Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-10, 22:53
  #15193
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men herregud alltså, det är väl ändå dags att lägga ner nu.
Det är - även om du själv inte märker det - inlägg som dina som hjälper till att hålla debatten, även här i tråden, levande.
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Vi vet alla att han har mixtrat med bilder och att han har ljugit som en häst travar.
Vi vet det.
Vi vet alla det.
Yes. Men "mixtrat" är ett förskönande begrepp. Han ljög, bedrog, manipulerade och förfalskade i allt han gjorde kring hundratalet bilder på lodjur som han presenterade som sina egna.
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Men det som du - och ni - gör nu är ju att ni liksom har tryckt på en inre knapp, och nu kan ni BARA tänka att ALLT som har med han att göra bara är dåligt, falskt, lögner och fuskspel.
Det är du som säger det. Ingen annan.
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Inse att hans lögnperiod var en liten period i slutet av sin karriär.
Inte så liten och inte bara i slutet. Fortsatt försök till förminskning.
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Och bara för att han ljög DÅ, innebär inte att han nu ALLTID måste ljuga.
Eh ... jo. Tillbaka till påstående nummer 2 ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag skiter väl i om han sett en katt på en sten i skogen när han pissade.
Vem bryr sig liksom.
Du verkar vara av en helt annan åsikt med dina inlägg här i tråden. Du bryr dig en hel del.

Lägg ner. Terje är och förblir en fuskare. Vill du ha medlöpare - gå någon annanstans. Vill du ha en dialog - kom med argument till en diskussion.
Citera
2020-12-11, 12:02
  #15194
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Han ljuger ju fortfarande. Han påstår att han haft alla dessa möten med lodjur. På riktigt. Det är mustiga, detaljrika berättelser som inte finns tillstymmelse till bevis för. Fiskarhistorier.

Mårdhund såg han väl inte ens, utan fabulerade fram?

Alla dessa kopierade texter som han påstår är hans, men som bevisligen är skrivna av någon annan?

Foton på vanliga fåglar som är omöjliga att få till direkt i kameran, men som han påstår är så.

Fåglar som sitter absolut stilla på samma plats, i timmar, så han kan få bilder med olika bakgrunder, väderlekar, tider på dygnet osv.

Döda mullvadar på gräver sig upp mitt på dagen och poserar.

Osv osv.

Han är ingen Dr Doolittle, även om han har en viss hand med djur. Är det för otroligt för att vara sant, ja då är det nog det.

Är allt sant, varför jobbar han inte för BBC eller Discovery och producerar djurfilmer? Han skulle tjäna miljoner med sin förmåga.

Han har erkänt att han inte ens försökte få bilder på mårdhund utan hade bara hört talas om (från flera håll) att sådana fanns vid Mullsjö-trakten. Därför terjade han ihop några mårdhund-bilder och presenterade dem som äkta.

Det var ju tur att dessa rabiessmittade djur inte på riktigt fanns där vid Mullsjön, men bara det faktum att han påstod så utan att blinka fick folk att bli skräckslagna. Tänk OM det stämde..

Terje borde göra illustrationer till olika barnböcker. Han skulle vara suverän i det. Han kan ju själv inte urskilja dikt från verklighet och vill gärna tro på övernaturliga händelser - och förmedla dessa till trogna åhörare.

Alternativt borde han gå med på en religiös samfund. Där skulle han kunna publicera bilder på Jesus som går på vatten..
Citera
2020-12-11, 12:05
  #15195
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Förresten - vadå "2 meters håll" ???

Jag har ju aldrig trott att de fejkade bilderna på Terjes lokatter var tagna från 2 meters håll.
Jag trodde att de var tagna med teleobjektiv, från avstånd.
Kanske t.o.m. uppförstorade i efterbehandlingen på datorn när han var hemma också.


Jag menar, om DU verkligen på fullaste allvar trodde att Terje-gubben satt TVÅ meter från en spritt språngande vild lokatt mitt ute i storskogen ... då är det ju faktiskt ditt eget fel om du lät dig luras.
För du gjorde det ju liksom själv, mot dig själv.
Han bara hjälpte till.
Men det var DU själv som gjorde det hela möjligt.



Det kanske är det som är förklaringen till det extrema Terje-hatet.
Dvs att de som är så arga nu, de är egentligen arga på sig själv.
För att de självmant lät sig bli lurade, pga deras så högt uppskruvade förväntningar på Terjes "magiska handlag med vilda djur."

Men kom igen nu var ...
Du kan ju inte mena allvar om du verkligen trodde det, på riktigt.

Det är ju sin sak att fotografera Kaniner från nära håll.
En helt annan sak med verkligt vilda skogsdjur.


Om du frivilligt låt dig själv luras, då har du dig själv att skylla.
Det är inte rättvis att du projicerar din egen Skam på Terje, och omvandlar det till hat mot honom.

Terje själv påstår i tv-programmet att lokatten satt på 2 meters avstånd från honom, la huvudet på sne och kisade med ögonen för att förmedla att katten litade på Terje (till skillnad från oss tv-tittare) och insåg att Terje var kattens kompis. Därför kilade inte katten iväg.
Citera
2020-12-11, 17:49
  #15196
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Terje själv påstår i tv-programmet att lokatten satt på 2 meters avstånd från honom, la huvudet på sne och kisade med ögonen för att förmedla att katten litade på Terje (till skillnad från oss tv-tittare) och insåg att Terje var kattens kompis. Därför kilade inte katten iväg.
Nej, det stämmer inte. 2 meters avstånd, ok. Men vad han sedan säger är att lodjuret blinkade tillbaka efter att han själv blinkat (välkänt faktum att katter reagerar lugnande om man långsamt blinkar mot dem). Ingenting om att lodjuret lade huvudet på sned och kisade för att förmedla något, ännu mindre för att det insåg att Terje var en "kompis". Kom igen.
__________________
Senast redigerad av legoboy 2020-12-11 kl. 18:01.
Citera
2020-12-11, 18:17
  #15197
Medlem
legoboys avatar
Att jag sedan inte tror för ett ögonblick att Terje någonsin har mött ett enda lodjur i hela sitt liv är, som man säger, en helt annan historia.
Citera
2020-12-11, 18:43
  #15198
Medlem
GilGrissom82s avatar
Finns det fortfarande några av hans lodjursbilder som ännu inte har avslöjats som manipulerade? Om ja, vilka är i så fall dessa bilder?
Citera
2020-12-11, 21:46
  #15199
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Finns det fortfarande några av hans lodjursbilder som ännu inte har avslöjats som manipulerade? Om ja, vilka är i så fall dessa bilder?
Nej. Han tog ner samtliga bilder från sin sida när fusket blev känt. Hittills har ingen bild spridits som kan konstateras vara omanipulerad. Samtliga är fejk.
Citera
2020-12-12, 00:01
  #15200
Avstängd
stortans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Han har erkänt att han inte ens försökte få bilder på mårdhund utan hade bara hört talas om (från flera håll) att sådana fanns vid Mullsjö-trakten. Därför terjade han ihop några mårdhund-bilder och presenterade dem som äkta.

Det var ju tur att dessa rabiessmittade djur inte på riktigt fanns där vid Mullsjön, men bara det faktum att han påstod så utan att blinka fick folk att bli skräckslagna. Tänk OM det stämde..

Terje borde göra illustrationer till olika barnböcker. Han skulle vara suverän i det. Han kan ju själv inte urskilja dikt från verklighet och vill gärna tro på övernaturliga händelser - och förmedla dessa till trogna åhörare.

Alternativt borde han gå med på en religiös samfund. Där skulle han kunna publicera bilder på Jesus som går på vatten..

” Avsnitten innehåller vanligen en sedelärande historia. Episoderna inleds av att rollfiguren Ugglan läser nyheter ur tidningen Fablernas värld och med några kloka råd samt orden ”Simma lugnt” avslutar Ugglan också programmet.

Ursprungligen byggde berättelserna på Aisopos' och Jean de la Fontaines klassiska fabler, men så småningom kom handlingen i Fablernas värld att gå sin egen väg.”

Fablernas värd var ett omtyckt tv-program och serietidning.
Citera
2020-12-12, 00:59
  #15201
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stortan
” Avsnitten innehåller vanligen en sedelärande historia. Episoderna inleds av att rollfiguren Ugglan läser nyheter ur tidningen Fablernas värld och med några kloka råd samt orden ”Simma lugnt” avslutar Ugglan också programmet.

Ursprungligen byggde berättelserna på Aisopos' och Jean de la Fontaines klassiska fabler, men så småningom kom handlingen i Fablernas värld att gå sin egen väg.”

Fablernas värd var ett omtyckt tv-program och serietidning.

Ngt sånt skulle ha varit perfekt! Det gäller att hitta sin nisch..
Citera
2021-03-18, 18:25
  #15202
Medlem
Vad gör du idag Terje?
Det var längesedan jag såg dig med kameran på magen. Har du sett någon giraff i gammelskogen i veckan? Någon nötknäckarfisk vid Ryfors öfvre?
Uppdatera oss gärna hur du får din inkomst.
Tack på förhand.
Citera
2021-05-04, 11:10
  #15203
Medlem
Parallaxs avatar
Tittade nyss in på bloggen, Terje ger sig in i troféjaktdebatten, inget konstigt med det och jag håller med honom i delar men fetade stycket tyckte jag var riktigt kul:

"Jag är själv ingen jägare, men känner många som är det. Har även ett antal jägare som är goda vänner. Vänner som jag många gånger diskuterat jakt med. Jag förstår dessa, då mina vänner är goda djurvänner men samtidigt är jägare. De är engagerade i djurens bästa, men jagar själva och dödar djuren – ungefär med samma infallsvinkel som ett rovdjur dödar sina bytesdjur. Jakt är naturligt, jakt behöver finnas för att ekosystemen ska kunna fungera på bästa möjliga sätt.

Men jakt behövs inte om man ser det som ett nöje. Att få en trofé, att få en kick i själva dödandet. Men mest av allt; att man inte kan se att Sverige behöver större bestånd av våra stora rovdjur för att naturen mer ska vara i balans. Att hata varg har inget med jakt att göra – det handlar om att hata. En varg hatar ju inte älgen som dödas, älgen är mat som behövs för vargens överlevnad. Men också för att kunna skapa balans; för många älgar skulle skapa obalans i naturen, stora betesskador som skulle påverka hela ekosystemet. Därför behövs vargen, därför behövs även jägaren.

Jägare som kan acceptera att man är en del av ett ekosystem i balans.

Troféjakt handlar om pengar och kickar. Något jag aldrig kommer förstå. Ungefär som vissa naturfotografer som jagar bildtroféer på sällsynta och skygga djur för att få kunna imponera. Och kanske tjäna en bra slant.

Jakt ska inte handla om troféer, det ska handla om mat – och balans i ekosystemet.

Tyvärr är det sällan naturfotografer gör något större väsen i jaktdebatten. Varför har jag aldrig förstått, då naturfotograferna borde stå på naturens sida, på ideella villkor med ett ekosystem i balans. Att värna om en livskraftig vargstam i Sverige, att kritisera troféjakten som något fullkomligt onaturligt – och helt i obalans med naturen.

Därför vill jag rikta ett stort tack till naturfotografen Björn Persson i senaste avsnittet av Mötet på SVT. Han hade argumenten, han hade frågorna och en undran som nog många känt en lång tid. Men som ingen vågat ta upp mot den mäktiga jägarkåren. Jägaren kritiserade Björn med argument som vändes tillbaka till jägaren. Jägaren vacklade under de argument som Björn hade, som jag tycker flera borde få komma med.

Direkt i media inför en stor publik."
Citera
2021-05-04, 12:26
  #15204
Medlem
snomoss avatar
Stor publik?

Har folk så kasst minne att den där lögnaren och falskspelande "natur"fotografen får hålla låda inför stor publik?

Närmast pinsamt för arrangören får jag säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in