Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-08-25, 18:10
  #1
Medlem
N2O/THCs avatar
Jag fann idag att spelföretaget Frictional Games gör och säljer spel som har stöd för Linuxmaskiner, så jag testade demot till Amnesia och det fungerade alldeles utmärkt på min dator. Jag ska ta och köpa det nu ikväll, dels för att det verkar vara ett sjukt bra spel, men även för att visa att det finns en marknad för spelförsäljning till Linuxanvändare.

Det jag undrar nu är om det finns fler tillverkare som gör spel som fungerar i Linux? Jag menar då inte som fungerar om man meckar med Wine, utan spel som fungerar till Linux out-of-the-box.
Citera
2011-08-25, 18:14
  #2
Medlem
Luciditys avatar
Här är en bra lista: http://www.cahilig.net/2011/07/29/10...ty-linux-games
Kan tänka mig att de som gjort spel på den listan gör sina andra spel för linux också.

playdeb har en del också.
Citera
2011-08-25, 18:16
  #3
Medlem
Quake-serien, Unreal Tournament har jag för mig.

Tack för tipset, ska kollas in!
Citera
2011-08-25, 18:28
  #4
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Quake-serien, Unreal Tournament har jag för mig.

Tack för tipset, ska kollas in!
Unreal Tournament 3 har dock ingen linuxversion.

Däremot portade loki games några spel innan det gick i konkurs, bl.a. Heroes 3 och Rune.
Citera
2011-08-25, 19:03
  #5
Medlem
N2O/THCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Quake-serien, Unreal Tournament har jag för mig.

Tack för tipset, ska kollas in!

Gör det. Spela det enligt de anvisningar som ges när man startar spelet. JÄVLAR vad obehagligt spel!
Citera
2011-08-25, 19:13
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Gör det. Spela det enligt de anvisningar som ges när man startar spelet. JÄVLAR vad obehagligt spel!

Kollade in en trailer nyss, och om jag ska döma spelet enbart efter den och hemsidan så får det 4/10 :/ Riktigt jävla gay att dom har ljudeffekter när spelaren blir rädd, och att han ska låta så fruktansvärt bögig gör inte saken bättre heller.

Ska däremot tanka demot ikv och se om jag skiter ner mig ändå
Citera
2011-08-25, 21:11
  #7
Medlem
Alfaslangs avatar
Du har precis missat det senaste Humble Bundle. Detta är fjärde gången de kör en drive (3 Indie bundle och ett Frozen Byte bundle) där man kan få betala vad man vill för att få ladda ner ett gäng indiespel, varav samtliga fungerar på Linux.

Framför allt Trine som ingick i Frozen Byte bundle var riktigt fint. Det blir att plonka för uppföljaren så fort det dyker upp.

Det är generellt hög kvalité på spelen "bundlesen", så jag rekommenderar att du håller ett öra öppet inför nästa Humbe Bundle.
__________________
Senast redigerad av Alfaslang 2011-08-25 kl. 21:15.
Citera
2011-08-25, 22:24
  #8
Medlem
Galetnices avatar
Heroes of Newerth fungerar på linux om du tycker det är intressant?
Citera
2011-08-25, 22:43
  #9
Medlem
http://www.penguspy.com har en rätt fin förteckning över Linux-spel med screenshots och gameplay-filmer.

Sedan går det att sortera Mobygames stora fina bibliotek efter Linux som plattform:
http://www.mobygames.com/browse/games/linux/
Av egen erfarenhet kan en del äldre Linuxspel vara svåra att få igång i modern Linuxmiljö, Loki-spelen är sådana exempel.
__________________
Senast redigerad av 81er 2011-08-25 kl. 22:46.
Citera
2011-08-26, 00:46
  #10
Medlem
Run3s avatar
Alla spel som sålts genom Humble Indie Bundle funkar native under Linux. Dock har dessa försäljningar varit under begränsade tider, så jag vet inte riktigt hur lätta de är att få tag på. Men går du in på Wikipedia kan du iaf se vilka spel det varit.
Citera
2011-08-26, 13:11
  #11
Medlem
N2O/THCs avatar
Bra, bra. Det finns ju faktiskt riktigt många spel då... Däremot så undrar jag vad som krävs för att till exempel jättarna Valve och Blizzard ska börja släppa sitt material till oss? Kan ju knappast krävas mycket arbete för att få de befintliga spelen att fungera utan problem? Jag vill minnas att både Valve och Blizzard utvecklar i OpenGL, så...
Citera
2011-08-26, 13:39
  #12
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N2O/THC
Bra, bra. Det finns ju faktiskt riktigt många spel då... Däremot så undrar jag vad som krävs för att till exempel jättarna Valve och Blizzard ska börja släppa sitt material till oss? Kan ju knappast krävas mycket arbete för att få de befintliga spelen att fungera utan problem? Jag vill minnas att både Valve och Blizzard utvecklar i OpenGL, så...
Skulle gissa på att både större marknad och viss standardisering skulle behövas. Jag och vhe med flera hade en diskussion i tråden Varför slår inte linux bättre på desktop? Spekuera. som du kanske finner intressant.

Men ja, i grova drag, jag skulle gissa på att det är lite för krävande att få ett spel att fungera bra i alla de större distributionerna (exempelvis fedora, opensuse, ubuntu och debian) med hänsyn till vilka bibliotek som används i nuvarande utgåva, att hålla koll på dependencies som ändras och att se till att det är kompatibelt med deras uppdateringar, vilket medför extra kostnader. Det, kombinerat med att det är rätt liten marknad, gör nog att de flesta företag tvivlar på om det är värt att investera i en portning av spelet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback