• 1
  • 2
2011-08-28, 16:37
Medlem
Jag var precis ute på en runda med min hund(eller snarare min mammas) och såg att han kissade runt 3-4 droppar blod. Han försöker även kissa vid många tillfällen fast de inte kommer ut något kiss. Jag har sett att han gjort detta innan vid ett par tillfälle också.Jag googlade och såg att det kan vara urinvägs infektion.

Problemet är att min mamma har tydligen vetat att han haft det en längre tid, hur länge vet jag inte. Jag frågade henne varför hon inte gått till doktorn med honom och hon sa bara "jaha ska du betala de då?". Hon sa det helt egoistiskt och arrogant så att jag nästan höll på och slå ner henne eftersom min hund är absolut en av mina bästa kompisar.

Min hund är 8 år(hane) och har inte varit sjuk på något annat sätt innan. Vad ska jag göra?Går det över av sig själv? När jag är ute med honom ska jag låta han gå runt och kissa fast han inte kan? Vad kan hända om han har detta för länge?

Snälla hjälp, gråter nästan när jag fått reda på att han har lidit så länge.
Senast redigerad av dendeprimerade 2011-08-28 kl. 16:40.
Citera
2011-08-28, 16:41
Medlem
Att ha urinvägsinfektion är fruktansvärt plågsamt och att låta hunden gå med en obehandlad sådan är i allra högsta grad djurplågeri. Informera din mor om att hon måste låta avliva/omplacera hunden om hon inte ha råd att bekosta en liten penicillinkur hos vet för att hunden ska slippa svåra smärtor!
Citera
2011-08-28, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Att ha urinvägsinfektion är fruktansvärt plågsamt och att låta hunden gå med en obehandlad sådan är i allra högsta grad djurplågeri. Informera din mor om att hon måste låta avliva/omplacera hunden om hon inte ha råd att bekosta en liten penicillinkur hos vet för att hunden ska slippa svåra smärtor!

ok jag förstår, så det går inte bort av sig själv?
Citera
2011-08-28, 16:45
Medlem
Myrtens avatar
Nej, det kommer troligtvis inte gå över av sig själv, ni behöver gå till veterinär med hunden. Din mamma borde skämmas!!! Om hon nu tycker så, så kan hon ju spara in på hundmaten och beställa en tid för avlivning av hunden direkt, det är snällare än att låta den vara sjuk. Och billigare i längden också för den delen.

Men allvarligt, det kan vara en urinvägsinfektion, din hund kan även ha problem med urinsten eller så kan den ha problem med prostata (fast då brukar de ha svårt att bajsa också). Om den går för länge med en UVI så kan njurarna påverkas, och då blir allt ännu mer komplicerat...
Citera
2011-08-28, 16:48
Medlem
cavalls avatar
kan även vara prostataförstoring.
Citera
2011-08-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendeprimerade
ok jag förstår, så det går inte bort av sig själv?

Nej det går inte bort av sig själv och till slut går det tillbaka till njurarna och får inte hunden behandling då heller så förgiftas den och dör till slut!
Citera
2011-08-28, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Nej, det kommer troligtvis inte gå över av sig själv, ni behöver gå till veterinär med hunden. Din mamma borde skämmas!!! Om hon nu tycker så, så kan hon ju spara in på hundmaten och beställa en tid för avlivning av hunden direkt, det är snällare än att låta den vara sjuk. Och billigare i längden också för den delen.

Men allvarligt, det kan vara en urinvägsinfektion, din hund kan även ha problem med urinsten eller så kan den ha problem med prostata (fast då brukar de ha svårt att bajsa också). Om den går för länge med en UVI så kan njurarna påverkas, och då blir allt ännu mer komplicerat...

okej, men jag har försökt prata med henne och jag frågade om hon tänkte låta hunden dö, då sa hon nä men samtidigt vill hon inte gå till doktorn med den. Vad ska jag göra, jag har inga pengar själv heller att ta hand om den
Citera
2011-08-28, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
kan även vara prostataförstoring.

Det är ovanligt att hundar med prostataförstoring får problem att kissa, däremot kan det vara knöligt att bajsa.
Citera
2011-08-28, 17:03
Medlem
Myrtens avatar
Du ska skälla ut din mamma!!! Säg åt henne att hon begår brott, brukar bita bättre på "äldre" människor än "yngre". Fråga varför hon vill ha en hund när hon inte har lust att ta hand om den.
Citera
2011-08-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Du ska skälla ut din mamma!!! Säg åt henne att hon begår brott, brukar bita bättre på "äldre" människor än "yngre". Fråga varför hon vill ha en hund när hon inte har lust att ta hand om den.

min mamma är så speciell också. Hon bara "snackar bort" de man pratar om om hon inte vill prata om de. Svårt och förklara man måste uppleva henne. Men seriöst jag vet inte vad jag kan göra om hon inte går till doktorn med honom. JAG BLIR SÅ LEDSEN! Det enda som kommer hända nu är att hunden kommer gå med urinvägsinfektionen så länge så möjligt om jag känner min mamma rätt, och sen vet jag inte heller hur länge han haft de eftersom att jag fick reda på det idag själv. Min mamma har ju vetat det under en tid.

edit: blir riktigt äcklad av min mamma
Senast redigerad av dendeprimerade 2011-08-28 kl. 17:12.
Citera
2011-08-28, 18:15
Medlem
Hej.

Skönt att höra att iaf du bryr dig om hunden även om din mamma inte gör det.
Du kan ju börja förklara för henne att hon begår brott mot djurskyddslagen om
hon inte söker veterinärvård för hunden.

Om den avlider pga sin sjukdom, eller om hon väntar till hunden är döende så
finns det risk att hon blir anmäld av veterinären. Detta kan ge dryga böter = dyrt.
Hon kan dessutom få djurförbud i framtiden.

Lyssnar hon inte på detta så kan även du anmäla henne. Alternativet är att DU
tar hunden till veterinären. Dom nekar aldrig akut veterinärvård, du kan få faktura
hos en del om du har tur, men räkna inte med det. Är du omyndig får din mamma
fakturan, är du över 18 så kommer du bli betalningsansvarig tyvärr.

Det kan vara en enkel "blåskatarr" cystit, men det är vanligt när hanhundar kissar
blod att dom har prostatit. Så jag skulle vilja be dig att få hunden till veterinär
redan på måndag.

Ja, han lider, och nej det går inte över av sig själv.

Lycka till, och hör av dig igen om du behöver mer hjälp.
Citera
2011-08-28, 18:23
Medlem
Urinvägsinfektion på hund botas med c-vitamin.
Köp tablettform, ej brus å ge i maten 2g 2 ggr dagligen ska ge snabbt resultat. Om det inte är bättre andra dagen behövs en pencillinkur.
Hoppas vovven kryar på sig. Är hunden liten, under tjugo kg halveras dosen av c-vitamin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in