med inom loppet av en minut?

Eller finns det någon rimlig förklaring som jag inte har lyckats tänka ut?
Senast redigerad av Lodjuren 2011-10-22 kl. 15:15.
Citera
2011-10-22, 15:13
Medlem
Citat:
Jag gör ett nytt försök med jämförelsen av berguven och nattkråkan, fotade 3 dec 2006 kl. 14:45, med samma exif-data även i övrigt:

http://uploadpic.org/v.php?img=afFWFZO9PE

Förklara gärna för mig hur det kan vara möjligt att fota bägge dessa bilder inom en minut. Kanske är jag alldeles för fantasilös och/eller okunnig, men hur kan man få t ex träden bli parallella hela vägen när man fotograferar berguven ovanför månen och kråkan under månen?

Det ser ju också ut som om fotografen har förflyttat sig i sidled mellan de två bilderna.
Ganska mycket moment att hinna med inom loppet av en minut?

Eller finns det någon rimlig förklaring som jag inte har lyckats tänka ut?

Spontant känns det som att EXIF-datan är något felaktig gällande kråkbilden. Den var väl identisk med berguven - slutare, bländare och klockslag.

Att på en minut hinna med både en kråka i flykt, samt en berguv... under rätt dunkla förhållanden... känns lite väl extremt. Ett 600mm-objektiv är ju dessutom rätt klumpigt, så att hinna med två helt olika bildutsnitt och bilder på två olika fåglar, inom en och samma minut... gäller att vara alert som aldrig förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in