När det gäller det här med simulering så kommer jag också att tänka på
Christopher Langan som jag länkat till i tidigare inlägg. Han har ju utvecklat en teori som han kallar
Cognitive-Theoretic Model of the Universe. Han pratar om att vår verklighet är implementerat i ett språk, och han anser liksom Thomas Campbell, att medvetandet är en del av ekvationen. Ett språk är ett sätt att förmedla, ordna och styra information. Och det är ett språk en programmerare använder när han talar om för sin dator vad han vill ha gjort.
Citat:
In the CTMU, reality is viewed as a profoundly self-contained, self-referential kind of "language", and languages have syntaxes. Because self-reference is an abstract generalization of consciousness - consciousness is the attribute by virtue of which we possess self-awareness - conscious agents are "sublanguages" possessing their own cognitive syntaxes. Now, global consciousness is based on a complete cognitive syntax in which our own incomplete syntax can be embedded, and this makes human consciousness transparent to it; in contrast, our ability to access the global level is restricted due to our syntactic limitations.
Thus, while we are transparent to the global syntax of the global conscious agency "God", we cannot see everything that God can see. Whereas God perceives one total act of creation in a parallel distributed fashion, with everything in perfect superposition, we are localized in spacetime and perceive reality only in a succession of locally creative moments. This parallelism has powerful implications. When a human being dies, his entire history remains embedded in the timeless level of consciousness...the Deic level. In that sense, he or she is preserved by virtue of his or her "soul". And since the universe is a self-refining entity, that which is teleologically valid in the informational construct called "you" may be locally re-injected or redistributed in spacetime. In principle, this could be a recombinative process, with the essences of many people combining in a set of local injections or "reincarnations" (this could lead to strange effects...e.g., a single person remembering simultaneous "past lifetimes").
In addition, an individual human sublanguage might be vectored into an alternate domain dynamically connected to its existence in spacetime. In this scenario, the entity would emerge into an alternate reality based on the interaction between her local level of consciousness and the global level embedding it...i.e., based on the state of her "soul" as just defined. This may be the origin of beliefs regarding heaven, hell, purgatory, limbo and other spiritual realms.
http://megafoundation.org/CTMU/Q&A/Archive.html
Men vad anser jag själv? För det första så har jag läst om olika teorier där man ifrågasätter kvanmekaniken. En av de som gör det är en ganska okänd herre som heter
Frank Znidarsic. Han menar att kvantvärlden är en delmängd av den klassiska världen. Jag vet inte riktigt vad jag anser om hans teorier, men jag tycker allt sånt här är intressant. Här har ni en intervju ifall ni verkligen vill veta vad han menar.
AlienScientist Interview with Frank Znidarsic Part 1 of 2
http://www.youtube.com/watch?v=8ykCWaVcjSA
AlienScientist Interview with Frank Znidarsic Part 2 of 2
http://www.youtube.com/watch?v=1-ruFNzr7kk
Sen tror jag på det paranormala. Jag tror alltså att vi kan se utanför denna verklighet (dock inte förstå den fullt). De erfarenheter som sen finns från denna yttre verklighet talar om astralplan och märkliga världar, men inte om någon ”programmerare” som sitter och tittar in.
Själv tror jag att alltet fungerar så att vi börjar med en startpunkt där total frihet råder. Här är allt möjligt, men eftersom det inte finns några begränsningar, så blir alla resultat utan mening. Vi kan dock införa en begränsning vilket ger oss en måttstock och resultat börjar ramla in. Man skulle kunna tänka oss att vi börjar med oändligt många dimensioner, och att vi sen skapar subsystem med färre dimensioner. I dessa så är verkligheten mindre komplex och därför finns här också mer mening. Ju mer kontrollerad en miljö är, desto mer mening finns det i en handling. Meningen skapar motivation för enheterna som befolkar världen. Motivationen får dem att testa olika saker och mäta resultatet av testet. När test genomförs och resultat erhålls, så ordnas data i en struktur (vi får en sänkning av entropin). Oordningen och regelverket är det som får allt att röra på sig. Oordningen löses sakta upp och ordnas genom regelverket till en ordnad struktur. När subsystemet är tillräckligt utvecklat så tar det med sig sin motivation och sin kunskap till den yttre verkligheten. Den har gjort den begränsade verklighetens regelsystem till en naturlig del av sig själv.
Vad jag menar är att den yttre verkligheten är meningslös tills den undre verkligheten har utvecklats så pass att den kan använda den övre. Det folk kallar himlen ser ju enligt många ut som en idealiserad version av jorden. Den ser alltså ut som verkligheten här nere. Om inte här nere hade varit först, så hade inte himlen sett ut som den gör. ”Formen” skapas alltså på den lägre nivån och sen så dras den upp till den högre och används där, osv.
Gången är alltså att något med liten mening och tanke, men med oändlig potential, begränsar sig själv, och låter sen begränsningen utgöra det motstånd som krävs för detta något att lära känna sig själv. När det lärt sig känna sig själv, så kan det släppa begränsningen och blir en tänkande gud med makt att använda den friare verkligheten till något med mening. Den kan sen skapa mer förfinade världar med intressantare test. När dessa världar har spelats ut så kan ännu mer avancerade världar skapas.
Sen har vi det här med reinkarnation. En varelse som levt i en värld, men sen stigit upp i den omgivande verkligheten, kan välja att stiga ner igen för att göra ett nytt test. Sen håller den på så i en loop, tills den tycker att den lärt sig allt som finns att lära här. Den kanske då stiger då upp till ännu en omgivande verklighet, väljer sen en annan värld med andra förutsättningar att stiga ner i.
Så tanken på att världen består av data, och att varelser skapar världar som de sen genomför test i, är kompatibel med det spirituella. Men att kalla det för en simulering, och att se allt som att det genomförs i ett datacenter full med utomjordiska datanördar.... nä.
Jag tror nog att nummer (2) i citatet från
Dudins länk är korrekt. För om det finns en yttre verklighet så följer ett antal saker. När mänskligheten utvecklas andligt och den yttre verkligheten bli mer påtaglig, så kommer den rikta om vårt fokus från det datoriserade till det spirituella. Att köra simuleringar av mänsklighetens förflutna kommer därför inte att stå högt på dagordningen. Dessutom kommer dessa simuleringar sakna den övre verkligheten, då dessa människor saknar kunskapen för att kunna göra en korrekt modell av den. Simuleringarna blir därför ofullständiga. Och det faktum att människor kan uppfatta (enligt mig) en övre verklighet, skvallrar om att det inte är en simulering.