• 1
  • 2
2011-08-28, 23:21
Medlem
Marsovs avatar
Okej, med titeln menar jag inte att dom inte skulle vilja göra det, utan vad dom (skulle) tjäna/-r på det.

Allt jag läser på Aftonbladet tar jag med tre deciliter salt, men allt jag läser på Flashback tar jag ytterligare med ett par deciliter.

Citat:
Aftonbladet mörkar brott som invandrare begår

..Kan man läsa ofta på Flashback. Vad tjänar Aftonbladet på om gör det? Jag förstår helt enkelt inte helheten.

Jag skriver det igen; jag menar inte att dom inte gör det, utan vad dom faktiskt tjänar på det (om sådant är fallet dvs.)
Citera
2011-08-28, 23:35
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Okej, med titeln menar jag inte att dom inte skulle vilja göra det, utan vad dom (skulle) tjäna/-r på det.

Allt jag läser på Aftonbladet tar jag med tre deciliter salt, men allt jag läser på Flashback tar jag ytterligare med ett par deciliter.

..Kan man läsa ofta på Flashback. Vad tjänar Aftonbladet på om gör det? Jag förstår helt enkelt inte helheten.

Jag skriver det igen; jag menar inte att dom inte gör det, utan vad dom faktiskt tjänar på det (om sådant är fallet dvs.)

Påståndet att AB mörkar invandrares brott undrar jag om det är sant.
Möjligtvis kanske man är lite försiktig för att inte verka rasistisk.
Citera
2011-08-28, 23:37
Bannlyst
De är ju officiellt "socialdemokratiskt oberoende". De har alltså en politisk agenda. Alla som har en politisk agenda filtrerar och förvränger. Visserligen i olika grad, men ändå.
Citera
2011-08-29, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
De är ju officiellt "socialdemokratiskt oberoende". De har alltså en politisk agenda. Alla som har en politisk agenda filtrerar och förvränger. Visserligen i olika grad, men ändå.

Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk. Nyheten, nöjen och sport har ingen politisk färg.
Citera
2011-08-29, 00:14
Bannlyst
Citat:

Ja, det är en fråga som jag hoppas fler ställer sig.
Det är idiotiskt på flera plan.
Citera
2011-08-29, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
Ledarsidan är oberoende socialdemokratisk. Nyheten, nöjen och sport har ingen politisk färg.

Ja, jo, du har såklart helt rätt...

Möjligtvis kan det förtälja något om redaktionens sys på saker och ting...
Senast redigerad av Etaro 2011-08-29 kl. 00:55.
Citera
2011-08-29, 03:21
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Citat:
Aftonbladet mörkar brott som invandrare begår

Det är ganska enkelt. Göteborgs-Posten förklarar varför:

"Grundläggande för den pressetiska inställningen när det gäller kopplingen etnisk bakgrund och brott är att medierna frivilligt åtagit sig en sorts samhällsansvar. Genom att inte ange att brottslingar är invandrare, eller deras nationalitet, vill man motverka främlingsfientliga eller rasistiska strömningar i samhället.

Tidningarnas självpåtagna samhällsansvar är inte oproblematiskt och har också kritiserats. Pressombudsmannen Pär-Arne Jigenius har ifrågasatt mediernas "överbeskyddande attityd i fråga om flyktingar och invandrarpolitik" under 1980-talet, en kritik som kan vara giltig även i dag.

I stället för att redogöra för den osminkade sanningen även när denna var negativ för enskilda flyktingar och invandrare, så silades informationen så att inte rasister och inskränkta personer skulle få vatten på sin kvarn. Det som skulle främjas skadades av detta."

De "strömningar" man nämner ovan är bland annat partier som SD och liknande, dvs man vill hindra att de växer eller att nya skapas. Dvs av rent politiska skäl.

Tänk även på Aftonbladets massiva hatkampanjer mot SD. Varför gör man dessa? Vad tjänar de på dessa? Egentligen ingenting, förutom att de gör dessa av ovan nämnda politiska skäl.
Senast redigerad av -Info- 2011-08-29 kl. 03:58.
Citera
2011-08-29, 03:28
Moderator
-Info-s avatar
Citat:

Jo, det har den visst. Nyheten alltså. Det bästa beviset är denna artikel:

Sverige släppte in hatet
http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...cle12513703.ab

Artikeln har inget med journalistisk eller nyheter att göra. Utan det är en ren propagandartikel a la Sovjetunionen eller Hitlertyskland. Men ändå ligger den under Nyheter, och inte under Ledare eller Debatt.

Sedan om färgen är mörkröd, blodröd eller annan kan diskuteras, men de är inte neutrala i alla fall.
Citera
2011-08-29, 05:55
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

"Grundläggande för den pressetiska inställningen när det gäller kopplingen etnisk bakgrund och brott är att medierna frivilligt åtagit sig en sorts samhällsansvar. Genom att inte ange att brottslingar är invandrare, eller deras nationalitet, vill man motverka främlingsfientliga eller rasistiska strömningar i samhället.

Tidningarnas självpåtagna samhällsansvar är inte oproblematiskt och har också kritiserats. Pressombudsmannen Pär-Arne Jigenius har ifrågasatt mediernas "överbeskyddande attityd i fråga om flyktingar och invandrarpolitik" under 1980-talet, en kritik som kan vara giltig även i dag.

I stället för att redogöra för den osminkade sanningen även när denna var negativ för enskilda flyktingar och invandrare, så silades informationen så att inte rasister och inskränkta personer skulle få vatten på sin kvarn. Det som skulle främjas skadades av detta."

De "strömningar" man nämner ovan är bland annat partier som SD och liknande, dvs man vill hindra att de växer eller att nya skapas. Dvs av rent politiska skäl.

Tänk även på Aftonbladets massiva hatkampanjer mot SD. Varför gör man dessa? Vad tjänar de på dessa? Egentligen ingenting, förutom att de gör dessa av ovan nämnda politiska skäl.

Men om ovanstående stämmer - och det är jag övertygad om att det gör - så måste det skapas ett högt tryck på folkets behov av nyheter i ämnen som brottslighet och invandring. Med andra ord är TS fråga om vad exempelvis Aftonbladet tjänar på det hela väldigt relevant.

En dag kommer dammen att brista, och vi kommer att svämmas över av moralpanik-artiklar av den sort som Daily Mail är full av *). Frågan är bara vilken svensk tabloid det blir som kommer att håva in pengarna.

Om Expressen blir först, så kommer Aftonbladet mycket snart att följa efter.

*)
Nyheterna är ofta triviala anekdoter avsedda att få läsaren att hoppa till med en smärre irriterad blodstörtning. Ofta är föremålet muslimer.
Typ:
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...emans-hat.html
"A postcard featuring a cute puppy sitting in a policeman's hat advertising a Scottish police force's new telephone number has sparked outrage from Muslims. "
Citera
2011-08-29, 06:34
Bannlyst
Citat:

Texten tycks vara från Bohusläningen, http://bohuslaningen.se/omoss/etikup...s-etik?m=print, en helt annan tidning än Aftonbladet, och lyder i sin helhet, när det gäller etnisk bakgrund och brott, enligt följande:

"Om etnisk bakgrund och brott

Invandrare och brott är ett ständigt hett debattämne inom journalistiken. Men grundregeln är tydlig. I publicitetsreglerna heter det: "Framhäv inte berörda personers ras, kön, nationalitet, yrke, politisk tillhörighet, religiös åskådning eller sexuell läggning om det saknar betydelse i sammanhanget och är missaktande."

En brottslings nationalitet ska således inte anges om den saknar betydelse, inte är relevant. Så långt är säkert alla överens. Problemet uppstår när man ska försöka definiera vad som är relevant i skilda sammanhang.

En colombian som åtalas för att ha smugglat in colombianskt knark, det måste anses vara relevant. På samma sätt som om en rysk medborgare grips för mord i en intern uppgörelse med koppling till ryska maffian.

Om åklagaren i ett åtal begär att den misstänkte ska förpassas ur riket efter avtjänat straff, så blir också nationaliteten av vikt. Det finns inget skäl att dölja en åtalsrubricering, och att nämna kravet på avvisning utan att ange medborgarskap ger en onödigt diffus information.

Om en etnisk grupp är överrepresenterad i en viss typ av brottslighet ska det givetvis kunna berättas. Likaså om det framkommer ett mönster, med påtagliga kopplingar mellan etnisk tillhörighet och en speciell typ av kriminalitet.

Men - och det är viktigt i alla sådana här sammanhang - omständigheter, bakgrund och andra sociala faktorer får inte glömmas bort. Det betyder inte att vi ursäktar det som skett, men vi får inte bidra till en förenklad syn: Vi måste alltid utgå från att ingen är brottslig på grund av sitt etniska ursprung och att ingen har sämre moral till följd av sin nationalitet.

Grundläggande för den pressetiska inställningen när det gäller kopplingen etnisk bakgrund och brott är att medierna frivilligt åtagit sig en sorts samhällsansvar. Genom att inte ange att brottslingar är invandrare, eller deras nationalitet, vill man motverka främlingsfientliga eller rasistiska strömningar i samhället.

Tidningarnas självpåtagna samhällsansvar är inte oproblematiskt och har också kritiserats. Förre pressombudsmannen Pär-Arne Jigenius har ifrågasatt mediernas "överbeskyddande attityd i fråga om flyktingar och invandrarpolitik" under 1980-talet, en kritik som kan vara giltig även i dag.

"I stället för att redogöra för den osminkade sanningen även när denna var negativ för enskilda flyktingar och invandrare, så silades informationen så att inte rasister och inskränkta personer skulle få vatten på sin kvarn. Det som skulle främjas skadades av detta."

Samhällsdebattören och den chilenske invandraren Mauricio Rojas skrev i ett inlägg för några år sedan:
"Det gäller att vara först med sanningen. Om vi inte säger som det är med till exempel bidragsberoendet så kommer det någon nydemokrat och avslöjar det och får tolkningsföreträde. Tystnad är livsfarligt."

De här citaten ska nu inte tolkas som att vi uppmanar till att släppa nationalitetsangivelser fria i spalterna. Däremot vill vi peka på att det goda syftet inte alltid gagnar saken, det kan ge oönskade effekter om man lägger verkligheten tillrätta.
Även om vi själva anser en brottslings nationalitet ointressant kan just den upplysningen bli huvudinformation i skvaller eller i högerextrema flygblad och vi får då en nyhetsförmedling på två nivåer, som inte gagnar någon.

De främlingsfientliga får i sådana situationer det "sanningsförsprång" som Mauricio Rojas beskrivit tidigare. Och med det kan följa misstro mot medierna vilket i sin förlängning även kan skada invandrarna som grupp.

Allmänt definierar vi "invandrare" som att de är födda i annat land med annan nationalitet och "utländsk bakgrund" som att de har föräldrar som är födda utomlands med annat medborgarskap.

Oftast är det ointressant om en svensk tidigare haft annat medborgarskap - men ibland finns länken. Oftast är föräldrarnas hemland likaså oviktigt när en åtalad ynglings gärningar ska beskrivas - men ibland kan det existera ett samband.

Vi ger alltså inga entydiga etiska riktlinjer för den här journalistiken, därför att bedömningarna av relevansen brott - nationalitet är så skilda från fall till fall. Men om vi bestämmer oss för att skriva ut att det rör sig om en icke svensk bör vi generellt ange nationalitet i stället för att använda beteckningen utlänning.

Det finns ingen anledning att klumpa ihop en stor grupp i ett epitet. Dessutom är ursprunget journalistiskt mer motiverat än att någon sägs komma från någon obestämd plats utanför Sveriges gränser.

Men viktigast av allt är att invandrare i allmänhet har en naturlig plats i Bohusläningens journalistik, så att några få personers brottslighet inte tillåts sätta avtryck på hela denna grupp."

Föga förvånande ger det fler nyanser än det stycke SD-politruken här ovan citerar.
Senast redigerad av Navelfluff 2011-08-29 kl. 06:37.
Citera
2011-08-29, 06:53
Medlem
Citat:
Jo, det har den visst. Nyheten alltså. Det bästa beviset är denna artikel:

Sverige släppte in hatet

Artikeln har inget med journalistisk eller nyheter att göra. Utan det är en ren propagandartikel a la Sovjetunionen eller Hitlertyskland. Men ändå ligger den under Nyheter, och inte under Ledare eller Debatt.

Sedan om färgen är mörkröd, blodröd eller annan kan diskuteras, men de är inte neutrala i alla fall.

Ledarsidan i aftonbladet är oberoende socialdemokratisk.
Nyhetsredaktionen har ingen politisk färg.
Journalistik är inte neutral. Varifrån har du fått uppfattningen att den ska vara det.

Aftonbladets artikel känns för övrigt angelägen och korrekt.
Citera
2011-08-29, 07:09
Medlem
Citat:

Fast de som skriver alla de texterna har en politisk färg, de som godkänner vad som skall publiceras har en politisk färg. Det finns inget som heter oberoende media.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in