2009-08-07, 20:16
Medlem
c^2s avatar
Om jag går in på nordea och kollar fonderna finns det:

Värde: Xkr
Disponibelt belopp: Ykr (som är mindre än Xkr)

Vad menas med detta disponibla belopp?

Och finns det ingen möjlighet att se vad man har för köpsnitt på fonderna så man kan se hur mycket man satt in totalt i fonderna och sedan kolla dagens marknadsvärde på fonderna?
Citera
2009-08-07, 21:32
Medlem
Du kanske inte kan sälja av X beloppet utan att åka på nån sorts straffavgift? Men du kan sälja hela Y beloppet utan?
Citera
2009-08-07, 23:39
Medlem
Dreass avatar
Disponibelt belopp är pengar du kan ta ut och föra över till andra konton. Vid tex aktieköp så sjunker disponibelt belopp med köpsumman, ett tag efter sjunkar den andra med lika mycket, tar några dagar för min del dock.
Citera
2009-08-08, 02:20
Medlem
c^2s avatar
??? Förstår inte? Är fonderna är väl ändå värda lika mkt som det står på "värde"?
Vad är detta disponibla belopp och hur vet jag vad jag gjort i vinst om jag haft månadssparande och inte vet vad GAV för andelarna är?
Citera
2009-08-09, 07:31
Medlem
Disponibelt belopp är beloppet du har att röra dig med.

För att göra det enklare, tänk dig att du har ett bankkonto med 5000sek i.
Du väljer sedan att sätta in ytterliggare 1000sek. Banken noterar att ditt konto har 6000sek insatt, däremot finns inte de fysiska pengarna där än förrän banken har stängt, kassan räknats och transporterats bort. Men du kan fortfarande fritt röra dig med dessa 6000kronor under tiden.
Ditt disponibla belopp är 6000sek men saldot är 5000sek. Nästkommande dag är både ditt disponibla belopp och saldot likadant, för då finns pengarna på ditt konto på riktigt.
Citera
2009-08-09, 12:48
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar
Disponibelt belopp är beloppet du har att röra dig med.

För att göra det enklare, tänk dig att du har ett bankkonto med 5000sek i.
Du väljer sedan att sätta in ytterliggare 1000sek. Banken noterar att ditt konto har 6000sek insatt, däremot finns inte de fysiska pengarna där än förrän banken har stängt, kassan räknats och transporterats bort. Men du kan fortfarande fritt röra dig med dessa 6000kronor under tiden.
Ditt disponibla belopp är 6000sek men saldot är 5000sek. Nästkommande dag är både ditt disponibla belopp och saldot likadant, för då finns pengarna på ditt konto på riktigt.

Aha så om vi säger att man har fonder och det står värde: 100 000kr och sedan disponibelt belopp: 80 000, är det alltså 100 000kr jag får om jag säljer, men om jag vill använda pengar nu direkt kan jag endast använda 80 000kr?
Citera
2009-08-09, 17:15
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Aha så om vi säger att man har fonder och det står värde: 100 000kr och sedan disponibelt belopp: 80 000, är det alltså 100 000kr jag får om jag säljer, men om jag vill använda pengar nu direkt kan jag endast använda 80 000kr?

Jo.

Detta brukar ju dock bara uppkomma när man trada massa, och håller på med överföringar mellan konton.

Jag har aldrig fått disponibelt belopp vid fond-handel.
Eller fått och fått, det har varit samma belopp.
Citera
2009-08-09, 20:24
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jo.

Detta brukar ju dock bara uppkomma när man trada massa, och håller på med överföringar mellan konton.

Jag har aldrig fått disponibelt belopp vid fond-handel.
Eller fått och fått, det har varit samma belopp.

Hmm... Okej, men det är alltså "värde" det är alltså så mycket jag får om jag säljer fonderna och vill ligga likvid så att säga, men att om jag vill handla direkt för dom pengarna som ligger i fonden måste jag vänta någon dag innan jag får alla pengar som motsvarar värdet på fonderna då?

Har du Nordea? Isf om du vet var man kan se sitt GAV? Skulle vara kul att veta vad man har för vinst på fonderna, att betala pengar för fonder som inte klarar att hålla jämnt med index är inte så kul så skulle vilja räkna lite när det är mest fördelaktigt att sälja.
Citera
2009-08-10, 15:40
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Hmm... Okej, men det är alltså "värde" det är alltså så mycket jag får om jag säljer fonderna och vill ligga likvid så att säga, men att om jag vill handla direkt för dom pengarna som ligger i fonden måste jag vänta någon dag innan jag får alla pengar som motsvarar värdet på fonderna då?

Har du Nordea? Isf om du vet var man kan se sitt GAV?

Aa, om jag fattade det rätt så är det så.

Nej, kör med Avanza.
Citera
2009-08-10, 16:37
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Aa, om jag fattade det rätt så är det så.

Nej, kör med Avanza.

Helt rätt. Mailade och frågade och fick svar:

Hej,

Värdet på dina fonder är det fonderna är värda idag. Det disponibla beloppet är det belopp (75% av totalvärdet) som man kan få ut i förskottsuttag omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in