2011-08-29, 08:35
Medlem
Henkeeee-s avatar
http://bloggar.expressen.se/thomasma...elkommentarer/

Citat:
Expressen.se kommer att stänga de diskussionsforum som finns i anslutning till våra artiklar. Arbetet påbörjades i går kväll och fortsätter i dag. På söndagen räknade editionschefen Mattias Lundell till 38 469 (!) olika artiklar med kommentarer i pågående publiceringar, men nu kommer det inte längre att finnas möjlighet att tycka till i realtid som tidigare. Fram till nu har ju den som skrivit en kommentar gjort det under eget juridiskt ansvar och materialet har, som det kallas, efterhandsmodererats och först då har vi redigerat inlägg eller tagit bort olämpligheter.

Vår ambition är att nu istället, under en övergångsperiod, ha förhandsmoderering och därmed hårdare kontrollera att det som skrivs handlar om ämnet för artikeln. Vi kommer också försäkra oss om att den som skriver följer användarvillkoren, som inte tillåter exempelvis personangrepp eller rasistiska kommentarer.

Citat:
Det är inte rimligt att personer som omskrivs eller intervjuas av våra journalister ska riskera att utsättas för näthat i artikelkommentarerna, eller att allt för många diskussioner om helt andra saker ska domineras av främlingsfientliga debattörer som torgför smyg- eller öppenrasistiska åsikter. Vi vill gärna ge läsarna en möjlighet att komma till tals, men vi ställer också krav på att man accepterar förutsättningarna.

Ingen kan ha undgått att missa den kris som svensk "gammelmedia" som det ibland kallas för befinner sig i för tillfället. Upplagorna sjunker i rasande takt och allt fler människor väljer alternativ media som informationskälla, må det vara politiskt inkorrekt eller utländska medier, etc - där man ofta upplever att det är högre i tak och man inte behöver bli skriven på näsan hela tiden.

Hur tror ni att detta kommer påverka Expressen.se? Är det ytterligare en spik i kistan? Vad menar Tomas Mattsson med att folk inte får torgföra "smygrasistiska" åsikter i deras kommentatorsfält? Öppenrasistiska åsikter kan jag förstå, men hela notationen om "smygrasistiska" känns som att det är öppet för mycket godtycke? Vad tycker ni andra om detta?
Citera
2011-08-29, 08:45
Moderator
v50s avatar
Media är livrädd för att låta folk komma till tals när det gäller exempelvis invandring vilket gör att man tar till alla till buds stående medel för att tysta den kritik som finns, detta är bara ett sätt att censurera allt som ej anses politiskt korrekt sedan har man mage och påstå att man värnar yttrandefriheten
Citera
2011-08-29, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-

Ingen kan ha undgått att missa den kris som svensk "gammelmedia" som det ibland kallas för befinner sig i för tillfället. Upplagorna sjunker i rasande takt och allt fler människor väljer alternativ media som informationskälla, må det vara politiskt inkorrekt eller utländska medier, etc - där man ofta upplever att det är högre i tak och man inte behöver bli skriven på näsan hela tiden.

Hur tror ni att detta kommer påverka Expressen.se? Är det ytterligare en spik i kistan? Vad menar Tomas Mattsson med att folk inte får torgföra "smygrasistiska" åsikter i deras kommentatorsfält? Öppenrasistiska åsikter kan jag förstå, men hela notationen om "smygrasistiska" känns som att det är öppet för mycket godtycke? Vad tycker ni andra om detta?

Bland vanliga tidningsläsare kommer expressen att få höjt anseende.
Det här kommer naturligtvis att led till mindre näthat, färre personangrepp och färre rasistiska kommentarer.

de som vill ägna sig åt sådant kommer att behöva använda andra forum, kanske groggbordet och till slut vid sitt eget groggbord för att inte riskera att bli motsagd. Eller för att vitsa till det vid sitt eget bloggbord.

Det är klart att det handlar om godtycke vad som släpps igenom. Expressens godtycke. Precis så ska det vara, så är det redan i den tryckta tidningen.
Med tiden kommer expressen att ha hittat en ganska tydlig linje i vad som släpps igenom.
Passar det inte så starta din egen blogg.
Citera
2011-08-29, 08:59
Medlem
Besvärjarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkeeee-

Jag kan inte förstå vem som ens läser dessa blaskor på nätet eller irl, men en sak är säker, att om folk inte ser sin kommentar direkt, så kommer de inte skriva.
Gissar på en minskning om ca 50% på ett år vad gäller kommentarer på Ex.se
Den enda tidning jag läser på nätet nu mer är DI, kommer detta censurerande att drabba dem också tro? De är ju Bonnier de med, om så sker så är det sista gången jag skriver något, någonsin.
Senast redigerad av Besvärjaren 2011-08-29 kl. 09:03.
Citera
2011-08-29, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besvärjaren
Jag kan inte förstå vem som ens läser dessa blaskor på nätet eller irl, men en sak är säker, att om folk inte ser sin kommentar direkt, så kommer de inte skriva.
Gissar på en minskning om ca 50% på ett år vad gäller kommentarer på Ex.se
Den enda tidning jag läser på nätet nu mer är DI, kommer detta censurerande att drabba dem också tro? De är ju Bonnier de med, om så sker så är det sista gången jag skriver något, någonsin.

Nu har väl inte dagens industri den typen av kommentarer som expressen har.
jag tror inte di-s kommentarfält kommer att locka till sig någon organiserad/desorienterad grupp näthatare och rasister. Dagens industri är för specialinriktad.

Men om de börjar utnyttja kommer naturligtvis di att vidta åtgärder, di vill inte förlora sina läsare.
Dessutom tror jag att om näthatet ger sig in i någon egentlig skala hos DI som kommer svenskt näringsliv att tala om var det skåpet ska stå.
Citera
2011-08-29, 09:36
Medlem
-Mystics avatar
Media börjar bli rädda för vad folket tycker om deras skit propaganda.
Citera
2011-08-29, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Media börjar bli rädda för vad folket tycker om deras skit propaganda.

helt riktigt. du lyckades begripa bloggen. Expressen vill inte bli förknippad med skit. därför rensas kommentarerna från skit.
Citera
2011-08-29, 10:00
Medlem
Zaedrewss avatar
Intressant också detta:
"Men detta med förhandsmoderering är bara ett första steg. På sikt vill vi se en ökad öppenhet och önskar att fler ska delta med sina fulla identiteter som avsändare, ungefär som många redan gör på Facebook. Exakt hur detta ska fungera är vi inte klara med än. Kanske kräver vi en mer omfattande registrering, kanske kommer den som anger för- och efternamn prioriteras i presentationen före den som väljer att vara anonym? Vi får se."

Ja detta med Facebook kanske med tiden blir som många fruktat, slut på den öppna debatten på nätet.

För beslutet som sådan tror jag en av konsekvenserna blir avsevärt mindre trafik på sidan. Inte många som vill debattera när det ingen de skriver syns direkt.
Citera
2011-08-29, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
helt riktigt. du lyckades begripa bloggen. Expressen vill inte bli förknippad med skit. därför rensas kommentarerna från skit.

Det var ett understatement av råge. Expressen vill inte bli förknippad med skit. HAHA, de är den största skiten som någonsin producerats.
Citera
2011-08-29, 10:21
Medlem
Lillknoddens avatar
Jag hade tänkt sluta läsa Expressen, vetefan vad man ska läsa nu dock..Känns ju bara löjligt att de ska förhandsmoderera enligt mig, även om de har rätt till det. Kollar ju självklart på DN/SvD också men ibland är det ganska roligt att läsa "Nyheterna" Expressen/Aftonbladet tar upp också. Någon som har något tips på vad man kan byta till?
Citera
2011-08-29, 10:32
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillknodden
Jag hade tänkt sluta läsa Expressen, vetefan vad man ska läsa nu dock..Känns ju bara löjligt att de ska förhandsmoderera enligt mig, även om de har rätt till det. Kollar ju självklart på DN/SvD också men ibland är det ganska roligt att läsa "Nyheterna" Expressen/Aftonbladet tar upp också. Någon som har något tips på vad man kan byta till?

PI & KP
Citera
2011-08-29, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Intressant också detta:
"Men detta med förhandsmoderering är bara ett första steg. På sikt vill vi se en ökad öppenhet och önskar att fler ska delta med sina fulla identiteter som avsändare, ungefär som många redan gör på Facebook. Exakt hur detta ska fungera är vi inte klara med än. Kanske kräver vi en mer omfattande registrering, kanske kommer den som anger för- och efternamn prioriteras i presentationen före den som väljer att vara anonym? Vi får se."

Ja detta med Facebook kanske med tiden blir som många fruktat, slut på den öppna debatten på nätet.

För beslutet som sådan tror jag en av konsekvenserna blir avsevärt mindre trafik på sidan. Inte många som vill debattera när det ingen de skriver syns direkt.

Lyckas Expressen bli av med skitinlägg från 50 anonyma kommer det knappast att påverka trafiken negativt på sidan.
De 50 kanske ersätts av 200 som tänker och inte bara kommenterar med ryggraden.

Vi får väl se om beslutet att rensa blir Expressens undergång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in