• 1
  • 2
2011-08-28, 11:33
Medlem
laikaspaces avatar
Hej!

Har en sjukt dålig månad med kass lön, så därför måste jag försöka att anpassa min matbudget därefter.

Jag har redan en hel del pasta och annat så det är lungt.

Vad får jag för 500:- som kan räcka en hel månad? Är allergisk mot tomat/nötter/grädde/paprika

Kära fläskback, hjälp en broder i nöd!
Citera
2011-08-28, 11:40
Medlem
dekanmis avatar
Att du har pasta hemma redan är ju en superbra start!

Jag skulle i alla fall ha köpt: En stor förpackning köttfärs (det finns så oändligt med saker man kan göra med köttfärs nämligen), nudlar - den billigare varianten som brukar kosta typ 2:90 på Willys, fiskpinnar... Ja, jag kan faktiskt inte komma på något mer då du var allergisk mot tomat. Satan vad svårt att komma på billiga maträtter utan
Citera
2011-08-28, 11:50
Medlem
laikaspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Att du har pasta hemma redan är ju en superbra start!

Jag skulle i alla fall ha köpt: En stor förpackning köttfärs (det finns så oändligt med saker man kan göra med köttfärs nämligen), nudlar - den billigare varianten som brukar kosta typ 2:90 på Willys, fiskpinnar... Ja, jag kan faktiskt inte komma på något mer då du var allergisk mot tomat. Satan vad svårt att komma på billiga maträtter utan

Tack så hemskt mycket för tipset!

Och, tomat går an om det inte är färska tomater. Så saker så som tomatsås/ketchup är OK men inte sallad/ajvar etc etc
Citera
2011-08-28, 11:52
Medlem
Argrashs avatar
Havregryn is your best friend finns inget annat som mättar så bra som gröt för en billig peng!
Citera
2011-08-28, 11:59
Medlem
Havregrynsgröt och nudlar, problem solved.
Citera
2011-08-28, 12:02
Medlem
laikaspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akabelieve
Havregrynsgröt och nudlar, problem solved.
Det kan ju gå som frukost, men nudlar är dyrare per kilo än vad pasta är.

Denna budget är tänkt för lunch/middag/kvällsmat.
Citera
2011-08-28, 12:11
Medlem
AcidMs avatar
Linssoppa. Kostar typ 4 kronor per portion:

http://www.tasteline.com/Recept/linssoppa

Annars tycker jag att du ska kolla in lokala matbutikens reklamblad, finns det något bra pris på något kött? Ex frysta kycklingklubbor, fläskkarré, högrev osv. I så fall. Gör en stor gryta på skiten så kan du leva på denna i flera dagar alt frysa in i portionsförpackningar. Blir mycket mat förutsatt att du smäller ner ordenligt med grönsaker, då blir det både billigt, nyttigt och gott.
Citera
2011-08-28, 12:12
Medlem
Keykons avatar
Köp inte nudlar och liknande skit, bara idioter som tror att det är bra sätt att spara pengar på, du blir varken mätt(länge) eller får i dig nå bra näring. Bättre att köpa en banan för dom där 3 kronorna istället.

Jag är i en liknande situation som dig TS, har cirka 600 kronor att leva på dom kommande 2 månaderna, redan klarat en månad på 300 kronor och det var mycket lättare än jag trodde.

1. Ris, potatis och pasta kan du hitta i stora mängder till lågt pris, ris är speciellt bra, du kan käka helt överdrivet mycket ris utan att göra av med nån märkvärd summa pengar sålänge du inte köper typ uncle ben's boil-in-bag från ICA eller liknande dyra alternativ.
2. Köp frysta grönsaker, finns många lågpriskedjor som säljer typ "1kg broccoli mix" och liknande för runt 10kr
3. Dra ner på mjölk konsumptionen(om du nu dricker sånt), vatten funkar lika bra till det mesta(bortsett från kanske tips #4).
4. Köp havregryn och gör gröt, utmärkt frukost och mellanmål som håller dig mätt jävligt länge och är billigt som satan! Om du har svårt för att svälja skiten utan nån form av sötning till, köp russin och blanda i gröten innan du tillagar den, du kan hitta russin paket på 500g ca. 20kr och du behöver bara runt 8 russin per portion, mycket billigare än sylt och du kommer även inte få i dig lika myket socker som av sylt.
5. Överdriv inte kött konsumptionen, själv hittade jag frysta kycklingbröst, 2kg för runt 90kr på Lidl, dessa kan du lätt få att räcka i en månad, försök inte äta dig mätt på kött, öka istället mängden ris eller liknande, och ät inte kött varje dag.
6. Om du ska köpa bröd, köp för i helvete inte vitt, luftigt skit som typ skogaholms eller formfranska, finns mycket billigare fullkorns bröd som inte bara kommer ge dig mer näring, men kommer även hålla dig mycket mer mätt per krona, bästa är att baka eget bröd, billigt och hyffsat enkelt, bröd är dock inget du behöver få i dig så köp det bara om du har pengar över.

Sista tipset, köp bas produkter så det räcker för hela månaden på en gång, i alla fall sånt som håller sig, ris, pasta, havregryn, frysta produkter osv.
När du har gjort detta, kolla hur mycket pengar du har kvar och räkna ut hur mycket du kan spendera per dag, då kan du lätt se om du har råd med bröd, pålägg, filmjölk, yoghurt eller whatever som kan räknas som lite mer "lyx".
Senast redigerad av Keykon 2011-08-28 kl. 12:25.
Citera
2011-08-28, 12:20
Medlem
BePatients avatar
Ärligt, killen ber om tips på billig mat, och människor rekommenderar kött? Ge fan i kött, för att få nåt slags rimlig kvalitet på det måste det kosta allra minst 70 spänn kilot. Över 30 spänn kilot är i den dyra prisklassen för grönsaker. Typ alla möjliga kålsorter innehåller mycket protein, kör det i stället.
Citera
2011-08-28, 12:26
Medlem
Snapples avatar
Spenatsoppa är ju billigt och gott. Fryst spenat, vatten, mjölk, en buljongtärning, salt och peppar. Och så kan man ha kokt ägg till det.
Citera
2011-08-28, 12:26
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Ärligt, killen ber om tips på billig mat, och människor rekommenderar kött? Ge fan i kött, för att få nåt slags rimlig kvalitet på det måste det kosta allra minst 70 spänn kilot. Över 30 spänn kilot är i den dyra prisklassen för grönsaker. Typ alla möjliga kålsorter innehåller mycket protein, kör det i stället.

Va? Grönkål, rödkål & vitkål bland annat innehåller typ under 2% protein. Det är ju försumbart om man inte sätter i sig enorma mängder kål per dag.
1 kg vitkål ger ca 14 gram protein.

Däremot håller jag med om att kål är ett bra köp eftersom det är väldigt billigt. Köpte vitkål igår, 3.90:- /kg.

Sen kan man göra soppa med lite lök, kål, potatis och annat gott. Mättande och jävligt billigt.
Citera
2011-08-28, 13:25
Medlem
Ravioli på burk 800 gram kostar typ 14 spänn spär du ut den med lite extra pasta får du typ 3 middagar!

Gott är det också O
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in