2011-08-28, 01:41
Medlem
Hej! jag har idag ett tillväxtbolagsfond på 10.700 kr och vill ta ut dem då jag behöver pengarna men jag undrar hur mkt jag skulle förlora på att ta ut dem? eller får man hela beloppet? det står disponibelt belopp 7 040 kr, vad menas med det? tack på förhand!
Citera
2011-08-28, 01:47
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quagtire
Hej! jag har idag ett tillväxtbolagsfond på 10.700 kr och vill ta ut dem då jag behöver pengarna men jag undrar hur mkt jag skulle förlora på att ta ut dem? eller får man hela beloppet? det står disponibelt belopp 7 040 kr, vad menas med det? tack på förhand!
https://www.flashback.org/t974740
Citera
2011-08-28, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trupert
https://www.flashback.org/t974740

okej missa det helt men hur blir det med pengarna jag får ut? tänkte på hur mycket jag förlorar på dem 10 k jag har?
Citera
2011-08-28, 01:52
Medlem
truperts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quagtire
okej missa det helt men hur blir det med pengarna jag får ut? tänkte på hur mycket jag förlorar på dem 10 k jag har?
Har du 10k har du 10k. Sen att du får skatta på ev. vinst är en annan sak.
Citera
2011-08-28, 09:28
Medlem
Sen kan fonden ha en försäljningsavgift och även handlaren du anvädner kan ta betalt för hanteringen av försäljningnen.

Men du säger ju inget om varken vilken fond det är eller vilken mäklare du använder, så det går ju inte att svara på.
Citera
2011-08-28, 10:40
Medlem
Vanligtvis tar det några dagar efter försäljning innan du får tillgodohavandet i likvida medel som du kan ta ut kontant, om det inte är en "intern fond", med vilket jag menar är en fond som din bank eller fondförvaltare själva förvaltar; t ex: om du har bankkonto eller fonddepå i Swedbank och har fondsparande i deras fondförvaltare Roburs egna utbud, så kan du få en stor del av fondvärdet direkt och med någon dags fördröjning återstoden då det exakta fondandelsvärdet fastställts. Oftare är fonden "extern" och endast torgförs via din bank eller depåinstitut, och då tar det några dagar och upp till en månad om det är en fond som endast handlar en gång per månad exempelvis (som många hedgefonder gör).

Du talar om ett disponibelt belopp. Är det inte helt enkelt pengar du har att handla för, utöver fondvärdet, redo att sättas sprätt på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in