• 1
  • 2
2011-08-28, 18:29
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Above
Urinvägsinfektion på hund botas med c-vitamin.
Köp tablettform, ej brus å ge i maten 2g 2 ggr dagligen ska ge snabbt resultat. Om det inte är bättre andra dagen behövs en pencillinkur.
Hoppas vovven kryar på sig. Är hunden liten, under tjugo kg halveras dosen av c-vitamin.

Edit: ursäkta, mitt fel.
Senast redigerad av Myrten 2011-08-28 kl. 18:31.
Citera
2011-08-28, 18:31
Medlem
En urinvägsinfektion hos hanhund som pågått en längre tid kommer tyvärr inte att botas med C-vitamin. En akut (snabbt förlopp) cystit hos tik (oftast tik, oftast unga hundar innan första löp) kan hjälpas med C-vitamin som surgör urinen så att bakterierna inte trivs.

Det kommer inte hjälpa i detta fall, och jag tror fortfarande att prostatan är inblandad, då det gäller en 8 år gammal hanhund.

Snälla, ge inte TS fler "husmorstips". Denna hund ska undersökas av veterinär.
Citera
2011-08-28, 19:07
Medlem
C-vitamin kan hjälpa i ett tidigt stadie av urinvägsinfektion eller som förebyggande behandling. Den här hunden har en allvarlig och långvarig urivägsinfektion som kräver antibiotika för att hävas.

Allternativet för dig är att vända dig till djurskyddsföreningen i din kommun, de kan då ringa upp/besöka din ömma moder och tala henne till rätta.
Det kanske tar bättre än om du försöker tala med henne.
Det är inte lika illa som att ringa länsstyrelsen och anmäla för djurplågeri heller.
Citera
2011-08-28, 19:12
Medlem
nilsberths avatar
Kan du inte själv ta hunden till veterinär?
Förklara situationen, dom är inte omöjliga. Fråga om det finns möjlighet att betala av en summa per månad?
Tycker inte du bara ska låta det vara, hunden lider
Citera
2011-08-29, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dendeprimerade
Jag var precis ute på en runda med min hund(eller snarare min mammas) och såg att han kissade runt 3-4 droppar blod. Han försöker även kissa vid många tillfällen fast de inte kommer ut något kiss. Jag har sett att han gjort detta innan vid ett par tillfälle också.Jag googlade och såg att det kan vara urinvägs infektion.

Problemet är att min mamma har tydligen vetat att han haft det en längre tid, hur länge vet jag inte. Jag frågade henne varför hon inte gått till doktorn med honom och hon sa bara "jaha ska du betala de då?". Hon sa det helt egoistiskt och arrogant så att jag nästan höll på och slå ner henne eftersom min hund är absolut en av mina bästa kompisar.

Min hund är 8 år(hane) och har inte varit sjuk på något annat sätt innan. Vad ska jag göra?Går det över av sig själv? När jag är ute med honom ska jag låta han gå runt och kissa fast han inte kan? Vad kan hända om han har detta för länge?

Snälla hjälp, gråter nästan när jag fått reda på att han har lidit så länge.

Uppsök veterinär eftersom urinvägsinfektion är smärtsamt, kan ju även vara urinsten eller liknande http://www.veth.se/article_detail.php?ID_article=31025

Som flera andra har sagt, låt inte hunden gå med detta då den uppenbarligen har ont av det och det kan dessutom vara farligt.
Citera
2016-08-24, 12:38
Medlem
Kan vara tecken på njursten oxå Då kan det komma lite blod och om du märker att han försöker kissa, men att det inte kommer något. Då kan det vara ett stopp och då är det jättebråttom in till akuten. För blir hunden förgiftad då kan den dö. Hoppas att hunden har fått hjälp och stt han mår bättre. Det finns fonder att söka som djurägare, kolla på google. Såg att det va ett gammalt inlägg. Men mitt svar kanske hjälper någon annan. Kram
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in