2011-09-02, 16:38
Medlem
lendrygghs avatar
Är ämnen som psykologi, samhäll och historia värda existensberättigande så är sannerligen religion också det, och det är långt ifrån ett hållbart argument att avfärda hela ämnet som hokuspokus, bara för att man inte anser sig ha nytta av det. Religionens inverkan på samhället och människan då och idag är alldeles för omfattande för att kunna förbigås inom kategorin trams.

Att man inte är troende är helt irrelevant för frågan.
Citera
2011-09-02, 17:12
Medlem
doublelifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BreehcNicdoll
Förståelse är inte samma sak som kunskaper. Förståelse för religion får man långt innan man går i gymnasiet. Själva principen lär man känna innan man börjar grundskolan. Man kan lära sig hur religionen har påverkat historien på historielektionerna.

På de religionslektioner jag har gått på har det enbart varit ett allmänt försvarande av religionen, framför allt från lärarens håll.
Kommer ihåg vi hade en del om asatron på våra lektion och hur det blev förstört av kristendomen. Tror dom särskiljer på dessa ämnena för att religion går igenom religioner som folk tror på nu. Men ser endå att man kan ha religion i historielektionerna, kan kan hålla bort som pratar om denna predikan som du råkade ut för.
Citera
2011-09-03, 02:40
Medlem
Personligen så tyckte jag att religion a/b var sjukt meningslösa, det enda vi gjorde var att gå igenom all fakta (skapelseberättelser mm) om de olika religionerna (dvs det vi redan gjort i högstadiet)

Inget om hur religionen påverkade samhället.
Inga djupare diskussioner om tro som fenomen.
Ingenting från filosofin (vilket jag anser har mycket med religion att göra)
osv.

Som ateist tycker jag att religion är korkat, men jag tycker att diskussioner om tro är intressanta, detta verkar man inte få ut av religion a/b så i det avseendet är de kurserna onödiga och meningslösa.

Möjligheten finns förstås att jag råkade ut för en dålig lärare utan fantasi...
Citera
2011-09-03, 09:52
Bannlyst
Citat:
Jaha, då antar jag att du påstår att ord inte heller finns, men det hör inte till ämnet. Det ändrar inte det faktum att matematiken (som inte finns) är riktig.

Ord och matematiken är gemensamt,då man språkar.
Citera
2011-09-03, 09:55
Bannlyst
Citat:
Va? Relativ betyder att det skulle vara beroende av någonting annat, stå i relation till någonting annat. Matematiken är absolut. Värden kan vara relativa till andra värden, men matematiken som vetenskap är inte relativ.

Då måste du presenterar siffror och bokstäver som en verkligheten,vilket dom är inte det...!!!
Matematiken är inte absolut,då du inte kan presenterar siffror och bokstäver ur verkligheten.
Detta gäller samma sak om religioner.
Citera
2011-09-03, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är aldrig fel att lära sig OM saker.

Det är fel att lära sig om saker som inte finns,nämligen illusioner.
Citera
2011-09-03, 10:02
Bannlyst
Citat:
Nja, religion berättar en del om människan som religionsutövare möjligtvis.

Nej!
Det är människan som berättar religioner som en del ifrån sig själv.
Inte möjligtvis!
Citera
2011-09-03, 10:06
Bannlyst
Citat:
Svårigheten är att få någon politiker att ta upp det. Problemet är att de flesta politiker är för traditionsstyrda för att se meningslösheten i undervisningen. Tyvärr är det just politiker som bestämmer över skolan.

Nej!
Religioner håller människor sysselsatta inom samhällen och religioner har också blivit som företagsverksamheter som man tjänar på.
Det är så politiker tänker på.
Citera
2011-09-03, 10:08
Medlem
kaiross avatar
Personligen så anser jag att skolan bör vara både utbildande och bildande. Att diskutera och arbeta med de samhällsfrågor som berör medborgarna är i högsta grad bildande. Och just nu, speciellt med den ökande andelen muslimer i Sverige, är det väldigt många som har frågor kring detta. Finns det ett forum i skolan där man kan ta upp halal, ramadan och hederskultur, så är väl det helt suveränt. Men för att förstå dessa saker måste man också sätta det i relation till andra 'religions-kulturella' aspekter, t.ex vår egen kultur som traditionellt kristna.
Glosor och multiplikationstabeller i all ära, men det måste även finnas avsatt tid för reflektion och analys över de mer fundamentala delar som genomsyrar samhällskroppen.
Citera
2011-09-03, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Personligen så anser jag att skolan bör vara både utbildande och bildande. Att diskutera och arbeta med de samhällsfrågor som berör medborgarna är i högsta grad bildande. Och just nu, speciellt med den ökande andelen muslimer i Sverige, är det väldigt många som har frågor kring detta. Finns det ett forum i skolan där man kan ta upp halal, ramadan och hederskultur, så är väl det helt suveränt. Men för att förstå dessa saker måste man också sätta det i relation till andra 'religions-kulturella' aspekter, t.ex vår egen kultur som traditionellt kristna.
Glosor och multiplikationstabeller i all ära, men det måste även finnas avsatt tid för reflektion och analys över de mer fundamentala delar som genomsyrar samhällskroppen.

Vad du inte tänker på,det är att människan provocerar påstående.
Religioner är baserade så.
Citera
2011-09-03, 14:45
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goofy63
Vad du inte tänker på,det är att människan provocerar påstående.
Religioner är baserade så.
Jag förstår tyvärr inte vad du menar med "provocerar påstående". Kan du utveckla?
Citera
2011-09-03, 17:07
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doublelift
Kommer ihåg vi hade en del om asatron på våra lektion och hur det blev förstört av kristendomen. Tror dom särskiljer på dessa ämnena för att religion går igenom religioner som folk tror på nu. Men ser endå att man kan ha religion i historielektionerna, kan kan hålla bort som pratar om denna predikan som du råkade ut för.
Ska vi inte ha ett rättesnöre?

Ska vi vi ha slavar? Människor som vi kan sätta in i gladiatorspel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in