2011-08-28, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Tulips är en av få baconsorter i butik som faktiskt röks, dock.
Skulle bara tillägga det då det är ett vanligt missförstånd att tulip är ett mindre bra märke.
Nästan alla andra märken i butiken är "rökt" med rökarom

Ja tulip har även rökt och jag tillhör inte skaran som tycker de är ett sämre märke, tvärt om har dom ett av dom bättre baconen och det är det torrsaltade.

Sedan har netto ett märke, kommer ej ihåg namnet, där det står på paketet att det är rökt.
Citera
2011-08-29, 18:36
Medlem
woords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Men frågan är varför du skulle göra det?

För att det är sjukt gott och man behöver inga tillbehör
Citera
2011-08-31, 13:08
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Men frågan är varför du skulle göra det?

Nej, men jag brukar alltid tvätta händerna för att slippa kontaminera annat i köket med "farligt" skit, skönt att veta att de funkar att slicka sig ren, som om man skulle ha tagit på en vanlig smörgåsskinka
Citera
2013-01-25, 19:02
Medlem
irrblosss avatar
Har postat i en annan tråd om vad som rekommenderas istället för pancetta till min bolognese och fick svaret sidfläsk. Är ni av samma åsikt, eller finns det något annat som är mer likt pancetta? Kommer man ens märka skillnad om man använder bacon, sidfläsk eller pancetta. Receptet innehöll sex skivor pancetta till ca 1 kg nötkött.
Citera
2013-01-25, 19:24
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Har postat i en annan tråd om vad som rekommenderas istället för pancetta till min bolognese och fick svaret sidfläsk. Är ni av samma åsikt, eller finns det något annat som är mer likt pancetta? Kommer man ens märka skillnad om man använder bacon, sidfläsk eller pancetta. Receptet innehöll sex skivor pancetta till ca 1 kg nötkött.

Skillnaden i en bolognese blir nog inte lika markant som i t ex en carbonara, där det märks tydlig skillnad på om fläsket bara är rimmat, kryddat som pancetta/guiancale, eller rökt/tillsatt rökarom. Jag skulle välja rimmat fläsk framför bacon i bolognesefallet, men det är ju en smaksak.

Jag kan tänka mig att om du vill att det ska smaka pancetta men använder rimmat fläsk, så kan du tillsätta kryddorna i ragun. Till den pancetta jag brukar använda är det enbär, timjan, lagerblad, muskot, och vitlök som ger smak, förutom socker, svartpeppar, och salt. Det är nog bra att vara försiktig med mängderna bara, så att kryddorna inte tar överhanden.
Citera
2013-01-25, 20:06
Medlem
TorftigStugbys avatar
Citat:
Inte riktigt svar på din fråga men...jag läste i någon mattidning nyligen att Matric (tror jag att det var) snart lanserar pancetta bland baconen i butik. Två olika sorter som ska kosta runt 25 kronor paketet. Väldigt efterlängtat. Så snart kanske Carbonaran går att göra till rimligt pris. Förhoppningsvis kommer det att finnas även på mindre orter.
Citera
2013-01-25, 20:17
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
Till den pancetta jag brukar använda är det enbär, timjan, lagerblad, muskot, och vitlök som ger smak, förutom socker, svartpeppar, och salt. Det är nog bra att vara försiktig med mängderna bara, så att kryddorna inte tar överhanden.
Lagerblad, vitlök och svartpeppar ingår i receptet redan. Kanske man skulle testa med lite timjan, enbär är jag inte så förtjust i. Var köper du din pancetta?

Citat:
Ursprungligen postat av TorftigStugby
Inte riktigt svar på din fråga men...jag läste i någon mattidning nyligen att Matric (tror jag att det var) snart lanserar pancetta bland baconen i butik. Två olika sorter som ska kosta runt 25 kronor paketet. Väldigt efterlängtat. Så snart kanske Carbonaran går att göra till rimligt pris. Förhoppningsvis kommer det att finnas även på mindre orter.
Trevligt! Du minns inte när? Den kanske redan finns ute i butikerna... Ska kolla i morgon.
Edit: Här var den http://www.matric.se/Artikel.aspx?id=VEREKO7PN
Senast redigerad av irrbloss 2013-01-25 kl. 20:21.
Citera
2013-01-25, 20:25
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorftigStugby

Det finns faktiskt tärnad pancetta på min lokala ica-butik (bor på en ort med knappt 12000 invånare) sedan ca 3 månader (första gången jag såg det iaf). Problemet är att den är rökt. Jag har inte testat den ännu, så jag vet inte hur mycket rök den smakar. Vill man ha icke-rökt pancetta, och har tillgång till färskt sidfläsk i bit, så är det väldigt lätt att göra egen. Det tar lite tid att rimma/krydda och torka, men resultatet blir väldigt bra, och kräver minimalt med arbete.

Den färdiga pancettan jag nämnde (märket är Delizie) innehåller "naturliga smakämnen", vilket ju kan betyda både det ena och det andra, ett antioxidationsmedel och två konserveringsmedel. Jag har ett paket i kylen, som jag tänkte testa inom kort.
Citera
2013-01-25, 20:34
Medlem
christerys avatar
Jag är en anhängare av varmrökt sidfläsk, men om det passar in i en bologonese vete sjutton.

Så jäkla lätt att göra allt med, det är lite som falukorv deluxe. Man kan äta den rå, steka den och göra pytt eller vad det nu blir när jag gör det eller piffa en annars torr ripa i en gryta. (fågeljäveln är torr som fnöske, behöver lite grissvål för att komma till sin rätt)

Går att grilla över öppen eld, steka, koka... och smakar härligt rökigt. Men kanske lite för fett för vissa.
Nu tänkte jag inte på byline, men alla andra som behöver hålla tillbaka på fettet.

Pancettan skall man inte förstöra genom att stoppa den i en gryta, det är fan bara fel.
Citera
2013-01-25, 20:56
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Lagerblad, vitlök och svartpeppar ingår i receptet redan. Kanske man skulle testa med lite timjan, enbär är jag inte så förtjust i. Var köper du din pancetta?

De gånger jag köpt "riktig" pancetta har det varit i någon saluhall, Hötorgshallen bl a. Jag bor dock inte i en tillräckligt stor stad för att det ska finnas över disk hemma, så jag brukar göra egen.

Nu finns dock färdigförpackad rökt pancetta (se ovan, du hann posta innan jag tryckte på skicka svar), som jag köpt men inte testat ännu, på ICA där jag bor.

Det smakar inte så mycket enbär av den pancetta jag brukar göra, men visst, smaken finns där. Kollade just på Wikipedia, och åtminstone guiancale brukar vara kryddad med bl a fänkål. Kanske kan testa det istället, eller helt enkelt skippa enbären.
Senast redigerad av DingusMcDuck 2013-01-25 kl. 21:01.
Citera
2014-08-11, 19:12
Bacon = rökt sidfläsk
Sidfläsk = rimmat (saltvatten)
Prosciutto (italien) och (jamón) serrano (spanien) etc. = lufttorkat

Och allting handlar om röven eller "sidan" på grisen, dvs. skinka.

Dessutom, som andra har sagt, när det gäller torkad skinka så ska den INTE tillagas. Förrätt, tillbehör etc. Ej ingrediens.

Bacon, tex, kan med fördel ugnsstekas för att sedan användas i en annan rätt.

Pancetta har inget med skinka att göra. P är kött från grisens buk.
Senast redigerad av löktårta 2014-08-11 kl. 19:31.
Citera
2014-08-12, 21:18
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löktårta
Prosciutto (italien) och (jamón) serrano (spanien) etc. = lufttorkat

Fast det är skinka, och inte sidfläsk. Prosciutto behöver inte vara lufttorkad, det betyder helt enkelt skinka. Se prosciutto cotto.

Citat:
Och allting handlar om röven eller "sidan" på grisen, dvs. skinka.

Sida och röv sitter en bra bit ifrån varandra.

Citat:
Pancetta har inget med skinka att göra. P är kött från grisens buk.

Helt riktigt. Inte heller bacon eller sidfläsk har något med skinka att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in