2011-08-28, 13:56
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Arbetslösheten ökar eftersom människor inte arbetar utan studerar istället. Att dessa inte räknas som arbetslösa i politiska diskussioner är helt irrelevant. De är fortfarande arbetslösa
Du har alltså givit ett goddag yxskaft-svar till TS och du erkänner att den ökade arbetslösheten inte kan förklaras med utbildning, bra då har vi det utrett.

Den minskade sysselsättningsgraden sedan 80-talet skulle dock, givet att du har rätt, till en del kunna förklaras med utbildning.
Citera
2011-08-28, 14:02
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Du har alltså givit ett goddag yxskaft-svar till TS och du erkänner att den ökade arbetslösheten inte kan förklaras med utbildning, bra då har vi det utrett.

Den minskade sysselsättningsgraden sedan 80-talet skulle dock, givet att du har rätt, till en del kunna förklaras med utbildning.

Läs vad jag skriver är du snäll:

https://www.flashback.org/sp32509798

Jag skriver klart och tydligt att det handlar om en del, inte alltihop.
Citera
2011-08-28, 14:08
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Läs vad jag skriver är du snäll:

https://www.flashback.org/sp32509798

Jag skriver klart och tydligt att det handlar om en del, inte alltihop.
I det där inlägget gjorde du anspråk på att förklara en del av arbetslösheten, inte sysselsättningsgraden. Det är skillnad. När man diskuterar är det alltid bra att godta givna termer, eller åtminstone fråga om klargörande vad gäller definierande av vissa termer.
Citera
2011-08-28, 15:18
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
I det där inlägget gjorde du anspråk på att förklara en del av arbetslösheten, inte sysselsättningsgraden. Det är skillnad. När man diskuterar är det alltid bra att godta givna termer, eller åtminstone fråga om klargörande vad gäller definierande av vissa termer.

Vilket jag påpekar i inledningen av detta inlägget:

https://www.flashback.org/sp32513837

Har du över huvud taget läst något av vad jag skrivit?
Citera
2011-08-28, 15:31
Medlem
ihavesoldouts avatar
Planekonomiskst styrd utbildning är helt värdelös, då man kommer att utbilda för många (eller för få) av en viss typ av yrkesgrupp. De som har utbildas i onödan utgör då en kostnad, de kunde ha gjort någonting mer produktivt istället. En analfabetisk bonde i Kambodja är mer produktiv än en student.

I Schweiz har befolkningen en relativt låg utbildningsnivå men man är samtidigt världens konkurrenskraftigaste nation.
Senast redigerad av ihavesoldout 2011-08-28 kl. 15:35.
Citera
2011-08-28, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
I Schweiz har befolkningen en relativt låg utbildningsnivå men man är samtidigt världens konkurrenskraftigaste nation.

De får iofs in väldigt betydande summor på turism, men de har lyckats skapa väldigt många starka konsumentvarumärken inom tex klockor, choklad och ostar.
I sverige finns ingenting av det förutom HM och IKEA.
Vi har en hel del starka verkstadsföretag, men dom flesta är knappt svenska längre.
Allt ska ju säljas ut och flyttas utomlands.
Citera
2011-08-28, 16:13
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Vilket jag påpekar i inledningen av detta inlägget:

https://www.flashback.org/sp32513837

Har du över huvud taget läst något av vad jag skrivit?
Fast faktum kvarstår, att TS antagligen syftade på den konventionella definitionen av arbetslöshet och inte dina påhittade meningar om vad arbetslöshet innebär, så dina anföranden i tråden har varit ett fett jävla goddag yxskaft.
Citera
2011-08-28, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Den enkla anledningen är väl att arbetskraft inte behövs i samma utsträckning längre tack vare maskinerna.
Nja, en effektivare produktion gör oss inte fattigare direkt. Det bör inte heller leda till arbetslöshet om man fördelar vinsterna rätt.
Citat:
En annan är att en stor del av produktion och tjänster har flyttat utomlands sedan vi gick med i EU pga lägre skatter,löner och produktionskostnader i andra länder.
Fast det är samma sak där. Dvs om du effektiviserar en process med en maskin eller en kines spelar ingen roll. När kineser arbetar gratis åt oss blir vi rikare. Dessutom som gör handelsbalansen så att pengar inte försvinner ut ur landet.
Citera
2011-08-28, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
Planekonomiskst styrd utbildning är helt värdelös, då man kommer att utbilda för många (eller för få) av en viss typ av yrkesgrupp. De som har utbildas i onödan utgör då en kostnad, de kunde ha gjort någonting mer produktivt istället. En analfabetisk bonde i Kambodja är mer produktiv än en student.

Fast utbildning varar enbart några år. Dessutom räknar du per capita. Om du räknar på vad det gör på ett snitt så för du annorlunda resultat. Dvs om vi utbildar 10 000 personer i onödan och en av dem blir en Bill Gates. Då blir det ändå en nettovinst för alla. Framtiden ligger inte i billigt jordbruk utan ska vi ha denna standard måste vi sälja högteknologi.
Citera
2011-08-28, 16:48
Medlem
ihavesoldouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
De får iofs in väldigt betydande summor på turism, men de har lyckats skapa väldigt många starka konsumentvarumärken inom tex klockor, choklad och ostar.
Och man behöver vara läkare eller civilingenjör för att utföra detta?
Citera
2011-08-28, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Dvs om vi utbildar 10 000 personer i onödan och en av dem blir en Bill Gates. Då blir det ändå en nettovinst för alla.

Bill Gates blev dock intresserad av datorprogrammering långt innan han började på Harvard (som exempel). Jag tror nog det är betydligt smartare och mer kostnadseffektivt för högskolor och universitet att låta studenterna komma till dem snarare än att staten skjuter i blindo och hoppas på det bästa.

Citat:
Framtiden ligger inte i billigt jordbruk utan ska vi ha denna standard måste vi sälja högteknologi.

Mm, det är väl därför vi utbildar oproportionerligt många ekonomer i dagsläget
Citera
2011-08-28, 17:41
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Fast faktum kvarstår, att TS antagligen syftade på den konventionella definitionen av arbetslöshet och inte dina påhittade meningar om vad arbetslöshet innebär, så dina anföranden i tråden har varit ett fett jävla goddag yxskaft.

Ja, om man vill använda "konventionella" politiska instrument för att mäta olika saker så kan man nog komma fram till vad man vill. Det är lite som att hävda att färre helt plötsligt är arbetslösa och att man därigenom löst problemet med arbetslösheten genom att börja räkna på ett annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in