Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Bara så du vet klassas människor som studerar inte som "arbetslösa".
Att de inte räknas som arbetslösa i politiska diskussioner är inte intressant i en diskussion om nationalekonomi. De utgör en kostnad på två sätt: 1. deras utbildning är bekostad genom skatter. 2. de jobbar inte och innebär därmed ett produktivitetsbortfall.
Om produktiviteten de genererar under sitt verksamma yrkesliv
efter studierna är lägre än produktiviteten de genererat under sitt verksamma yrkesliv
utan studierna så har studierna varit till samhällets nackdel. Ingen hade heller betalat för att få studera till något som ger en sämre ekonomi än om de inte studerat. Jo, det finns sådana studier i dagsläget, som jag visade i tidigare inlägg.
Det finns en optimal utbildningsnivå. Den existerar
eftersom utbildningen i sig tar tid och kostar pengar.
Gromph gör också detta tankefel:
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Den som är utbildad kan fylla fler positioner i samhället, har visat att vederbörande klarar av vissa saker och är därför mindre sannolik som arbetslös.
Givetvis kan den som är utbildad fylla fler olika positioner. Men då blundar man ju för alternativkostnaden som
själva utbildningen inneburit.
Citat:
Att en stol del av arbetskraften absorberas av akademien torde i så fall snarare leda minskad arbetslöshet eller ökad arbetsbrist, som UlkMulken påpekade.
Studier är inte gratis.
Citat:
Detta verkar du inte klara av att bemöta, eftersom att du inte bemötte det utan kallade honom för efterbliven i stället.
Jag bemötte det precis efter att jag kallade den efterblivne för efterbliven.
Citat:
Tycker du i fortsättningen, om du vill bli tagen seriös, tydligt bör strukturera upp dina argument, vad det är du påstår och på vilket sätt du har rätt, punkt för punkt.
Du behöver alltså en punktlista för att kunna föra diskussion?

Är du släkt med Mona Sahlin, eller?