Köp inte nudlar och liknande skit, bara idioter som tror att det är bra sätt att spara pengar på, du blir varken mätt(länge) eller får i dig nå bra näring. Bättre att köpa en banan för dom där 3 kronorna istället.
Jag är i en liknande situation som dig TS, har cirka 600 kronor att leva på dom kommande 2 månaderna, redan klarat en månad på 300 kronor och det var mycket lättare än jag trodde.
1. Ris, potatis och pasta kan du hitta i stora mängder till lågt pris, ris är speciellt bra, du kan käka helt överdrivet mycket ris utan att göra av med nån märkvärd summa pengar sålänge du inte köper typ uncle ben's boil-in-bag från ICA eller liknande dyra alternativ.
2. Köp frysta grönsaker, finns många lågpriskedjor som säljer typ "1kg broccoli mix" och liknande för runt 10kr
3. Dra ner på mjölk konsumptionen(om du nu dricker sånt), vatten funkar lika bra till det mesta(bortsett från kanske tips #4).
4. Köp havregryn och gör gröt, utmärkt frukost och mellanmål som håller dig mätt jävligt länge och är billigt som satan! Om du har svårt för att svälja skiten utan nån form av sötning till, köp russin och blanda i gröten innan du tillagar den, du kan hitta russin paket på 500g ca. 20kr och du behöver bara runt 8 russin per portion, mycket billigare än sylt och du kommer även inte få i dig lika myket socker som av sylt.
5. Överdriv inte kött konsumptionen, själv hittade jag frysta kycklingbröst, 2kg för runt 90kr på Lidl, dessa kan du lätt få att räcka i en månad, försök inte äta dig mätt på kött, öka istället mängden ris eller liknande, och ät inte kött varje dag.
6. Om du ska köpa bröd, köp för i helvete inte vitt, luftigt skit som typ skogaholms eller formfranska, finns mycket billigare fullkorns bröd som inte bara kommer ge dig mer näring, men kommer även hålla dig mycket mer mätt per krona, bästa är att baka eget bröd, billigt och hyffsat enkelt, bröd är dock inget du behöver få i dig så köp det bara om du har pengar över.
Sista tipset, köp bas produkter så det räcker för hela månaden på en gång, i alla fall sånt som håller sig, ris, pasta, havregryn, frysta produkter osv.
När du har gjort detta, kolla hur mycket pengar du har kvar och räkna ut hur mycket du kan spendera per dag, då kan du lätt se om du har råd med bröd, pålägg, filmjölk, yoghurt eller whatever som kan räknas som lite mer "lyx".
Senast redigerad av Keykon 2011-08-28 kl. 12:25.