2026-09-23, 19:14
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Hur funkar en viltkamera? Tar den bara en bild åt gången? Reagerar den på rörelse? Varför finns det i så fall inte fler bilder från samma tillfälle? Sorry, men jag kan verkligen ingenting om detta.

Det beror lite på modell och hur man ställer in den. Generellt kan den både ta stillbilder och film. Den reagerar på rörelse och vissa har jag för mig även triggar på värmestrålning.

Man kan ställa fotointervall och känslighet vilket innebär att det mycket väl bara kan bli en bild. Rätt normalt att ställa in lite lägre känslighet så det inte blir 50 bilder när vildsvinen står och mumsar tex.
Citera
2026-09-23, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Det beror lite på modell och hur man ställer in den. Generellt kan den både ta stillbilder och film. Den reagerar på rörelse och vissa har jag för mig även triggar på värmestrålning.

Man kan ställa fotointervall och känslighet vilket innebär att det mycket väl bara kan bli en bild. Rätt normalt att ställa in lite lägre känslighet så det inte blir 50 bilder när vildsvinen står och mumsar tex.
Tack. Lite synd att det bara blev en bild just denna gång. Men borde inte bilden ha tagits i ett litet annat skede än att lodjuret kommit till den platsen där det står? Till synes helt stilla (om än aningen svävande). En kamera som reagerar på rörelse borde ta bilden under just en rörelse tänker jag.
Citera
2026-09-24, 18:14
Medlem
Parallaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Tack. Lite synd att det bara blev en bild just denna gång. Men borde inte bilden ha tagits i ett litet annat skede än att lodjuret kommit till den platsen där det står? Till synes helt stilla (om än aningen svävande). En kamera som reagerar på rörelse borde ta bilden under just en rörelse tänker jag.

Inte säkert. Man kan ställa lite PIR-intervall och sånt som gör att bilden tas efter den detekterat rörelse. Men visst är det grymt att lodjuret tittar rakt in i kameran! ….
Citera
2026-09-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parallax
Inte säkert. Man kan ställa lite PIR-intervall och sånt som gör att bilden tas efter den detekterat rörelse. Men visst är det grymt att lodjuret tittar rakt in i kameran! ….
Mycket som lyckats bli helt rätt med tanke på riggningen. Ett bökande vildsvin hade förmodligen inte gått att få att posera som värsta toppmodellen.
Senast redigerad av Voidoid 2026-09-24 kl. 20:05.
Citera
Igår, 22:51
Medlem
Det var lite oväntat att Terje H börjat fota lodjur igen 2026.

På facebook skriver han

Citat:
Jag har sett lodjur flera gånger

Det låter bekant.

Han verkar också vara stolt över att vara känd på flashback och det är ju lite kul:

Citat:
Du är välkommen att besöka den stora tråden om mig på Flashback. Läs gärna och bekanta dig med vad flera där tycker om mig. Vet inte om tråden lever fortfarande, men jag har svårt att tänka mig att man slutar kommentera i den tråden som blivit den största på Flashback.

Man får väl hoppas att de nya bilderna är äkta. Och önska Terje lycka till med sitt fortsatta fotograferande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in