Hej! jag har idag ett tillväxtbolagsfond på 10.700 kr och vill ta ut dem då jag behöver pengarna men jag undrar hur mkt jag skulle förlora på att ta ut dem? eller får man hela beloppet? det står disponibelt belopp 7 040 kr, vad menas med det? tack på förhand!
Hej! jag har idag ett tillväxtbolagsfond på 10.700 kr och vill ta ut dem då jag behöver pengarna men jag undrar hur mkt jag skulle förlora på att ta ut dem? eller får man hela beloppet? det står disponibelt belopp 7 040 kr, vad menas med det? tack på förhand!
Vanligtvis tar det några dagar efter försäljning innan du får tillgodohavandet i likvida medel som du kan ta ut kontant, om det inte är en "intern fond", med vilket jag menar är en fond som din bank eller fondförvaltare själva förvaltar; t ex: om du har bankkonto eller fonddepå i Swedbank och har fondsparande i deras fondförvaltare Roburs egna utbud, så kan du få en stor del av fondvärdet direkt och med någon dags fördröjning återstoden då det exakta fondandelsvärdet fastställts. Oftare är fonden "extern" och endast torgförs via din bank eller depåinstitut, och då tar det några dagar och upp till en månad om det är en fond som endast handlar en gång per månad exempelvis (som många hedgefonder gör).
Du talar om ett disponibelt belopp. Är det inte helt enkelt pengar du har att handla för, utöver fondvärdet, redo att sättas sprätt på?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!